اقتصادیتعاون و کارآفرینیکشاورزی

تقویت و ساماندهی کشاورزی خانوادگی در جهت اشتغالزایی از الویت های تعاونی روستایی است .

به گزارش اقتصاد روز
مدیرعامل سازمان تعاونی روستایی ایران گفت: اصلاح وضعیت کشاورزی خانوادگی در پیشبرد وضعیت کشاورزی و ارتقای نقش، موقعیت و جایگاه جامعه کشاورزان در کشور حایز اهمیت است.
حسین شیرزاد مدیرعامل سازمان تعاونی روستایی ایران و معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص کشاورزی خانوادگی اظهار کرد: کشاورزی خانوادگی هم شیوه تولید و توامان شیوه معیشت جامعه دهقانی و روستایی کشور و پایه بهره وری کشاورزی و معیشت روستایی در ایران است اما امروزه در نظام های دهقانی و خرده دهقانی مصداق و تجلی بیشتری می یابد.
وی افزود: از این روی اصلاح وضعیت آن در پیشبرد وضعیت کشاورزی و ارتقای نقش، موقعیت و جایگاه جامعه کشاورزان در کشور حایز اهمیت است. در طول سالیان تعداد بهره برداری های با زمین از ۱۸۷۷۲۹۹ واحد بهره برداری در اولین سرشماری کشاورزی(سال ۱۳۳۹) به ۳۳۵۹۴۰۹ واحد بهره برداری(سال ۱۳۹۳) فزونی یافت. بر اساس آمارهای موجود وقتی مقادیر مربوط به تعداد واجدهای بهره برداری با زمین در خلال دو سرشماری کشاورزی۱۳۸۲و۱۳۹۳با یکدیگر مقایسه می کنیم با وجود کاهش اندک تعداد کل بهره برداری های با زمین در نسبت بهره برداری های خرد مقیاس زیر ۲ هکتاری افزایشی ۲ درصدی (معادل ۵۲ درصد کل بهره برداری های با زمین) مشاهده می گردد.
شیرزاد در ادامه تصریح کرد: سرانه (متوسط) توزیع زمین در واحدهای بهره برداری خرد (زیر ۵ هکتار) در سال ۱۳۸۲ معادل ۱.۷۶ هکتار بود. این میزان در سال ۱۳۹۳ از آن رقم نیز کم تر شد و به ۱.۲۸ هکتار رسید .سرانه توزیع در واحد بهره برداری از رقم ۵.۰۸ هکتار سرشماری کشاورزی سال ۱۳۸۲ به ۴.۹ هکتار در سال ۱۳۹۳ کاهش یافت. اما ما معتقدیم که در شیوه کشاورزی خانوادگی برخی از استعدادها …

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا