اجتماعیمیراث فرهنگی

جنگل‌های هیرکانی ایرانی جهانی شد

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ثبت جنگل‌های هیرکانی را به‌عنوان دومین اثر طبیعی و بیست‌وچهارمین اثر جهانی کشورمان در فهرست میراث جهانی یونسکو تبریک گفت.

به گزارش اقتصاد روز به نقل ایرنا، علی‌اصغر مونسان در پیامی به مناسبت ثبت جهانی جنگل های هیرکانی نوشت: با تلاش پیگیرانه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و همکاری خوب سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط، دومین اثر بزرگ طبیعی ایران در چهل و سومین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در باکو آذربایجان در فهرست جهانی قرار گرفت و افتخار بزرگ دیگری به نام ملت بزرگ ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی رقم خورد.

در پیام آمده است: با عنایت به اهمیت، عظمت و دیرینگی این جنگل‌ها، از نخستین روزهای تهیه این پرونده به‌نام ایران، مسئولان سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تمام توان خود را به‌کار بستند و خوشبختانه با تهیه یک پرونده جامع و قابل دفاع، رأی مثبت اعضای کمیته میراث جهانی را جلب نمودند.

بر اساس اعلام روز جمعه، میراث‌آریا، در بخش دیگر پیام آمده است: بی‌تردید این موفقیت بزرگ جایگاه و اعتبار جهانی ایران را در عرصه‌های میراث‌فرهنگی و گردشگری بیش از پیش ارتقا خواهد بخشید و درعین‌حال استان‌های سمنان، گلستان، گیلان، مازندران و خراسان شمالی را به‌عنوان مسیر جنگل‌های هیرکانی، به مقاصد مهم گردشگری تبدیل خواهد کرد.

در بخش دیگر آمده است: هم‌زمانی این رویداد ارزنده را با دهه مبارک کرامت به فال نیک می‌گیرم و ثبت جنگل‌های هیرکانی را به‌عنوان بیست و چهارمین اثر جهانی کشورمان در فهرست یونسکو به مقام معظم رهبری، مسئولان خدوم و ملت بزرگ ایران اسلامی تبریک و تهنیت می گویم.

مونسان امروز همچنین در صفحه توییتر خود نوشت: «تبریک به همه هموطنان و قدردانی از فعالان میراث فرهنگی داخل و خارج از کشور که همکارانم را در ثبتی مهم حمایت کردند. با تلاش ملی و بین‌المللی در گیلان، مازندران، گلستان، سمنان، خراسان شمالی و مجموعه ستادی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری جنگل‌های هیرکانی ثبت جهانی شد.»
جنگل‌های هیرکانی با ۱.۹ میلیون هکتار وسعت، از آستارا در شمال استان گیلان تا گُلی‌داغ در شرق استان گلستان، در گستره‌ای به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر و عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر پراکنش دارد.
در زمان حاضر جنگل‌های هیرکانی، زیست بوم ۲۹۶ گونه پرنده و ۹۸ گونه پستاندار است. همچنین ۱۵۰ گیاه بومی درختی و بوته‌ای (مانند شمشاد و انجیلی) نیز در آن یافت می‌شود.
پرونده جنگل‌های هیرکانی از ایران به عنوان محوطه طبیعی برای ثبت در فهرست جهانی یونسکو در این اجلاس معرفی شده بود.
ایران پیش از این ۲۳ اثر تاریخی و طبیعی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو دارد که شامل ۲۲ اثر تاریخی و یک اثر طبیعی (بیابان لوت) است.
چهل و سومین اجلاس کمیته میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) از روز دوشنبه گذشته (۱۰ تیر) با حضور ۱۸۰ کشور؛ از جمله ایران در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان آغاز به کار کرده و تا ۱۰ جولای (۱۹ تیر ماه) ادامه خواهد داشت.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا