اقتصادیصنعت و تجارت

دلسوزان محیط زیست مانع تولید می‌شوند/ در شرایط تحریم نمی‌توانیم به بازارهای جهانی چشم داشته باشیم / نباید با ادعای خشکسالی جلوی کار کشاورزان را بگیریم

وزیر جهاد کشاورزی گفت: برخی افراد از سر دلسوزی برای محیط زیست، محدودیت‌هایی را برای تولید ایجاد می‌کنند و گفته‌اند نباید تولید انجام شود. آن هم در شرایطی که کشور تحریم است و ما نمی‌توانیم به بازارهای جهانی چشم داشته باشیم.

به گزارش اقتصاد روز به نقل از خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در سی و سومین مراسم انتخاب و معرفی نمونه‌های بخش کشاورزی اظهار کرد: کشاورزان به ما درسی داده‌اند که باید همیشه آن را همراه داشته باشیم و آن این است که ما می‌توانیم. این توانایی ما در سایه تلاش، بکارگیری علم و دانش و تکنولوژی و ابزار میسر می‌شود. هر دانشی که در کشاورزی می‌توانستیم به آن برسیم به کار گرفته شده تا به بهترین میزان برسیم.

وی افزود: اگر یک‌سوم میزان رکوردی که افرادی نمونه در تولید داشتند در متوسط ملی به آن می‌رسیدیم‌، اوضاع کشور بهتر بود. ما به دنبال چگونگی مصرف آب هستیم در حالی که برخی فکر می‌کنند ما در حال فشار به سفره‌های زیرزمینی هستیم. اگر ما از نمونه ها درس بگیریم هیچ مشکلی در کشور نخواهیم داشت.

حجتی با اشاره به این نکته که برخی افراد مانع تولید محصولات کشاورزی می‌شوند، اذعان داشت: برخی افراد از سر دلسوزی برای محیط زیست محدودیت‌هایی را برای تولید ایجاد می‌کنند و گفته‌اند نباید تولید انجام شود آن هم در شرایطی که کشور ما تحت تحریم دشمنان است. آیا درست است که ما چشم ببندیم و تلاش نکنیم و در بازارهای جهانی به دنبال غذای خود بوده و چشم به دست بیگانه‌ها داشته باشیم.

وی با اشاره به میزان تولید گندم نمونه کشور عنوان کرد: در بحث گندم نمونه کشوری ما 13 تن در هکتار تولید داشته در حالی که متوسط کشور 3100 تن است. گندم قوت اصلی ما است و کشاورزان ما با تلاش گندم را از 7 میلیون تن واردات به خودکفایی رسانده‌اند و در حال حاضر ما دیگر نیازی به واردات نداریم و هر سال وضعیت ما بهتر از سال گذشته است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: اما در بسیاری از محصولات هنوز نیاز به واردات داریم و با این فشارهایی که دشمنان بر ما تحمیل کرده‌اند نگرانی‌هایی را برای تامین این محصولات داریم.

حجتی در رابطه با تولید چغندر گفت:  173 تن در هکتار تولید چغندر داریم و در تولید شکر به مرز خودکفایی رسیده‌ایم. در حال حاضر در یک متر مکعب آب 600 گرم تولید می‌شود در حالی که در گذشته این رقم 200 گرم بوده است و نمونه‌ها به ما ثابت کردند که این کار شدنی است و هوا و هوس نیست.

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص تولید برنج تصریح کرد: 12 تن شلتوک تولید کردیم که حدود 7.5 تا 8 تن برنج سفید در هکتار محسوب می‌شود. ما باید نیاز ملت و کشور را ببینیم و تولید اقتصادی داشته باشیم. باید کاری کنیم محصول ما برای دیگران هم گران تمام نشود. البته تلاش می‌کنیم قیمت‌ها را روزانه و لحظه‌ای پیگیری کنیم.

حجتی با اشاره به این نکته که برخی گفته‌اند دولت به قیمت‌ها نظارت ندارد، بیان کرد: اینکه گفته شده ما غافل هستیم و در جریان نیستیم صحت ندارد. محدودیت‌های بسیاری وجود دارد باید تولید و تولیدکننده را قبل از هر چیز مدنظر قرار دهیم تا دست نیاز به سوی خارجی‌ها دراز نکنیم. ما نفت را با هزار مشقت می‌فروشیم تا اقلام مورد نیاز کشور را تامین کنیم که قیمت آن بیش از قیمت واقعی است.

حجتی با اشاره به تولید کلزا گفت: کلزا 1100 کیلو در هکتار تولید می‌شود اما متوسط آن 2100 کیلو بوده و نسبت به دو سال قبل 6 برابر و نسبت به سال قبل 2 برابر شده است.

وی با اشاره به استراتژیک بودن پسته گفت: پسته کار نمونه ما 15 تن در هکتار تولید داشته که متوسط آن 89 کیلو بوده و 20 برابر متوسط محسوب می‌شود. پسته که یک محصول صادراتی است با تولید بالاتر می‌تواند توان کشاورزان را افزایش دهد و ثروت ملی به بار آورد. تولید سیب درختی هم 165 تن در هکتار بوده که 10 برابر متوسط محسوب می‌شود در زیتون هم 15 برابر متوسط تولید داریم. ظرفیت و توانایی که انسان دارد محدودیت ندارد.

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص کاشت خارشتر خاطرنشان کرد: تمام بستر بیابانی کشور برای کاشت خارشتر مناسب است و می‌توان توسط آن بیابان‌ها را حفظ کرد. تمام امکانات در اختیار ما است و نیاز به هیچ چیز نداریم.

حجتی در رابطه با تولید ماهی در قفس گفت: می‌توانیم یک میلیون تن ماهی در بخش ماهی در قفس تولید داشته باشیم که باید سواحل را توسعه دهیم. ما ظرفیت و امکانات بالایی داریم که به آن بی توجه هستیم.

حجتی در رابطه با متوسط بارندگی در کشور گفت: متوسط بارندگی را نباید به مناطق تقسیم کنیم تا با ادعای خشکسالی جلوی کار کشاورزان را بگیریم. یکی باید از ما بپرسد آن مناطقی که بارش بالایی دارد چه کار کردیم. در دهه‌های پیش در بخش کشاورزی خود دولت یک باغ یا واحد نمونه داشت اما در حال حاضر واحدهای بسیار زیادی در سطح کشور وجود دارد که بابت آن از کشاورزان نمونه تشکر می‌کنم.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا