اقتصاد کلان و بودجهاقتصادی

دولت را منفي ۱۴۰۰ همت تحويل گرفتيم/رشد اقتصادي غيرتورمي در دستور كار دولت

معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور گفت: برخي مي گفتند خزانه خالي اما دولت را با ۱۴۰۰ هزار ميليارد تومان بدهي تحويل گرفتيم، البته با تمركز بر درآمدهاي پايدار توانستيم بدون استقراض از بانك مركزي علاوه بر هزينه هاي جاري بالاترين پرداخت تاريخ كشور در بخش عمراني را رقم بزنيم.

به گزارش اقتصاد روز از مركز اطلاع‌رساني، روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان برنامه و بودجه كشور، دكتر «سيد مسعود ميركاظمي»، در نشست جامعه اسلامي مهندسين با گراميداشت هفته دولت و تجليل از شهيدان رجايي و باهنر، گزارشي از وضعيت اقتصادي كشور در مقطع آغاز به كار دولت سيزدهم و عملكرد يكساله اين دولت ارائه داد.

ميركاظمي با بيان اينكه با وجود فعاليت دولت‌هايي با ديدگاه‌ها و رويكردهاي اقتصادي و سياسي متفاوت در كشور در دهه‌هاي اخير، برخي سياست‌گذاري‌هاي نادرست همچنان ادامه دارد و آثار منفي آن را در اقتصاد كشور مشاهده مي‌كنيم، گفت: دولت سيزدهم به دنبال تغيير در راهبردها و ايجاد ثبات و آرامش اقتصادي در كشور، بدون پول‌پاشي و گره زدن اقتصاد به مذاكرات و تصميمات خارجي‌هاست.

وي در ادامه با طرح سوالاتي از قبل اينكه چرا با وجود افزايش ۱۰ برابري هزينه ها نرخ رشد اقتصادي صفر است؟در برخي دوره ها نفت گران بوده و در برخي دوره ها قيمت ها افت كرده؛ در برخي دورها تحريم شدت گرفته و در برخي زمان ها شدت تحريم كم شده، اما در همه اين ادوار شاخص هاي مهم مثل رشد اقتصادي و بهره وري وضع مناسبي نداشته اند؛ اين موضوع نشان مي دهد كه بايد در راهبردهاي كشور تجديد نظر كرد.

ميركاظمي اضافه كرد: با وجود نيروي كار ارزان؛‌پرداخت ۱۰۰ ميليارد دلار يارانه پنهان انرژي؛نسبت پايين ماليات به توليد ناخالص بازهم قيمت تمام شده برخي كالاها بالا است و براي حمايت از آنان به سراغ وضع تعرفه هاي بسيار بالا رفته ايم؛ اما اين شيوه در بلند مدت به بهبود اوضاع اقتصادي كشور كمك نمي كند؛ رويكرد فعال اقتصادي بايد به سمت توليد صادرات محور تغيير كند.
رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور سپس افزود: در هشت سال دولت گذشته با دادن آدرس غلط به مردم، كشور را به دنبال اميال سياسي خود كشاندند و با وجود هزينه ۲۹۰۰ همت از منابع كشور، متأسفانه دستاوردي جز رشد اقتصادي نزديك به صفر، نرخ بهره‌وري منفي، نرخ سرمايه‌گذاري منفي چهار و شش دهم درصد، تورم بالاي ۵۰ درصد، نرخ بيكاري بالاي ۱۶ درصد و كاهش سرمايه اجتماعي و سقوط اعتماد مردم به دولت، نداشتند.

وي در ادامه داد: در مقطع آغاز به كار اين دولت، نه تنها خزانه كشور را خالي تحويل اين دولت دادند، بلكه با حجم زيادي از تخصيص‌هاي بدون منابع، اوراق سررسيد شده و تنخواه استفاده شده، كار خود را شروع كرديم.تقريبا زماني كه دولت را تحويل گرفتيم با بدهي ۱۴۰۰ هزار ميليارد توماني رو به رو شديم.

ميركاظمي سپس گفت: در شرايطي كه خشكسالي باعث كاهش توليد كالاهاي اساسي در كشور شده بود، قيمت‌هاي جهاني نيز سه بار افزايش پيدا كرد و سقف ۵۴ همتي تنخواه توسط دولت قبل مصرف شده بود. حتي با وجود جان دادن ۶۰۰ تا ۷۰۰ از هموطنانمان در شرايط كرونا، واردات واكسن كرونا را به اف‌اي‌تي‌اف گره زده بودند اما با تلاش مضاعف رئيس جمهور و اعضاي دولت سيزدهم، خوشبختانه موضوع واكسن مديريت شد و كشور از آن شرايط ناگوار نجات پيدا كرد.

معاون رئيس‌جمهور درباره طرح‌هاي عمراني نيمه‌تمام در كشور، گفت: در شرايطي كه سه هزار همت طرح عمراني نيمه‌تمام در كشور وجود دارد، دولت سيزدهم به دنبال آغاز طرح جديد نيست و در سفرهاي استاني نيز وعده‌هاي فراتر از توان دولت نمي‌دهد. بلكه ما در سازمان برنامه و بودجه با اولويت‌بندي طرح‌هاي نيمه‌تمام موجود و تخصيص اعتبار مناسب به طرح‌هاي مهم‌تر، بنا داريم و برنامه‌ريزي كرده‌ايم كه ظرف سه سال اين طرح‌ها را به اتمام برسانيم.
ميركاظمي با بيان اينكه در حال حاضر تنها ۴۵,۵ درصد از درآمدهاي نفتي به حساب خزانه واريز مي شود؛ گفت: در دولت هاي گذشته با اجازه اي كه گرفته مي شد سهم صندوق توسعه ملي از فروش نفت كاهش داده مي شد؛ اما امسال ما تا اين ماه ۴۰ درصد درآمد نفتي را به حساب صندوق واريز كرده ايم و با توجه به سهم ۱۴.۵ درصد وزارت نفت تنها ۴۵.۵ درصد به خزانه واريز مي شود.
ميركاظمي سپس گفت: عملكرد سازمان برنامه و بودجه در تخصيص اعتبار به اين طرح‌ها در سال گذشته، ۱۳۵ درصد بود و موفق شديم در پايان سال گذشته، ۲۰۲ همت به طرح‌هاي عمراني پرداخت كنيم و در سال جاري نيز اين روند تقويت خواهد شد.
وي در ادامه با بيان اينكه پول در كشور وجود دارد و بايد آن را مديريت كرد، گفت: وجود معادن، ذخاير نفت و گاز، نيروي جوان تحصيل‌كرده انقلابي، دسترسي به دريا و توان كشور در زمينه كشاورزي، بخشي از سرمايه‌ها و توانمندي‌هاي كشور است كه مي‌توان با آن كشور را به‌خوبي اداره كرد.
رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور سپس افزود: براي هدايت ۵ هزار همت نقدينگي موجود در كشور به سمت توليد و اشتغالزايي، برنامه‌هاي زيادي  داريم كه تشكيل كنسرسيوم‌هايي براي اجراي پروژه‌هاي ميدان نفتي آزادگان و دو پتروپالايشگاه در كشور با استفاده از منابع و توان داخلي، از اين برنامه‌هاست كه بخشي از آنها آغاز شده و بقيه نيز در حال نهايي شدن است.در مجموع تا كنون ۲۶ ميليارد دلار در حوزه نفت و گاز قرارداد آماده شده و ۱۰ ميليارد دلار ديگر در حال انجام است.
وي در ادامه با بيان اينكه در يك سال گذشته هزينه‌هاي غير ضروري را كاهش داديم و با برنامه‌ريزي براي افزايش درآمدهاي نفتي و مالياتي، امسال را نيز بدون استقراض و خلق پول پشت سر خواهيم گذاشت، گفت: سال گذشته ماهانه ۱۲ همت اوراق تسويه كرديم و امسال نيز هر ماه ۱۵ همت اوراق دولت گذشته تسويه مي‌شود كه اين به مراتب كمتر از ۱۰۳ همت اوراقي است كه دولت در سال ۱۴۰۱ منتشر مي‌كند.اين ميزان از بدهي به دولت فشار زيادي وارد مي كند مثلا فرض كنيد اين ۱۵ هزار ميليارد تومان جاي تسويه اوراق به طرح هاي اقتصادي استان ها اختصاص پيدا مي كند؟ چه اثري در بهبود شاخص هاي كلان ايجاد مي شد؟
اين گزارش حاكيست: معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور در پايان اين نشست، به برخي از پرسش‌هاي حاضران پاسخ داد.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا