اقتصاد کلان و بودجهاقتصادی

سازمان برنامه و بودجه مغز متفكر نظام اداري و اجرايي كشور است/ اجراي عدالت شاخص عملكرد سازمان برنامه و بودجه است/ نظارت شجاعانه و بدون تعارف بر عملكرد بودجه‌اي دستگاه‌ها مورد تأكيد دولت مردمي است

رئیس جمهور در بازدید از سازمان برنامه و بودجه:

رئيس جمهور سازمان برنامه و بودجه را مغز متفكر نظام اداري و اجرايي كشور دانست و اظهار داشت: ضرورت دارد هر دو عنوان برنامه و بودجه در اين سازمان توأمان مورد توجه قرار گرفته و مسأله مهم نظارت به عنوان يكي از شئونات و وظايف مغفول مانده برنامه و بودجه بدون تعارف و مسامحه پيگيري شود.

به گزارش اقصتصاد روز از مركز اطلاع رساني، روابط عمومي و امور بين الملل سازمان برنامه و بودجه، آيت‌الله دكتر سيد ابراهيم رئيسي در ادامه فرآيند نظارت ستادي بر دستگاه‌هاي اجرايي صبح امروز دوشنبه در هفتمين مقصد، به سازمان برنامه و بودجه كشور رفت و پس از استماع گزارش رئيس و مديران اين سازمان از عملكرد يكساله، به بيان راهكارها و پيشنهادات مهمي در جهت ارتقاي كمي و كيفي عملكرد سازمان پرداخت.

رئيس جمهور طراحي و راهبري بهينه مسير توسعه كشور را از جمله وظايف مهم سازمان برنامه و بودجه عنوان كرد و گفت: سازمان برنامه و بودجه مغز متفكر نظام اداري و اجرايي كشور است كه تحليل داده‌ها را به برنامه‌ريزي براي عملكرد مطلوب ساير اجزا و بخش‌ها تبديل مي‌كند.
دكتر رئيسي تضمين ارائه خدمات عمومي با كيفيت و با كمترين هزينه را از ديگر وظايف سازمان برنامه و بودجه برشمرد و افزود: طراحي نظام راهبري كشور و رصد عملكرد آن براي پيشرفت همه جانبه بر عهده سازمان برنامه و بودجه است كه پيشبرد مطلوب اين موضوع به توجه جدي نياز دارد.
رئيس جمهور در ادامه ضمن تاكيد بر ضرورت توجه توأمان به عنوان «برنامه» و «بودجه» در اين سازمان،شاخص عملكرد سازمان برنامه و بودجه را اجراي عدالت عنوان كرد و اظهار داشت: لازمه اجراي عدالت سندي است كه بتواند بخش‌هاي برخوردار، كم‌برخوردار و غيربرخوردار را مشخص كند كه در اين زمينه بهترين دست‌مايه «سند آمايش سرزميني» است.
رئيس جمهور در ادامه رصد دائمي تصميم‌سازي و تصميم‌گيري در دستگاه‌هاي اجرايي و تطبيق آن با شاخصه‌هاي كلان را از مسئوليت‌هاي مهم سازمان برنامه و بودجه برشمرد و گفت: يكي از اين شاخصه‌هاي كلان مهم و محوري، افزايش رشد و بهره‌وري است. در زمان تنظيم و تخصيص بودجه به يك سازمان بايد بررسي شود كه آيا اين سازمان متناسب با بودجه‌اي كه به آن تخصيص مي‌يابد، بهره‌وري لازم را دارد يا خير و اگر پاسخ منفي بود اين موضوع در بودجه سال آينده لحاظ و اصلاح شود.
دكتر رئيسي در ادامه مسأله مهم نظارت را از شئونات و وظايف مغفول مانده سازمان برنامه و بودجه عنوان كرد و اظهار داشت: اگر در كنار تنظيم برنامه و تخصيص و ارائه بودجه نقش نظارتي اين سازمان نيز به شكل شايسته مورد توجه قرار گيرد، بسياري از انحراف‌ها و كاستي‌ها در مصرف منابع رفع خواهد شد و به اصلاح روندها در دولت بسيار كمك خواهد كرد.
رئيس جمهور با تصريح بر اينكه نظارت به معناي نفي اعتماد نيست، بلكه تداوم اعتماد است، تأكيد كرد: نظارت شجاعانه و بدون تعارف و مسامحه بر عملكرد و صرف بودجه در همه دستگاه‌ها از سوي سازمان برنامه و بودجه مورد تأكيد دولت مردمي است.
آيت‌الله رئيسي در بخش ديگري از سخنان خود «تنظيم واقع‌بينانه، مسأله‌محور و قابل تحقق برنامه هفتم توسعه» را از ديگر مأموريت‌هاي جدي سازمان برنامه و بودجه برشمرد و افزود: دليل اينكه بسياري از طرح‌هاي برنامه‌هاي پنجم و ششم امكان تحقق نيافت، عدم توجه به اين سه فاكتور مهم بود، بنابراين سازمان برنامه و بودجه وظيفه دارد با لحاظ جدي اين سه مولفه و همچنين اتكا به سياست‌هاي مصوب و سند تحول دولت، برنامه هفتم توسعه را تنظيم نمايد.
رئيس جمهور همچنين به اين سازمان توصيه كرد در برنامه‌ريزي‌ها صرفاً به درآمدهاي دولت اكتفا نكند و منابع مردمي و سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي را نيز مورد توجه قرار دهد.
دكتر رئيسي بودجه‌ريزي عملياتي و تخصيص بودجه بر اساس عملكرد‌ها را از ديگر ضرورت‌هاي اين سازمان دانست و گفت: در اين زمينه عملكرد بودجه‌اي دستگاه‌ها اهرم مناسبي است كه مي‌توان با استفاده از آن تحقق برنامه‌ها را تضمين و كشور را در ريل و مسير درست قرار داد.
«توجه به فرصت‌هاي جهش‌آفرين»، تأكيد بر «جزئيات در بودجه‌ريزي» و «نقش دادن به استان‌ها» در تخصيص بودجه از ديگر نكاتي بود كه رئيس جمهور بر آنها تاكيد كرد و گفت: در اين زمينه صندوق پيشرفت و عدالت مي‌توانست در به سامان رساندن پروژه‌هاي نيمه تمام استاني بسيار نقش‌آفرين و مؤثر باشد كه لازم است سازمان برنامه و بودجه همچنان اهداف آن را پيگيري كند.
آيت‌الله رئيسي در ادامه مديريت بر منابع و مصارف را وظيفه همه مديران اجرايي در كشور دانست و اظهار داشت: مديران همچنين وظيفه دارند در كنار برنامه‌ريزي براي صرف بودجه اخذ شده از سازمان‌ برنامه و بودجه راهكارهاي درآمدزايي در دستگاه‌ها را مورد توجه قرار دهند كه در اين زمينه يكي از راهكارهاي مهم، شناسايي و استفاده بهينه از اموال و املاك مازاد است.
رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود در جمع مديران سازمان برنامه و بودجه با بيان اينكه بخشي از پروژه‌ها و مصوبات دور اول سفرهاي استاني در انتظار تخصيص بودجه و اعتبار از سوي اين سازمان است، بر تامين اعتبار طرح‌هاي مصوب دور اول سفرهاي استاني تأكيد كرد.
«فعال‌سازي دبيرخانه شوراي اقتصادي»، «ميدان دادن به بخش خصوصي»، «پيگيري مسأله مهم كاهش تورم»، «توجه به افزايش بهره‌وري بويژه در بخش‌هاي فرهنگي و آموزشي كشور»، «برنامه‌ريزي براي مشاركت بخش عمومي در پروژه‌هاي عمراني و تنظيم بودجه ۱۴۰۲» متناسب با تأكيدات و منويات رهبر معظم انقلاب و سند تحول دولت از ديگر توصيه‌هاي مهم دكتر رئيسي به سازمان برنامه و بودجه كشور بود.
پيش از سخنان رئيس جمهور، دكتر ميركاظمي رئيس سازمان برنامه و بودجه و تعدادي از مديران اين سازمان گزارشي از عملكرد و برنامه‌هاي اين سازمان از جمله در حوزه ثبات و رشد اقتصادي، آمايش و اشتغال پايدار، عدالت‌محوري، شفافيت، توسعه سامانه‌ها و اقدامات انجام شده در جهت تحقق سند تحول دولت با هماهنگي دستگاه‌هاي اجرايي ارائه كردند.
مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا