اجتماعیتعاون و کارآفرینیشهریمیراث فرهنگی

شاهنامه مبین هویت ملی و اصالت ایرانی است

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در نشست خبری مطرح کرد:

محمود شالویی، رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در خصوص اهدای نشان جهانی فردوسی گفت: در همایش علمی فردوسی که امسال در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار خواهد شد، نشان فردوسی به محققان و پژوهشگرانی که آثارشان مورد بررسی قرار گرفته است، تعلق می‌گیرد. همچنین سال آینده نیز مطابق آیین نامه ای که برای این امر تدوین شده است، نشان فردوسی به برگزیدگان در سطح جهانی اهدا خواهد شد.
به گزارش اقتصادروز محمود شالویی مشاور وزیر فرهنگ و رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در نشست رسانه ای «بازشناسی نقش شاهنامه فردوسی در هویت ملی» با بیان این که فردوسی به عنوان شخصیت برازنده تاریخ با اثر سترگ شاهنامه از جایگاهی ویژه در فرهنگ و هویت ایران اسلامی برخوردار است، گفت: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت مردمی نسبت به گرامیداشت مفاخر قلمرو ایران فرهنگی اهتمام ویژه دارند.

شالویی با یادآوری صد و یکمین سالگرد تاسیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: انجمن در دوران فعالیت خود بانی ساخت بنای یادبود بسیاری از مفاخر ایران بوده است که آرامگاه فردوسی در توس از جمله آن هاست.

وی با اشاره به تدارک برنامه های گسترده برای بزرگداشت فردوسی در کشور گفت: امسال بزرگداشت فردوسی با محوریت شهر مشهد و توس برگزار می شود اما در تهران و سایر استان ها نیز با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان ها، وزارت میراث، وزارت آموزش و پرورش، بنیاد ایرانشناسی، شهرداری ها، فرهنگستان زبان و ادب فارسی و خردسرای فردوسی برنامه های متنوعی اجرا می شود.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی مشخصه بزرگداشت فردوسی در سال جاری را اجرای برنامه های فرهنگی هنری در محافل ادبی سایر کشورها دانست و گفت: رایزنان فرهنگی ایران در کشورهای خارجی مسئولیت برپایی این برنامه ها را بر عهده دارند.

شالویی هم چنین به اهدای نشان جهانی فردوسی پرداخت و گفت: از سال آینده نشان جهانی فردوسی در سطح جهانی به شاهنامه پژوهشان برتر تعلق می گیرد.

وی با اشاره به آغاز برنامه های بزرگداشت فردوسی از بیست و چهارم اردیبهشت ماه در مشهد و توس گفت: همایش آغازین بزرگداشت فردوسی با پیام ویژه ریاست جمهوری افتتاح می شود.

مشاور وزیر فرهنگ در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که مهمترین پیام فردوسی مهربانی، صلح و دوستی، وفای به عهد و ارزش های انسانی است، گفت: انجمن مفاخر تلاش می کند با شناسایی مفاخر نقاط دورتر از مرکز برای آن ها آیین گرامیداشت برگزار کند همچنین شاهنامه اثری فاخر و مبین هویت ملی و اصالت ایرانی ماست که با توجه به حکایت‌ها، قصه‌ها، داستان‌های خود می‌تواند بخش مهمی از اذهان امروز ما را به خود معطوف کند. این آشنایی به ویژه برای نسل جوان و نوجوان ضرورت دارد.

شالویی با یادآوری برپایی نمایشگاه کتاب، از ویژه برنامه های معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه کتاب همزمان با بیست و پنجم اردیبهشت، روز بزرگداشت فردوسی خبر داد.

گفتنی است در این مراسم، محمدحسین زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی توضیحاتی را درباره بزرگداشت فردوسی در مشهد مقدس ارائه کرد و با حضور محمود شالویی از پوستر ویژه بزرگداشت فردوسی رونمایی شد.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا