اجتماعیبهداشت و درمان

فشار خون بیش از ۶ میلیون نفر در کشور ثبت شد

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از ابتدای طرح رایگان سنجش فشار خون در قالب پویش ملی کنترل فشار خون بالا در کشور تاکنون فشار خون ۶ میلیون و ۵۰ هزار و ۲۵۰ نفر ثبت شده است.

به گزارش اقتصاد روز علی رضا رئیسی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره میزان سنجش فشار خون افراد در پویش ملی کنترل فشار خون بالا افزود: از مجموع این تعداد، ۱۵۷ هزار و ۱۴ نفر فشار خون خود را در سامانه خوداظهاری فشار خون وزارت بهداشت به نشانی salamat.gov.ir ثبت کردند.

وی بیان کرد: همچنین از این تعداد، ۳۹۷ هزار و ۶۴۱ مورد فشار خون افراد در ایستگاه‌های ثابت و سیار سنجش فشار خون ثبت شده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: از این میزان ۵ میلیون و ۴۴۹ هزار و ۷۸۹ مورد در سامانه یکپارچه سلامت (سیب) ثبت شده است.

رئیسی اظهار داشت: تعداد ایستگاه‌های ثابت و سیار که فشار خون افراد را می‌سنجند، در کل کشور ۱۱ هزار و ۴۳ ایستگاه است.

پویش ملی کنترل فشار خون بالا از ۲۷ اردیبهشت ۹۸ آغاز شده و در مرحله اول نسبت به حساس سازی و اطلاع رسانی جامعه نسبت به بیماری فشار خون اقدام کرده و از روز ۱۸ خرداد وارد مرحله عملیاتی شده و تا ۱۵ تیر ماه ادامه خواهد داشت. قرار است در این پویش ملی، فشار خون ۲۰ میلیون نفر از افراد بالای ۳۰ سال سنجیده شود.

در سال ۲۰۱۷، بالغ بر ۱۰ میلیون نفر در سطح جهان به علت های مرتبط با فشار خون بالا جان خود را از دست داده و بر اساس برآوردهای انجام شده در ایران، ۹۷ هزار نفر در سال ۱۳۹۶ در اثر بیماری های مرتبط با فشار خون بالا فوت کرده اند.

بیماری فشار خون بالا معمولاً علامت ندارد. البته ممکن است افراد دارای فشار خون بالا دچار سردرد در ناحیه پشت سر، سرگیجه، تاری دید، خستگی زودرس و تپش قلب، تنگی نفس شبانه یا هنگام فعالیت و درد در قفسه سینه شوند.

تنها راه تشخیص، اندازه گیری فشار خون با دستگاه فشارسنج است. برای مقابله و کنترل فشار خون بالا در جامعه باید فشار خون افراد در معرض خطر به ویژه افراد ۳۰ ساله و بالاتر و زنان باردار اندازه گیری شود تا بتوان آن را به موقع تشخیص داد و درمان کرد.

برای اطلاع از وضعیت فشار خون می توان به خانه های بهداشت، پایگاه های سلامت، مراکز خدمات جامع سلامت، مطب پزشکان، درمانگاه ها و بیمارستان ها مراجعه کرد و از پزشکان، پرستاران و ماماها خواست تا فشار خون را اندازه بگیرند.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا