اجتماعیشهری

كاظمي: بر اساس قانون همه كودكان شايسته حمايت هستند / برخورد همه‌جانبه و مشاركتي، الگوي مشترك در تعامل با كودكان در موقعيت خيابان

آيين افتتاحيه هفتمين كارگاه هم‌انديشي نظام حمايت از اطفال و نوجوانان

هفتمين كارگاه هم‌انديشي نظام حمايت از اطفال و نوجوانان با موضوع مداخلات توانمندسازي پايدار خانواده‌محور، چالش‌ها و راهكارها به همت مرجع ملي حقوق كودك وزارت دادگستري و با مشاركت سازمان بهزيستي و دفتر نمايندگي صندوق كودكان سازمان ملل يونيسف در تهران و به ميزباني دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي آغاز به كار كرد.

به گزارش اقتصاد روز از روابط عمومي وزارت دادگستري، سيدعلي كاظمي دبير مرجع ملي حقوق كودك در آيين افتتاحيه اين همايش و در سخناني با اشاره به اينكه در دين مبين اسلام بيشترين حمايت نظري و عملي از كودكان در نظر گرفته شده، اظهار داشت: در دين اسلام پشتوانه و جايگاه رفيعي براي حمايت از كودكان وجود دارد كه اين موضوع در سيره و زندگاني بزرگان دين ما متبلور است.

وي نيت خير، بردباري، هوشمندي، ديدگاه مثبت و اميد و پشتكار را لازمه به ثمر رسيدن برنامه‌ها در حوزه حقوق كودكان برشمرد و گفت: در اين مسير نياز به ايمان راسخ داريم تا ضمن تشريك مساعي و ارايه تجارب موفق در كارگاه‌ها و نشست‌ها به بهترين مسير و ديدگاه مشترك در خصوص كودكان دست پيدا كنيم.

كاظمي با اشاره به دستور قرآن به برخورد توام با مهرباني و عطوفت با كودكان افزود: در خصوص موضوع كودكان در موقعيت خيابان، بايد به اين موضوع مهم اشاره كرد كه مشكل اصلي كودكان نيستند بلكه مشكل، موقعيت خيابان و عوامل و دلايل قرار گرفتن كودكان در اين موقعيت است. بايد مولفه‌هاي قرار گرفتن كودك در موقعيت خيابان به درستي شناسايي، تبيين و بر اساس شرايط اجتماعي و فرهنگي، بهترين راهكار ارايه و اجرايي شود.

وي به مشكلات خانوادگي از جمله فقر مالي و فرهنگي، بازماندگي از تحصيل و بلاتكليفي كودكان به عنوان برخي از مهمترين مولفه‌هاي قرار گرفتن كودكان در موقعيت خيابان اشاره كرد و گفت: اشتغال به آموزش و تحصيل از بهترين و مهمترين راهكارهاي پيشگيري از حضور كودكان در خيابان است. بر اساس قانون و همچنين نظر صريح رهبر معظم انقلاب، همه كودكان در جمهوري اسلامي ايران حق تحصيل و آموزش دارند و هركس مانع اجراي اين موضوع شود بر اساس قانون مجرم تلقي مي‌شود.

‌دبير مرجع ملي حقوق كودك به اهميت تناسب نوع حمايت اجتماعي از كودكان با مولفه‌هاي حضور آنان در خيابان اشاره كرد و افزود: اين عناصر در مناطق جغرافيايي و فرهنگي مختلف متفاوت است لذا ضرورت دارد ضمن شناسايي و رصد دقيق اين عوامل، روش‌هاي تعامل دقيق و حمايت مناسب با آنان شناسايي و اجرايي شود.
وي روش برخورد همه جانبه و مشاركتي را به عنوان الگوي مشترك در برخورد و تعامل با كودكان در موقعيت خيابان عنوان كرد و اظهار داشت: با رويكرد جامع در نظر گرفته شده در آموزه¬هاي اسلامي و موازين قانوني بايد تلاش كنيم ضمن كسب تجربه، بررسي تجارب موفق داخلي و بين‌المللي و همچنين هم‌افزايي و تشريك مساعي، به مسير مناسب و همگرايي لازم دست پيدا كنيم.

كاظمي برخورد هوشمندانه و همه جانبه را نص صريح قانون مترقي حمايت از كودكان و نوجوانان عنوان كرد و گفت: شناسايي، توانمندسازي و بازاجتماعي شدن كودكان و پيوند آنان با خانواده در اين قانون به طور دقيق مورد اشاره قرار گرفته، لذا بايد قانون حمايت از كودكان و نوجوانان را به عنوان ميثاق مشترك پذيرفته و از برخورد سليقه‌اي پرهيز كنيم.

وي با تاكيد بر اينكه همه كودكان بر اساس قانون شايسته حمايت بوده و هيچ دليلي براي تبعيض ميان كودكان پذيرفته نيست، اظهار داشت: محور اصلي فعاليت در اين كارگاه مددكاران اجتماعي هستند كه ضمن ارتباط مستقيم با كودكان و خانواده آنان، امكان تعامل و هم‌افزايي با فعالان حقوق كودك و ارايه تجارب خود را براي دست‌يابي به الگو و راهكاري مناسب و همه جانبه در برخورد با كودكان در موقعيت خيابان دارند.

كاظمي با اشاره به اينكه در آيين نامه سابق محور و تمركز بر مراكز بازپروري و نگهداري بوده افزود: در آيين نامه جديد مبنا و محور فعاليت، خانواده و حمايت مستمر از كودكان تا خارج شدن آنان از موقعيت خطر است.

اين كارگاه در روزهاي دوشنبه و سه شنبه 10 و 11 ارديبهشت 1402 با حضور فعالان حقوق كودك و مددكاران اجتماعي برگزار و موضوعاتي از جمله ضوررت حمايت از كودكان در موقعيت خيابان از ديدگاه بين‌المللي، بررسي چالش‌هاي مداخلات مددكاري اجتماعي در موضوع كودكان در موقعيت خيابان، رويكردهاي توانمندسازي قوت مدار، ارايه عوامل تسهيل كننده، راهكارها و تجارب موفق بر اساس چالش‌ها و تجارب موفق در آن به بحث و بررسي گذاشته مي‌شود.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا