صنعت و تجارتکشاورزی

ماهیان خاویاری؛ سرمایه ای که از دست رفت !

یک دکترای شیلات در مازندران گفت: با گسترش آلودگی و عدم پیش‌بینی‌های لازم، تولید چندهزار تنی ماهیان خاویاری در دریای خزر اکنون به چند صد کیلو تقلیل یافته و کشورهای دیگر دنیا مانند چین و آمریکا با پیشرفت در این زمینۀ پرسود، گوی سبقت را از ایران ربودند.

به گزارش اقتصاد روز، ذبیح‌اله بهمنی در گفت و گو با ایسنا با بیان این که هنوز نتوانستیم در شیلات به خودکفایی لازم دست پیدا کنیم اظهار کرد: مشکل عمده ما نواقص متعدد در چرخه تولید، از واردات تخم چشم زده تا تهیه غذای ماهی و نحوه فروش و بازاریابی این محصول استراتژیک در زنجیره غذایی ایرانیان است.

وی با اشاره به این که کشور ایران به سبب داشتن حوزه‌های آبریز متعدد و متنوع، برای پرورش ماهیان سردآبی، گرم آبی و ماهیان خاویاری بسیار مناسب است تصریح کرد: حوزه‌های آبریز شمال و جنوب کشور به طور مناسب مورد استفاده قرار نگرفته است.

بهمنی خاطرنشان کرد: طبق آمار شیلات ایران در سال 95 میزان صید و پرورش آبزیان در کشور به یک میلیون و 20 هزار تن در سال رسید که از این مقدار حدود 600 هزار تن مربوط به صید و مابقی متعلق به بخش آبزی پروری است.

ماهی، پروتئینی سودمند در زنجیره غذایی انسان

عضو هیئت علمی دانشگاه رودکی تنکابن با اشاره به خواص متعدد استفاده از مصرف ماهی در زنجیره غذایی انسان با مقایسه مصرف سرانه ماهی در ایران و سایر کشورها گفت: مصرف سرانه ماهی در ایران به ازای هر نفر در سال 10 کیلوگرم است که این مقدار در دنیا 19 کیلوگرم، در کشورهای اروپایی و آمریکا 30 تا 40 کیلوگرم و در ژاپن که بیشترین میزان مصرف این ماده غذایی را دارد به 70 کیلوگرم درسال رسیده است.

دکترای فرآوری محصولات شیلاتی در خصوص فواید استفاده از مصرف ماهی افزود: با توجه به این که 20 درصد از وزن ماهی را پروتئین تشکیل می‌دهد، یک ماده غذایی مفید و به صرفه بوده و با داشتن اسیدهای آمینه ضروری برای بدن انسان و انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی متنوع لزوم استفاده از آن در زنجیره سبد غذایی خانوار واجب به نظر می‌رسد.

مشکلات واردات، اولین حلقه مفقوده زنجیر تولید

این محقق و پژوهشگر نواقص موجود در واردات تخم چشم زده و خوراک ماهی که جزء حلقه های ابتدای زنجیر تولید هستند را بسیار بزرگ و تنش زا دانست و یادآور شد: واردات در تمام فعالیت‌ها وجود داشته و هیچ کشوری نمی‌تواند ارتباط خود را با دنیا قطع کند، با این وجود همواره واردات در صنعت شیلات کشور دارای مشکلات متعددی بوده که به ویژه در سال‌های اخیر با بازگشت و افزایش تحریم‌ها این تنگناها مضاعف شده است.

بهمنی با بیان این که با گسترش شیلات در کشور و به تدریج با افزایش جمعیت، پیشرفت در حوزه شیلات صورت نگرفت، تصریح کرد: نیاز به گسترش این صنعت چه در زمینه واردات تخم ماهی و خوراک با افزایش شرکت‌های وارد کننده و هم‌چنین انجام تمهیدات لازم نظیر تولید و پرورش تخم ماهی شناسنامه‌دار در ایران برای رسیدن به خودکفایی امری حیاتی در صنعت شیلات محسوب شده که باید در دستور کار قرار گیرد.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا