بازرگانیصنعت و تجارت

مجلس باید جواب دهد چرا ۶ ماه پیش طرح وزارت بازرگانی را رد کرد

عضو هیات رئیسه مجمع واردات گفت: اکنون سوالی که از سیاست‌گذاران و نمایندگان مجلس باید توسط جامعه مطرح شود این است که چرا شش ماه پیش این طرح تصویب نشد؟ اکنون چه اتفاقی افتاده که آقایان به این نتیجه رسیدند؟ هزینه این شش ماه تاخیر و نابسامانی‌هایی که در بازار شاهد بودیم؛ از گوشت گرفته تا لوازم‌التحریر را چه کسی باید پرداخت کند؟

به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ایلنا، علیرضا مناقبی در خصوص تشکیل وزارت تجارت و امور بازرگانی گفت: این اتفاق باید زودتر صورت می‌گرفت زیرا تجارت و به خصوص واردات یک کار تخصصی است و برای تصمیم‌گیری‌های درست و اتخاذ سیاست‌های مناسب باید متخصصان این حوزه تصمیم‌گیر باشند. همان‌طور که بخش صنعت نیز یک کار تخصصی به شمار می‌رود و امور آن باید توسط متخصصان همان حوزه سامان بگیرد.

وی ادامه داد: در کشور ما یکسری تصمیمات حاکمیتی است که در آن وزارتخانه و شخص وزیر هیچ نقشی ندارد. به طور مثال اگر این گروه بگویند واردات فلان کالا ممنوع است، هیچ مخالفتی نمی‌توان با آن کرد و باید آن را اجرا کرد. اما برای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی می‌توان از کارشناسان و تشکل‌های تخصصی این حوزه استفاده کرد. باید توجه داشت که امروزه تجارت خارجی یکی از پایه‌های اقتصاد هر کشوری به حساب می‌آید.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اهداف تجمیع وزارت صنعت و معدن با وزارت بازرگانی محقق شد یا خیر، گفت: یکی از استدلال‌های آن زمان این بود که دولت کوچکتر شود اما امروز می‌بینیم که دولت فربه‌تر شده و حتی تعداد پرسنل افزایش پیدا کرده است. از طرف دیگر بروکراسی اداری، درگیری‌ها و مشکلات مردم با کارمندان دولتی در این حوزه چندبرابر شده است. اگر آقایان کشورهای دیگر را مثال می‌زنند باید به این نکته نیز توجه داشته باشند که نوع تفکر و دیدگاه آنها با ما متفاوت است. فرهنگ اجتماعی، طرز برخورد با ارباب‌رجوع و انجام کارهای اداری بیشتر کشورهای دنیا با ما تفاوت دارد و هر کسی متوجه این تفاوت‌ها است.

وی ادامه داد: تولید تحت تاثیر واردات قرار دارد و اگر واردات خوبی نداشته باشیم تولید ما نیز ضربه می‌بیند. اگر واردات مواد اولیه برنامه‌ریزی شده صورت نگیرد و نتوانیم کالای باکیفیت و قیمت مناسب خریداری کنیم، قطعا تولید و در نهایت صادرات ضربه خواهد خورد. متاسفانه یک طرز تفکر در بخشی از بدنه تصمیم‌گیری کشور وجود دارد که به دنبال حرکت کردن در جهت خلاف آب است. همین امر سبب می‌شود که یکسری کالای استراتژیک وارد شود اما در نهایت متوجه شویم که چندبرابر نیاز کشور وارد شده و علاوه بر هزینه انبارداری، در آخر نیز باید به علت فساد آنها را معدوم کنیم.

مناقبی تصریح کرد: تجمیع وزارت صنعت و بازرگانی مانند سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده است که هر دوی آنها با یکدیگر تفاوت دارند و اصلا در یک مقوله نمی‌گنجند. نمی‌توان از مصرف‌کننده حمایت کرد و همزمان تولیدکنندگان را نیز تقویت کرد.

وی افزود: اکنون سوالی که از سیاست‌گذاران و نمایندگان مجلس باید توسط جامعه مطرح شود این است که چرا شش ماه پیش این طرح تصویب نشد؟ اکنون چه اتفاقی افتاده که آقایان به این نتیجه رسیدند؟ هزینه این شش ماه تاخیر و نابسامانی‌هایی که در بازار شاهد بودیم؛ از گوشت گرفته تا لوازم‌التحریر را چه کسی باید پرداخت کند؟

مناقبی در خصوص تاثیر تشکیل وزارت تجارت و بازرگانی بر بازار گفت: اگر باز هم بحث تصدی‌گیری و عدم رقابت و شفافیت مطرح باشد، تشکیل این وزارتخانه هیچ سودی نخواهد داشت. تا زمانی که کار مردم را به مردم ندهیم و یک رقابت شفافی در بخش تجارت وجود نداشته باشد، اینگونه تصمیم‌گیری‌ها فقط برای کشور هزینه‌زا است. اقتصاد موجود زنده‌ای است که بسیار حساس است و به هر حرکت و یا صحبتی عکس‌العمل نشان می‌دهد. پس باید بگذارید این موجود در مسیر طبیعی خود حرکت کند که این مسیر، رقابت، شفافیت و نظارت توسط حاکمیت است.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا