اجتماعیشهری

مصرف برق ما در بخش سرمایش بیشتر از کل برق مصرفی 4 کشور همسایه‌مان است/ توصیه‌هایی برای کاهش قبض برق

سخنگوی صنعت برق کشور در برنامه در انتهای الوند گفت: در 2-3 هفته پیشرو به دلیل گرمای هوا مصرف برق در بخش سرمایش بسیار بالا می‌رود اما با رعایت نکاتی می‌توان این مصرف را کاهش داد.

به گزارش اقتصاد روز ، مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور مهمان برنامه صبحگاهی شبکه دو سیما «در انتهای الوند» دوشنبه 30 تیرماه بود. او در مورد افزایش مصرف برق در تابستان گفت: همه ساله موضوع تابستان گرم و استفاده از وسایل سرمایشی را داریم. صنعت برق در یکسال گذشته تلاش کرد تا حدود 2هزار مگاوات نیروگاه جدید بسازد و توان نیروگاه‌هایمان را بالا بردیم. در بخش شبکه‌های انتقال نیز در جایی که محدودیت وجود داشته آن را برطرف کردیم و سالانه حدود یک میلیون مشترک جدید به خانواده مصرف برق اضافه می‌کنیم. علاوه بر این، سال گذشته حدود هزار مگاوات برق در بخش صنعتی کشور اضافه کردیم. باید در همینجا اعلام کنم که رشد صنعتی صنایع مولد کشور 10.6 درصد بوده و در بخش کشاورزی رشد 4 درصدی داشتیم.
وی با اشاره به این که بسیاری از نیروگاه‌ها تعمیر شده‌اند گفت: در شرایط کرونا که همه باید فاصله‌های اجتماعی را رعایت کنند، همکاران ما در بخش تولید نزدیک به یکدیگر اما با رعایت پرتکل‌های بهداشتی کارهای بسیار سختی انجام دادند تا همه واحدها سرپا و آماده بمانند.
او با تاکید بر رعایت مدیریت مصرف در روزهای پیشرو گفت: دقت داشته باشید تعداد روزهای محدودی در سال داریم که گرما شدت پیدا می‌کند که از آن جمله می‌توان به همین هفته و دو هفته ابتدایی مرداد اشاره کرد. از آنجا که گرم شدن هوا در همه کشور رخ می‌دهد استفاده از وسایل سرمایشی و مصرف برق بسیار بالا می‌رود و حتی می‌توان گفت میزان مصرف ما در بخش سرمایش بیشتر از کل برق مصرفی 4 کشور همسایه‌مان می‌شود. در اینجا باید مدیریت مصرف را مورد توجه قرار بدهیم. اولین نکته این است که ساعت اوج مصرف را بدانیم که عمدتا بین ساعت 13 تا 17 است. در این زمان لازم است که از وسایل برقی پرمصرف نظیر ماشین لباسشویی، جاروبرقی، اتو و …. استفاده نشود.
سخنگوی صنعت برق کشور با تاکید بر رعایت اصول استفاده از وسایل سرمایشی گفت: اگر کولرهای گازی را روی دمای 24 درجه تنظیم کنیم می‌توان تا 20 درصد از مصرف آن کاست. علاوه بر این در مواقعی که کسی در دفتر یا اداره حضور ندارد وسایل سرمایشی خاموش شود. در مورد کولرهای آبی هم از دور کند استفاده شود و می‌توان با استفاده از سایه‌بان مصرف برقش را تا 30 درصد کاهش داد. از مردم تقاضا دارم که در طول روز از روشنایی هوا برای روشن کردن اتاق‌شان استفاده کنند. اگر 37 میلیون مشترک ایرانی تنها یک لامپ خاموش کند معادل 1000مگاوات است. همچنین طرح‌های تشویقی برای مشترکین خانگی داریم. هر خانواری که این اقدامات را انجام دهد متناسب با کاهش مصرف خود می‌تواند از طرح‌های تشویقی ما برخوردار شود. در صورتی که 10 درصد کاهش مصرف داشته باشند، 20 درصد کاهش صورت حساب خواهند داشت.
برنامه در انتهای الوند به تهیه کنندگی امیرحسین آذر کارگردانی مسعود مرعشی و با اجرای نجمه جودکی، حامد مهربانی و مجید یحیایی شنبه تا چهارشنبه از حدود ساعت 7:30 تا 9:30 روی آنتن شبکه دوسیما می‌رود.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا