اتاق بازرگانیاجتماعیمسکن و شهرسازی

ممنوعیت واردات قطعات آسانسور به زیان صنعت ساخت‌و ساز است

محمدرضا زهره‌وندی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و از فعالان صنعت آسانسور عنوان کرد

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و از فعالان صنعت آسانسور معتقد است ممنوعیت واردات قطعات آسانسور، با نگاه درستی صورت نگرفته است و به این صنعت و البته ساخت‌وسازها صدمه می‌زند و زیان وارد می‌کند. به گزارش اقتصاد روز به نقل از اتاق تهران، فهرست بلندبالای کالاهای ممنوعه وارداتی که در روزهای اخیر از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شده، واکنش‌‌های بسیاری را در پی داشته است؛ حکم ممنوعیت واردات این 1339 قلم تعرفه، اگرچه با‌‌ هدف‌‌ مدیریت تقاضای ارزی صورت گرفته است اما آنجا که پای نهاده‌‌های تولید در میان است، نگرانی‌‌های بسیاری را‌‌ پدید ‌می‌آورد.

همان‌گونه که ممنوعیت واردات برخی قطعات صنعت آسانسور از جمله، در اتوماتیک آسانسور، انواع کابین و در لولایی آسانسور ‌می‌تواند در درجه نخست این صنعت و در نهایت صنعت ساختمان را متاثر کند.

محمدرضا زهره‌وندی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، در گفت‌وگو با روابط عمومی اتاق تهران در این باره ‌گفت: در فهرست کالاهای ممنوعه وارداتی،‌‌ نام چند کالایی که مربوط به صنعت آسانسور است نیز به چشم ‌می‌خوردکه به ترتیب اولویت، ممنوعیت ریل آسانسور ‌می‌تواند مشکلات بسیاری را برای صنعت ساختمان ایجاد کند. چرا که نوع ریلی که در ایران تولید ‌می‌شود، برای آسانسور‌‌هایی که در ساختمان‌های‌‌ حداکثر تا 6 و 7 طبقه مورد استفاده قرار می‌گیرند و یک متر بر ثانیه سرعت دارند، مناسب است. در حالی که برای ساختمان‌‌های بلندمرتبه که سرعت آسانسورهای آنها بیش از یک متر بر ثانیه است،‌‌ نیازمند واردات ریل هستیم.

 او ادامه ‌می‌دهد: وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ممنوعیت این قلم کالا باید میان آسانسورهای معمولی و با ارتفاع بیش از 10 طبقه تفکیک قائل ‌می‌شد.

 زهره‌وندی همچنین گفت: یکی دیگر از‌‌ قطعات‌‌ ممنوعه، در کابین است. درحالی که ساخت آسانسورها در ساختمان‌‌های پرترافیک، نیازمند در کابین وارداتی است. البته در طبقه به میزان کافی و با کیفیت مطلوب در ایران تولید ‌می‌شود و مایه تعجب است که وزارت صنعت، به جای در طبقه، در کابین آسانسور را در این فهرست ممنوعه قرار داده است، چرا که واردات در طبقه ممکن است، ارزبری زایدی ایجاد کند.

 زهره وندی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که برای واردکنندگان صنعت آسانسور‌‌ در سیستم‌‌ ثبت سفارش پدید آمده است، گفت: از ابتدای امسال، مسایلی در زمینه ثبت سفارش و تامین تقاضای ارز در سامانه نیما پدید آمد و‌‌ شاید از میان 78 مورد ثبت سفارشی که از ناحیه صنعت‌‌ آسانسور‌‌ انجام شده بود، تنها به دو‌‌ یا سه مورد‌‌  آن پاسخ و ارز مورد نیاز تخصیص داده شد. در واقع، با وجود آنکه‌‌ بیش از 40 یا‌‌ 45‌‌ روز است که ثبت سفارش صورت گرفته، بخش قابل توجهی از این تقاضاها، پاسخی دریافت نکرده است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در بخش دیگری از سخنانش گفت: موجودی انبارهای حاوی قطعات‌‌ آسانسور رو به اتمام است و در ماه‌‌های آینده با کمبود مواد اولیه مواجه خواهیم شد. واردکنندگان در این صنعت، سالانه حدود سه الی چهار بار، گردش کار داشته‌‌ و واردات انجام ‌می‌دادند. اما اکنون این پیش‌بینی وجود دارد که انبارها خالی‌‌ شود به دلیل آنکه ثبت‌‌ سفارش‌‌ها به‌‌ واردات‌‌ منتهی‌‌ نشده تا‌‌ یک‌‌ ماه‌‌ یا چهل‌‌ روز‌‌ آینده،‌‌ با‌‌ معضلی‌‌ جدی در تامین قطعات مواجه شویم.

زهره‌وندی با بیان اینکه  برای امسال نیاز به‌‌ ساخت حدود 25 هزار‌‌ دستگاه آسانسور در کشور برآورد ‌می‌شود، ادامه داد: نیاز ارزی واردات قطعات آسانسور در سال به کمتر از400‌‌ میلیون‌‌ دلار ‌می‌رسد. با‌‌ اعمال ممنوعیت در واردات قطعات آسانسور، این احتمال وجود دارد که در‌‌ دو ماه آینده، احداث ساختمان‌‌های بیش از چهار‌‌ طبقه تا زمان تامین قطعات متوقف شود.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا