بازرگانیصنعت و تجارت

مهمترین چالش صنعت و تجارت در کشور چیست؟

جواد کلاهدوزان دبیرکل انجمن هم‌افزایی اجتماعی اقوام کشور در گفتگو با نبض نفت پاسخ می‌دهد؛

دبیرکل انجمن هم‌افزایی اجتماعی اقوام کشور تصمیم‌های خلق‌الساعه و بخشنامه‌های خلق‌الساعه را دو چالش مهم صنعت و تجارت دانست و گفت باید از آنها پرهیز کنیم.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد روز، جواد کلاهدوزان دبیرکل انجمن هم‌افزایی اجتماعی اقوام کشور که از کارشناسان پیشکسوت در حوزه صنعت و تجارت ایران به شمار می‎رود در یک گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری نبض نفت به برخی از چالش‌های موجود در صنعت کشور اشاره کرد و گفت: تولید و صادرات توسعه محور عامل پیشرفت هر کشوری تلقی می‌شود. ضروری است که برای تولید به صورت واقع‌بینانه و به دور از هر گونه تئوری‌پردازی به موضوع نگاه کنیم. از تصمیم‌های خلق‌الساعه و یا بخشنامه‌های خلق‌الساعه پرهیز کنیم. لازم است درهای مدیران و حتی کارشناسان وزارتخانه‌ها بر روی تمام تولیدکنندگان و صاحبان صنعت و بازرگانان باز باشد. کلاهدوزان تاکید کرد فضا باید به گونه‎ای باشد که تولیدکنندگان و صاحبان صنعت و بازرگانان وزارتخانه را خانه خود و تکیه‌گاهی امن بدانند که همیشه از آنها حمایت می‌کند.

دبیرکل انجمن هم‌افزایی اجتماعی اقوام کشور در ادامه اظهار داشت: فعال بودن چرخه تولید در هر کشور، پویایی اقتصاد آن کشور را نشان می‌دهد. ضروری است که بستر مناسب برای تکمیل و توسعه زیرساخت‌های اساسی صنعت کشور را فراهم کنیم. همچینن لازم است با تجدید نظر در بخشی از دانش فنی، بتوانیم گوی سبقت را از رقیبان برباییم و در بتوانیم در عرصه جهانی رقابت کنیم.

کلاهدوزان از مسئولان و مدیران دولتی خواست برای حل مشکلات مربوط به تولیدکنندگان حداکثر تلاش خود را به کار گیرند. وی در این خصوص گفت: حل مشکلات تولیدکنندگان، صاحبان صنعت و بازرگانان را حل مشکلات خود بدانیم و برای حل آن مشکلات تا حد توان تلاش کنیم.

این کارشناس پیشکسوت در حوزه صنعت و تجارت افزود: ضروری است مجلس شورای اسلامی به عنوان دستگاه وضع کننده قوانین و ناظر بر اجرای قوانین، بخشی از ارزیابی مدیران مرتبط با صنعت تولید و تجارت کشور را انجام دهد و موفقیت یا عدم موفقیت در همراهی و همکاری مدیران را بررسی کند.

کلاهدوزان تغییر و جابجایی زیاد مدیران در وزارت صمت را یک کار اشتباه دانست و گفت: در چند سال اخیر تغییر مدیریت‎های کلان در مجموعه وزارت صمت گاهی اوقات چالش برانگیز شده است. امید است که وزیر محترم جدید صمت، با تکیه بر خلاقیت فکری کارشناسان مجرب حاضر در این وزارتخانه که چندین سال سابقه کار دارند با بکارگیری آنها باعث افزایش انگیزش در بین کارکنان شود.

این کارشناس حوزه صنعت و تجارت استفاده از نیروهای درون سازمانی در وزارت صمت را عاملی برای رشد و توسعه صنعت دانست و گفت: برای پیشبرد اهداف عالی نظام بازرگانی و صنعت و معدن کشور توصیه ما استفاده از نیروهای درون سازمانی در خود وزارت صمت است چرا که این نیروها با تجارب ارزنده خود می‎توانند نقش مثبتی در رشد و توسعه صنعت ایفا کنند. این کاملاً طبیعی است که وقتی یک مدیر خارج از سازمانی وارد یک سازمان یا نهاد دیگر می‎شود زمان زیادی لازم است تا آن مدیر جدید به شرایط سازمان جدید آشنایی پیدا کند.

کلاهدوزان افزود: برای ایجاد یک انقلاب صنعتی در کشور، همه دستگاهها و خود صاحبان صنعت باید عزم جدی داشته باشند و تلاش کنند تا با هوشمندسازی سیستم‎ها، فرایند تصمیم‌گیری را تسهیل کنند. یکی از مولفه‎های رشد صنعت داشتن نگاه حقیقی و واقعی به شرایط موجود است.

دبیرکل انجمن هم‌افزایی اجتماعی اقوام کشور بر ضرورت برندسازی در تجارت و صنعت تاکید کرد و گفت: شرکت‌های کوچک باید با همفکری با یکدیگر و ایجاد یک شرکت بزرگ و با تشکیل یک کنسرسیوم به موضوع برندسازی توجه ویژه داشته باشند چرا که لازمه رقابت با شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ دنیا برندسازی است. همچنین موضوع کاهش فاصله بین دانشگاه و صنعت از ضروریات پیشرفت صنعت در هر کشوری است و باید تلاش کنیم که در ایران نیز فاصله دانشگاه و صنعت به صفر برسد.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا