اقتصادیبانک و بیمه

نقش بازار سرمایه در جذب سرمایه و رشد اقتصادی

یک کارشناس حوزه مالی مطرح کرد

یک کارشناس حوزه مالی گفت: بازار سرمایه با جذب نقدینگی‌های راکد و تزریق آن‌ها به بخش‌هایی که به سرمایه نیاز دارند، سبب افزایش گردش مالی و رونق در اقتصاد می‌شود.

مصطفی امیدقائمی، در رابطه با تامین مالی پروژه‌های صنعتی و عمرانی کشور از طریق بازار سرمایه به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، گفت: اغلب ابزارهای مالی موجود در بازار سرمایه، به جذب سرمایه در بازار کمک می‌کند البته به شرط آنکه بتوانیم برای سال‌های آینده ابزارهای مالی جدیدتری متناسب با سلایق مخاطبان و سرمایه‌گذاران ایجاد کنیم.

اوراق مشارکت و صکوک

وی با بیان این که صندوق سرمایه‌گذاری پروژه یکی از ابزارهای بازار سرمایه برای تامین مالی پروژه‌ها است، افزود: اوراق مشارکت و صکوک نیز از جمله اوراقی هستند که در مسیر تامین مالی برای پروژه‌های عمرانی کشور بسیار تاثیرگذار است. کارکرد اصلی اوراق مشارکت تامین مالی پروژه‌های دولتی یا خصوصی مانند طرح‌های عمرانی، زیرساختی، اقتصادی و غیره است.

امید قائمی عنوان کرد: اوراق صکوک نیز یکی از ابزارهای تامین مالی در کشور است که مبتنی بر دارایی‌های فیزیکی و ملموس است و دارنده صکوک مالک مشاع این دارایی‌ها می‌شود. باتوجه به پشتوانه برای صـکوک، امکان افزایش ارزش ورقه صکوک با توجه به نوسان ارزش اصل دارایی وجود دارد.

تعریف ابزارهای جدید مالی

وی در ادامه، توسعه تامین مالی از طریق بورس را نیازمند ایجاد ابزارهای مالی جدید دانست و اظهار داشت: تنوع ابزارهای مالی در بازار منجر به جذب مخاطبان و سرمایه‌گذاران بیشتر خواهد شد. بنابراین، باید به دیدگاه عرضه‌کنندگان و تقاضاکنندگان تنوع بخشیده و تغییراتی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری ایجاد کنیم تا برای سرمایه‌گذاری بلندمدت تاثیر مثبت داشته و جذب منابع برای پروژه‌های صنعتی و عمرانی را افزایش دهد.

امیدقائمی با بیان این که بازار سرمایه نقش بسزایی در جذب سرمایه و رشد اقتصادی کشور دارد، توضیح داد: این بازار با جذب نقدینگی‌های راکد و تزریق آن‌ها به بخش‌هایی که به سرمایه نیاز دارند، سبب افزایش گردش مالی و رونق می‌شود،بنابراین، ابزارهای مالی راهکاری برای انتقال منابع مالی از سرمایه‌دارانی که مازاد سرمایه دارند و مایل به سرمایه‌گذاری هستند، به کسانی است که به این منابع برای سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مالی یا فیزیکی نیاز دارند.

وی با بیان این که پروژه‌های عمرانی نیازمند تامین مالی بلندمدت است، یادآور شد؛ با استفاده از ابزارهای مالی در بازار سرمایه نقدینگی مازاد به سمت تولید هدایت شده و کاهش تورم را به دنبال دارد.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا