بازرگانیصنعت و تجارت

چشم‌انداز افزایش تجارت با امارات در پی بهبود روابط سیاسی

کارشناس کشورهای عربی در سازمان توسعه تجارت گفت:رویکرد جدید بین مقام‌های ایران و امارات مبنی بر تنش‌زدایی و حفظ امنیت منطقه، می‌تواند موجب ارتقای حجم مبادلات با امارات نسبت به سال گذشته شود.
«مسعود طاهری مهر» درباره اینکه آیا تغییر رویکرد امارات نسبت به روابط با ایران می‌تواند به افزایش صادرات ایران به این کشور منجر شود، به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: با توجه به رویکرد جدید بین مقامات دو کشور مبنی بر تنش‌زدایی و حفظ امنیت منطقه، قطعا حجم مبادلات با امارات نسبت به سال گذشته افزایش می‌یابد و چشم‌انداز سال جاری، افزایش صادرات به این کشور خواهد بود. با این حال اکنون نمی‌توانیم هدفگذاری مشخصی برای صادرات داشته باشیم و باید ببینیم این سیگنال‌های مثبت تا چه اندازه دوام می‌آورد.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ایرنا، وی ادامه داد: صادرات غیرنفتی ایران به امارات در پایان سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ حدود ۱۱ درصد کاهش رو به رو شد.
کارشناس کشورهای عربی در سازمان توسعه تجارت در پاسخ به این سوال که آیا تصمیمی برای اعزام رایزن بازرگانی به امارات وجود دارد یا خیر، بیان کرد: همواره سیاست اعزام رایزن بازرگانی به کشورهای هدف و خصوصا کشورهای همسایه جزو برنامه‌های مهم بخش دولتی برای اعتلای تجارت خارجی بوده و حضور رایزن در امارات نیز مسبوق به سابق است. با این حال، درباره امارات همه چیز به چگونگی ادامه روابط بستگی دارد و هنوز تصمیم مشخصی برای اعزام رایزن به این کشور گرفته نشده است.
طاهری‌ مهر با اشاره به حجم مبادلات دو کشور توضیح داد: بر اساس آمار ۱۲ ماهه ۹۷ مجموع مبادلات ایران با امارات بیش از ۱۱ میلیارد دلار بوده که تراز ایران با صادرات ۶ میلیارد دلاری، مثبت ارزیابی شده است.
این کارشناس ادامه داد: عمده صادرات ایران به خود امارات بوده و بخشی از آن هم مجدد به دیگر کشورها صادر شده است. از طرف دیگر امارات برای واردات کالا به عنوان کشور واسط محسوب می‌شود، یعنی عمده کالاهایی که از امارات وارد می‌کنیم صادرات کشورهای دیگر به امارات است که این کشور در قالب صادرات مجدد آن را به ایران ارسال می‌کند.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا