اجتماعیشهری

مراسم روز بین المللی مهاجران در تهران برگزار شد

با همکاری مرکز اطلاعات سازمان ملل متحده

گروه سفیران صلح دوستی با همکاری مرکز اطلاعات سازمان ملل متحده طی مراسمی روز جهانی مهاجران، را با حضور مسئولین دولتی، فرهیختگان، اندیشمندان و چهره های فرهنگی در سالن کنفرانس ساختمان سازمان ملل متحد در تهران دوشنبه 25 آذر1398 گرامی داشتند.

به گزارش اقتصاد روز به نقل از سایت سازمان ملل در تهران، نشست، با سرود جمهوری اسلامی آغاز گردید و دو تن از هنرمندان جوان غزاله شيرازى و عادل اصغرزاده، اعضای گروه سفيران صلح و دوستى و از گروه موسيقى ايستگاه، با اجرای قطعه ای موسیقی که تلفیقی از موسیقی کلاسیک و سنتی بود، ابهام مهاجرت را با زبان موسیقی بیان کردند.

سپس، آرتین روستا کهن، کودک ۹ ساله ایرانی الاصل به زبان انگلیسی از مهاجرت سخن گفت. او اظهار داشت من کودک هستم، داستان های پدرم از جایی هست که در آن به دنيا نيامدم و لالایی مادرم به زبانی است که دوستانم آن را بلد نیستند، من یک کودک مهاجر هستم. وی گفت شاید ما بهتر معنی صلح را بفهمیم زیرا برای ما هیچ مرزی معنا ندارد، می خواهم امروز از همه شما دعوت کنم با من یکی شوید تا هر کدام، یک سفیر صلح باشيم.

در ادامه نشست، آقای محمد رجایی مقدم، معاون مرکز اطلاعات سازمان ملل در تهران، ضمن خوش‌آمد گویی به میهمانان و تشکر از گروه سفیران صلح و دوستی به جهت همکاری در گرامیداشت مناسبت های سازمان ملل متحد، پیام دبیر کل سازمان ملل متحد را به مناسبت روز جهانی مهاجران قرائت نمود.

خانم دکتر طيبه محمد، موسس و مدیر گروه بین المللی سفیران صلح و دوستی، نیز ضمن خوش‌آمد‌ گویی به حاضران توضیحاتی در مورد این روز داد و از خانم نظری، مادر آرتین روستا کهن، خواست تا ترجمه فارسی آنچه آرتین به زبان انگلیسی گفت را قرائت نماید.

سپس، خانم دکتر سوگل مشایخی به سخنرانی با موضوع شناخت جامعه مهاجرین و تاثیر آن بر جامعه کشور میزبان پرداخت. او در پایان شعر زیبایی را با عنوان ؛این خانه قشنگ است، ولی خانه ی من نیست؛ از سروده های مرحوم خسرو فرشید ورد، برای حضار قرائت نمود.

آقای دکتر ابراهیم رحیم پور، مشاور وزیر امور خارجه، به سخنرانی پرداخت. موضوع سخنرانی ایشان علت مهاجرت و شکل گیری جامعه مهاجر در جهان از ابتدای تاریخ زندگی بشر بود که در بخشی از بیانات خود به مهاجرت دینی، مهاجرت تحصیلی، و مهاجرت سرمایه اشاره کرد.

مهمان بعدی این نشست، استاد ارجمند آقای هوشنگ مرادی کرمانی بود که یکی از داستان های خود با عنوان “آن لالایی مادر”، داستان مادری با دو فرزند در غربت، را برای حاضران قرائت کرد. خانم محمد اظهار داشت با هماهنگی استاد مرادی کرمانی، این داستان به مناسبت روز جهانی مهاجران به سازمان ملل متحد هدیه شود، تا به همه مهاجرين دنيا تقدیم گردد.

موسیقی دان برجسته و رهبر ارکستر استاد لوریس چکناواریان، سخنران دیگر این نشست بود. ایشان مطالب خود را تحت موضوع مزایای مهاجرت ارائه کرد و به انتقال فرهنگ و هنر بین کشورها و مردم توسط مهاجران پرداخت.

سپس پیام ویدیویی از آقای محمد وحیدی راد، مدير مسئول مديا هدهد، مقیم کانادا و یکی از کارآفرینان برتر کانادا پخش شد که در آن از نحوی زندگی مهاجران، مشکلات و مزایای مهاجرت صحبت کرد.

درادامه، آقای منصور حاجی، مدیر کل اتباع خارجی استان تهران سخنرانی داشت. سخنران پایانی این نشست، آقای پروفسور حسین باهر دانشمند برتر ایران بود، که در مورد موضوع انتقال ژن و ارزش مهاجرت بیاناتی برای حاضران ارائه نمود.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا