اقتصاد کلان و بودجهاقتصادی

۱۰۳ کشور از قطعنامه مجمع عمومی حمایت می‌کنند

افزایش حمایت جهانی از آتش‌بس فوری در غزه؛

در پی وتوی قطعنامه برقراری آتش‌بس فوری در غزه از سوی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد و افزایش مخالفت‌های جهانی با این اقدام دولت جو بایدن، ۱۰۳ کشور تاکنون از قطعنامه برقراری آتش‌بس در غزه برای تصویب در مجمع عمومی حمایت کرده‌اند.

به گزارش اقتصاد روز از ایرنا ، مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه به وقت محلی، نشستی اضطراری برای رای‌گیری درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ای که خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه در غزه است، تشکیل خواهد داد.

دنیس فرانسیس، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل روز یکشنبه نامه‌ای به ۱۹۳ کشور عضو این سازمان ارسال کرد که در آن اعلام کرده بود این جلسه توسط ۲۲ عضو گروه عرب و ۵۷ عضو سازمان همکاری اسلامی درخواست شده است.

ریاض منصور، سفیر فلسطین در سازمان ملل نیز گفت: پیش‌نویس قطعنامه‌ای که قرار است بعدازظهر سه‌شنبه به رای گذاشته شود، مشابه قطعنامه شورای امنیت است که آمریکا روز جمعه آن را وتو کرد.

منصور ادامه داد: این قطعنامه از سوی ۱۰۳ کشور حمایت شده و امید است که حامیان بیشتری پیدا شوند و در صورت رای گیری، قطعنامه مجمع عمومی رای بالایی به دست آورد.

در مجمع عمومی سازمان ملل حق وتو وجود ندارد و برخلاف شورای امنیت، قطعنامه‌های آن نیز از نظر قانونی الزام‌آور نیستند اما این قطعنامه‌ها به عنوان فشار افکار جهانی مهم هستند.

ایالات متحده آمریکا ۱۷ آذرماه جاری به عنوان عضو دائم شورای امنیت، قطعنامه پیشنهادی امارات متحده عربی را که بر اساس درخواست آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل بود، برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه با وجود کسب ۱۳ رای موافق در این شورا وتو کرد.

قطعنامه پیشنهادی امارات از ۱۵ رای اعضای شورای امنیت، ۱۳ رای موافق، یک رای مخالف از سوی ایالات متحده آمریکا و یک رای ممتنع از سوی انگلیس کسب کرد و بدین ترتیب با مخالفت آمریکا به عنوان عضو دائم شورای امنیت، وتو شد که واکنش ها ومخالفت های جهانی به این اقدام دولت بایدن را در پی داشته است.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

به دنبال پایان آتش ‌بس‌موقت چهار روزه میان حماس و اسرائیل، قطر به عنوان یکی از کشورهای میانجی اعلام کرد که توافق حماس و تل آویو برای تمدید آتش بس به مدت ۴۸ ساعت حاصل شده است. حماس هم اعلام کرد که با قطر و مصر در مورد تمدید آتش‌بس بشردوستانه موقت برای ۲ روز دیگر، بر اساس همان شروط آتش‌بس قبلی به توافق رسیده است.

سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

در پی پایان وقفه موقت جنگ، دبیر کل سازمان ملل متحد با توجه به گستردگی تلفات انسانی در غزه نامه ای را با استناد به ماده ۹۹ منشور سازمان ملل به رئیس شورای امنیت ارسال کرد.

این اولین باری بود که گوترش از زمانی که در سال ۲۰۱۷ به سمت دبیر کلی سازمان ملل رسید، این کار را انجام می‌داد. ماده ۹۹ منشور سازمان ملل که در تاریخ سازمان ملل متحد تنها ۹ بار مورد استفاده قرار گرفته است، بیان می‌کند که «دبیر کل می‌تواند هر موضوعی را که به نظر او ممکن است حفظ صلح امنیت بین‌المللی را تهدید کند، به شورای امنیت اطلاع رسانی کند.»

این ماده به دبیرکل این سازمان اجازه می‌دهد وقتی احساس کند «امنیت و صلح جهانی» به خطر افتاده است، اعضای شورای امنیت را به جلسه‌ای فوری فرا می‌خواند و از آنها می‌خواهد اقدامی فوری در این باره اتخاذ کنند.

گوترش در این نامه گفته بود: «فروپاشی کامل نظم عمومی» در نوار غزه ارسال کمک‌های بسردوستانه حتی به صورت محدود را «غیرممکن» خواهد کرد.

اما اعضای شورای امنیت در جلسه اضطراری شورای امنیت در ۱۷ آذر ماه پس از ساعتها بحث و گفتگو به دلیل مخالفت آمریکا نتوانستند مانع جنگ اسرائیل علیه مردم بیگناه غزه شوند و بار دیگر ناکارآمدی این شورا به دلیل بهره برداری های سیاسی این شورا به جهانیان اثبات شد.

به گزارش اینرا، وزارت بهداشت غزه امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که آمار شهدای غزه طی ۶۶ روز تجاوز نظامیان رژیم صهیونیستی به ۱۸ هزار و ۲۰۵ نفر رسیده است.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا