اقتصاد بین المللاقتصادی

دیدار رئیس اتاق بازرگانی تهران و سفیر هند

گسترش روابط ایران و هند در دوره تحریم‌ها

به تاکید رییس اتاق بازرگانی تهران، ایران و هند در مراوده با یکدیگر باید با استفاده از توانمندی‌ و ظرفیت‌های دو طرف از فرصت‌ها نهایت استفاده را ببرند. هم‌چنین این‌که پول نفت ایران چگونه و به چه‌میزانی به ایران بازمی‌گردد، باید مشخص باشد؛ در مقابل به گفته سفیر هند، برابر معافیت موجود از خرید نفت، این کشور می‌تواند در شش ماه آینده روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت از ایران بخرد که نیمی از پول حاصل از فروش به ارز محلی روپیه به حساب بانک‌های ایران نزد بانک‌های هندی واریز می‌شود.
به گزارش ا اقتصاد روز به نقل از ایسنا، سوراب کومار – سفیر هند – در حالی که آخرین روزهای سفارتش در ایران را می‌گذراند، برای گفت‌وگو و تبادل‌نظر با بخش خصوصی ایران با مسعود خوانساری- رئیس اتاق تهران- دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران برگزار شد، مساله مهم چگونگی مبادلات و مکانیسم‌های تدوین‌شده برای انجام مراودات تجاری در دوره تحریم‌ها بررسی شد.
رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان این‌که در دوره تحریم‌های یکجانبه و خصمانه آمریکا علیه ایران، دریچه‌های تازه‌ای برای همکاری بین ایران و هندوستان باز شده است، تاکید کرد که دو کشور باید تمرکزی جدی برروی همکاری‌های بانکی و مالی داشته باشند.
وی با اشاره به معافیت‌هایی که شامل خرید نفت از ایران برای هند و توسعه بندر چابهار با سرمایه‌گذاری شرکت‌های هندی شده است، گفت: دو طرف باید برای حداکثر استفاده از این فرصت‌ها متمرکز شوند و همکاری کنند. درست است که تحریم‌ها برای ما مشکلات زیادی ایجاد می‌کند اما این فرصت را هم دارد که بتوانیم از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های غافل‌مانده کنونی بیش‌تر بهره ببریم.
خوانساری اظهار کرد: هند نیز برای خرید نفت از ایران هم شامل معافیت‌هایی شده است که در این باره باید مکانیسمی تدوین شود که بتوان از طریق آن مبادله کالا، انتقال پول نفت به ایران، سرمایه‌گذاری یا شرایط مبادله با طرف سوم دیده شود. هم‌چنین باید مشخص شود که پول نفت ایران چگونه و به چه میزانی به ایران بازمی‌گردد و خرید کالا از هند چه وضعیتی خواهد داشت.
رئیس اتاق تهران بابیان این‌که اتاق تهران مطالعاتی در مورد کشورهای منطقه و شرکای تجاری برای توسعه روابط اقتصادی انجام می‌دهد اعلام کرد: این مطالعه برروی هند نیز در حال انجام است. لذا لازم است که اطلاعاتی از نیازها را در اختیار داشته باشیم و بدانیم که به چه میزان می‌توانیم از هند تامین کالا داشته باشیم و درمقابل چه کالاها و خدماتی را می‌توانیم به بازار بزرگ هند صادر کنیم.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا