اجتماعیاقتصادیشهریمحیط زیست

شورای عالی شهر سازی تصویب کرد:ل

شورای‌عالی شهرسازی تصویب کرد؛

لزوم حفظ باغات کن/ پهنه های کن، مشمول تسهیلات بازآفرینی

شورای‌عاد روزصالی شهرسازی و معماری طرح ساماندهی و صیانت از باغات کن را تعیین تکلیف کرد و لزوم حفاظت از پهنه‌های مختلف باغات کن را به تصویب رساند.

به گزارش    اقتصاد روز  به نقل از وزارت راه و شهرسازی، دهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال جاری با دستور جلسه ساماندهی و صیانت از باغات کن با حضور عباس آخوندی و تعدادی از معاونان وزیر راه و شهرسازی و برخی اعضای شورای شهر و مدیران ارشد شهرداری تهران برگزار شد.

در این جلسه در مورد پهنه‌های یک، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶ و ۷ منطقه «کن» در غرب تهران تصمیم‌گیری شد و بر اساس نظر اکثریت اعضا مقرر شد تا پهنه ۴ از محدوده خارج شود و محدوده های ۲، ۳، ۵، ۶ و ۷ بر اساس نظر کمیته فنی باشد. همچنین، پیشنهاد شورای‌عالی شهرسازی و معماری به این صورت ارایه و مورد تصویب قرار گرفت که این پهنه به عنوان پهنه هدف بازآفرینی در نظر گرفته شود و بر همین اساس نیز ساخت و ساز در این پهنه با رویکرد بازآفرینی شهری مشمول استفاده از تسهیلات و بسته‌های تشویقی شود. در این مورد نیز بر اساس اعلام دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مقرر شد تا معاون معماری و شهرسازی شهردای تهران طرح ویژه ای را با اصل حفاظت از بافت بومی منطقه تهیه کند و به تصویب معاونت برسد تا به کمیسیون ماده ۵ شهر تهران برود.

محمدسعید ایزدی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران نیز در جلسه فوق، اعلام کرد: تلاش ما در شورای‌عالی شهرسازی و معماری بر حفاظت از پنج ناحیه و پهنه ۲، ۳، ۵، ۶ و ۷ کن است که در کمیته فنی شورای‌عالی با حضور نمایندگان وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها در مورد آن بحث‌ها و گفتگوهای فراوانی انجام شد.

ایزدی تصریح کرد: قطعا اقدامات و اخذ تصمیماتی که در کمیته‌های شورای‌عالی بر روی آن بحث شده بازدارنده خواهد بود و قطعا از روند تخریبی که هم‌اکنون در چهارچوب طرح تفصیلی ملاک‌عمل قرار دارد، کمتر خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در جمع بندی تصمیمات جلسه دهم شورا در مورد باغات کن، گفت: اولین تصمیم خروج اراضی حاشیه رودخانه رسه است و تامین نظریه طرح تفصیلی بر این منطقه است. همچنین پیشنهاد دوم این است که در مورد پهنه‌های۲، ۳، ۶ و ۷ عینا با نظر کمیته فنی عمل شود.

این مقام مسئول همچنین در مورد حوزه ۵ نیز اعلام کرد: در مورد این پهنه، پیشنهاد شورای‌عالی شهرسازی و معماری این است که این پهنه را به عنوان پهنه هدف بازآفرینی تصویب کنیم و بازآفرینی این پهنه را مشمول استفاده از تسهیلات و بسته‌های تشویقی کنیم. بر اساس توافق کمیته فنی با تراکم ۱۸۰ درصد از آقای دکتر حناچی خواهش می کنیم که طرح ویژه ای با اصل حفاظت از بافت بومی منطقه تهیه کنند و به تصویب معاونت برسد و به کمیسیون ماده ۵ برود.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، اختلافات حال حاضر را در حوزه یک، قابل گفت وگو خواند و گفت: در مورد پهنه و حوزه یک که مرتبط با اراضی کشت اجباری است دو راه پیش روی شورا قرار دارد که می‌توان در مورد آن تصمیماتی را اخذ کرد.

وی افزود: یا باید تصمیمات کمیته فنی که تحت‌عنوان حوزه مشارکتی با اهالی ملاک‌عمل قرار بگیرد و یا این تصمیم‌گیری در مورد حوزه یک به کمیته فنی و شهرداری تهران بازگردد تا برای آن یک مکانیزم و دستگاه اجرایی مشخص تعیین کنند و دقت‌هایی که مدنظر است ملاک تصمیم‌گیری در مورد این ناحیه شود.

حناچی: رویکرد تشویقی شهرداری به شهروندان برای توسعه باغات کن

در ادامه این نشست پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: موضوع باغات کن موضوعی است که بارها در شورای عالی شهرسازی و معماری مطرح شده و تمامی اجزای تاثیرگذار، تلاش کردند تا این باغات را حفظ کنند. برای تحقق‌پذیری این موضوع قبلا از سوی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، حکمی برای کل باغات کن صادر شد و در چند حرکت رفت و برگشت در کمیته فنی شورای‌عالی این مووضع تبدیل شد به پنج گروه اصلی شد که برای هرکدام احکام خاص خود را نیز پیشنهاد کرده بودند. توافقاتی نیز در این رابطه بین کمیته فنی و شهرداری تهران ایجاد شده است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران ادامه داد: این امید می‌رود که اگر همین مسیر را برویم انشاء‌الله به نتیجه بهتری برسیم. همکاران این پنج پهنه و احکام آن را ارایه می‌کنند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: زمانیکه این طرح در سال ۹۶ به کمیسیون ماده ۵ آمد آنجا بحث های زیادی شد. بحث این بود که ما نمونه های زیادی در شهر تهران داریم که باغ هستند و به واسطه باغ بودن حفظ شده اند. در همان جلسه به رستوران الماس شرق در شهر تهران اشاره شده بود که در عین باغ بودن، مجموعه نیز حفظ شده بود. منتها تفاوت در نوع برخورد با حفظ باغات و منتفع شدن مردم بود که همان نوع برخورد موجب حفظ و صیانت از باغات نامبرده و دیگر مواردی که حفظ شده اند، شد.

این مقام مسئول در شهرداری تهران اعلام کرد: در کمیسیون ماده ۵ و با حضور شهردار وقت تهران، پیشنهاد کردیم که در مورد باغات شهر تهران و زیرپهنه همت نیز باید به گونه ای دیده شود که همه هزینه های نگهداری باغات به عهده مردم نباشد و اگر ما هزینه ای را برعهده آنها می گذاریم کاری کنیم که به واسطه حفاظت، منتفع شوند.

حناچی یادآور شد: بحث‌هایی که در جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری مطرح شده است و شهرداری تهران نیز بر همان مبنا، نتیجه جلسات متعددی است که دراین باره داشته‌ایم.

وی گفت: زمین هایی که چه به شکل باغ هستند و چه به شکل غیرباغ هستند وقتی داخل محدوده می آیند در معرض تهدید قرار دارند. این جلسه فرصت مناسبی است تا نظرات شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، نظرات شهرداری تهران و نظرات ذی نفعان و مالکان را با هم منطبق کنیم.

حناچی با اشاره به اینکه اهالی کن نسبت به باغات خود حس تعلق دارند ولی تصمیم گیری در مورد باغات صرفا نمی تواند منطبق با احساسات مردم باشد و باید قوانین و ضوابط نیز ملاک عمل قرار بگیرند، افزود: نگرانی ما نسبت به ماده ۱۰۰ می تواند در این منطقه بسیار جدی باشد. همچنین، در خصوص اصلاح فرآیندها جدی تر برخورد کردن با اصلاح فرآیندها به ویژه در بحث ضوابط باغات که در حال بازنگری نیز هست می تواند این جریان را کنترل کند.

این مقام مسئول همچنین گفت: به نظر می آید این نقشه که نتیجه تشکیل جلسات متعدد بین اعضای کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و همچنین شهرداری است، نقشه درستی است. باید مالکان را تشویق کنیم که با سیاست برد ـ برد در عین حفاظت از باغات، منتفع نیز بشوند و ما داریم با این نقشه راه، این راه را پیش پای آنها می گذاریم.

وی در عین حال یادآور شد: البته باید این نکته را نیز مدنظر قرار دهیم که این راه، راه ساده ای نیست و ممکن است در این راه سوء استفاده هایی نیز بشود، ولی راهی جز این نداریم. در کوتاه مدت و بلندمدت اساسا چنین منابعی برای تصرف این زمین ها وجود ندارد و به همین دلیل باید راهی را پیش بگیریم که با اتخاذ سیاست برد ـ برد همه گروه های ذی نفع در آن نقش بازی کنند در عین حالی که باید این نکته را نیز مورد توجه قرار دهیم که هدف که همانا حفاظت از باغات است، حفظ شود.

حناچی پیشنهاد کرد: حتی باید تلاش کنیم تا باغات توسعه پیدا کنند بدین معنا گروه هایی از مردم که باغات خود را توسعه دهند برای آنها مکانیزم های تشویقی در نظر بگیریم. به نظرم باید از این فرصت حداکثر استفاده را بکنیم.

کد خبر 4397925
مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا