اقتصاد کلان و بودجهاقتصادی

بررسی جزئیات لایحه متناسب سازی حقوق شاغلین و بازنشستگان لشگری و کشوری با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خبر داد:

جعفر قادری - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه از بررسی جزئیات لایحه متناسب سازی حقوق شاغلین و بازنشستگان لشگری و کشوری با حضور سید مسعود میرکاظمی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه خبر داد.

جعفر قادری، نماینده شیراز و زرقان با اعلام این خبر به اقتصاد روز افزود: دولت می خواهد حدود 54 میلیارد تومان طریق جابجایی منابع بودجه ای یک افزایش در حقوق داشته باشد، دلیلش هم این است که ما پیش از این ۳۸ درصد افزایش در حقوق مشترکین صندوق تامین اجتماعی و مشمولین قانون کار داشتیم که نسبت به افزایش ۱۰ درصدی شاغلین کشوری و لشگری قابل توجه بوده است.

وی افزود: برای مشمولین قانون کار و صندوق های تامین اجتماعی یک کف 50 درصدی افزایش داشتیم و مابقی هم 38 درصد مشمول افزایش شدند در صورتیکه کف حقوق شاغلین لشگری و کشوری ۶۰ درصد و بود و بقیه فقط 10 درصد مشمول افزایش شدند. بر همین اساس یک اعتراضی بین شاغلین و بازنشستگان لشگری و کشوری وجود داشت که چرا باید بیمه شدگان تامین اجتماعی و مشمولین قانون کار 38 درصد افزایش حقوق داشته باشند ولی برای بقیه 10 درصد اعمال شود.  لذا دولت به این جمع بندی رسید که برای شاغلین و بازنشستگان لشگری و کشوری یک افزایش حقوق داشته باشد.

نائب رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس ادامه داد: بنابر این بر اساس لایحه ای که دولت ارائه کرده حقوق تمام شاغلین و بازنشستگان لشگری و کشوری 900 هزار تومان افزایش می یابد. علاوه بر این در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت و تشویق فرزندآوری برای حق تاهل 200 هزار تومان و هر اولاد هم 100 هزار تومان افزایش می یابد. علاوه بر این ها،  بازنشستگان کشوری و لشکری مشمول ۵ درصد اضافه بر این مبالغ نیز می شوند.

او با اشاره به اعتراضات صورت گرفته از سوی اعضای هیات علمی دانشگاه ها در سال گذشته گفت: سال گذشته برخی  اعضای هیات علمی یک اعتراضی نیز در بین در رابطه با کاهش  30درصد از حقوقشان وجود داشت که قرار شد از آن 30 درصد، 15 درصد برگردانده شود.

قادری در رابطه پرداخت فوق العاده و ویژه ها تصریح کرد: موضوع دیگر که در این جلسه مطرح شد در رابطه با فوق العاده ویژه بود که در بودجه 1401 قدرت مانور دولت برای افزایش فوق العاده ویژه را از دولت گرفته بود و دولت اجازه نداشت رقم فوق العاده ویژه دستگاهها را  افزایش دهد و اکنون ما به استناد این لایحه به دولت این اجازه را می دهد که برای برخی از گروه ها  که فوق العاده ویژه آنها پایین است این فوق العاده ویژه را اضافه کند. هم اکنون  برای برخی از دستگاهها، این فوق العاده 50 درصد برای برخی 35 درصد  و برخی 20 درصد است. اگر این لایحه در جزییات رای بیاورد این اختیار به دولت داده می شود که متناسب با وضعیت گروه ها و اقشار مختلف از طریق اخذ مصوبه شورای عالی حقوق و دستمزد، فوق العاده ویژه انها را بتواند افزایش دهد.  یک مسئله دیگر این بود که این افزایش ها به سقف اضافه می شود یا نه ، که قرار شد این افزایش ها به سقف اضافه شود.

نماینده شیراز و زرقان نیز اظهار داشت: در رابطه با نیروهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیز در لایحه دولت   5 و 10 درصد افزایش حقوق پیش بینی شده بود که قرار شد هر دو گروه 30 درصد افزایش حقوق داشته باشند.

این نماینده همچنین از صدور مجوز امکان جابجایی منابع بودجه به دولت خبر داد .

او در بخش دیگری از سخنانش در رابطه با معلمین مهرآفرین گفت: در رابطه با معلمین طرح مهرآفرین که رتبه بندی شاملشان نمی شد ، در این لایحه آورده شد که بدون آزمون از مزایای کد و ردیف استخدامی و رتبه بندی بهره مند شوند.

به گقته این عضو کمیسیون برنامه و بودجه، تا کنون کلیات و بخشی از جزئیات این رح در صن مجلس رای آورده و بخشی از آن مانده که پس از آغاز جلسات مجلس بعد از هفته حضور در حوزه انتخابیه در صحن مطرح می شود.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا