اقتصاد کلان و بودجهاقتصادییادداشت

 یک پیشنهاد برای جذب سرمایه گذاری خارجی

جعفر قادری، نماینده شیراز و زرقان ، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و نائب رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس

اگر بانک مرکزی بانکهای عامل را مکلف به دادن تسهیلات به عنوان سرمایه ثابت و یا سرمایه در گردش برای احداث و اداره واحدهای تولیدی در مقابل مقدار مشخصی سپرده‌گذاری ارزی برای مدت مشخصی بکند، جذب سرمایه‌گذاری خارجی در داخل کشور سرعت می گیرد. این اقدام باعث شکل گیری واحدهای جدید تولیدی و فعال شدن و تکمیل واحدهای تولیدی موجود در کشور میشود.

 

منطق این پیشنهاد هم کاملاً روشن است، چرا که سرمایه گذار خارجی برای تبدیل ارز خود به ریال و سرمایه‌گذاری در ایران نگران کاهش ارزش ریال است. اگر این کاهش ارزش پول ملی شدید باشد، زیان و ضرر هنگفتی متوجه سرمایه گذار خارجی میشود.

اگر سرمایه گذار خارجی مبلغ مشخص ارزی برای یک مدت مشخصی  با دریافت سود مناسب در بانکهای داخلی ما سرمایه گذاری بکند، بانک های داخلی می توانند به این سرمایه گذار برای تامین سرمایه ثابت و در گردش تسهیلات ریالی بدهند. استفاده از این روش، امکان جذب سرمایه خارجی و امکان انتقال دانش فنی و تکنولوژی در داخل کشور را بوجود خواهد آورد.

با این روش سرمایه گذار خارجی نیاز به سپردن وثیقه ملکی برای گرفتن تسهیلات ندارد و سپرده های ارزی ایشان می‌تواند به عنوان وثیقه مورد استفاده قرار گیرد. اجرایی شدن این روش، امکان جذب منابع قابل توجهی ارز برای حل مشکلات کشور و همینطور راه اندازی واحدهای جدید تولیدی و نیز تکمیل و بهره برداری کامل از واحدهای نیمه کاره یا واحدهای تعطیل شده در کشور را فراهم میکند.

ممکن است گفته شود که سرمایه گذار خارجی به علت تحریم سیستم بانکی امکان انتقال پول به داخل کشور را ندارد و نمی تواند منابع ارزی خود را به داخل کشور منتقل کند. اگر توجه داشته باشیم که ما ارز را برای داخل کشور نیاز نداریم و این ارز را برای واردات کالاها و مواد اولیه نیار داریم این مشکل هم قابل حل است.

در این روش پیشنهادی لازم نیست که سرمایه‌گذار ارز خود را از طریق سیستم بانکی منتقل کند، بلکه ایشان می تواند به بانکهای های داخلی مراجعه و با امضای قرارداد ارز خود را در خارج از کشور به صرافی و یا وارد کننده طرف قرارداد بانک واگذار و پس از تحویل ارز خود، گواهی سپرده گذاری ارزی را در داخل دریافت و در قبال این سپرده گذاری ارزی برای احداث واحدهای تولیدی جدید و یا اداره واحدهای تولیدی موجود تسهیلات ریالی بگیرد.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا