اجتماعیاقتصاد مقاومتیتعاون و کارآفرینیکشاورزی

تولید ۱۲۰ هزارتن زیتون امسال پیش بینی شد

مجری طرح زیتون کشور

مجری طرح زیتون کشور پیش بینی کرد: امسال تولید میوه زیتون به ۱۲۰ هزارتن برسد که حداقل رشد ۲۰ درصدی را نسبت به تولید سال گذشته نشان می دهد.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، «رحمت اله پریچهر» با بیان اینکه امسال تولید هشت هزارتن روغن زیتون نیز در کشور برآورد شده است افزود: سال ۹۷ حدود ۱۰۲ هزار تن میوه زیتون و هفت هزار تن روغن زیتون تولید شده بود.

وی سطح باغ‌های زیتون بارور و غیر بارور در کشور را ۹۰ هزار هکتار اعلام کرد و اظهارداشت: از این سطح نزدیک به ۵۶ هزار هکتار باغ‌های بارور هستند که سال گذشته بیش از ۲ هزار هکتار توسعه باغ زیتون و سه هزار و ۶۵۰ هکتار اصلاح و نوسازی، هرس و تغذیه باغ‌ها انجام شد.

پریچهر اضافه کرد: سال ۹۸ نیز بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار برنامه توسعه باغ‌های جدید در مناطق مستعد و سه هزار و ۷۰۰ هکتار اصلاح و نوسازی باغ‌ها باتغذیه، هرس، بهبود روش‌های آبیاری به منظور افزایش عملکرد تولید خواهیم داشت.

مجری طرح زیتون کشور با بیان اینکه باغدار نمونه سال ۹۷ حدود ۳۰ تن در هکتار دانه زیتون برداشت کرد و افزود: بخش عمده‌ای از باغ‌های کشور بیش از پنج تن در هکتار تولید دارند که با توجه به قیمت‌ها، تولید پنج تن در هکتار برای باغداران اقتصادی است.

وی گفت: اولویت وزارت جهاد توسعه ارقام روغنی زیتون است، به ویژه که امسال نیز ارز دولتی به واردات روغن زیتون اختصاص داده نشده و پیش بینی می‌شود: قیمت روغن زیتون امسال از نظر اقتصادی و معیشتی برای باغداران به صرفه باشد.

این متخصص زیتون، مصرف سالانه روغن زیتون در ایران را ۱۲ هزار تن بیان کرد و افزود: سال گذشته سه هزار و ۵۰۰ تن روغن زیتون وارد کشور و بقیه از محل تولید داخلی تأمین شد در عین حال میزان تولید روغن زیتون در سال ۹۶ بیش از پنج هزار تن بود.

وی با بیان اینکه واردات روغن زیتون از کشورهایی مانند ترکیه، ایتالیا، اسپانیا و یونان صورت می‌گیرد، گفت: اسپانیا به لحاظ تولید میوه و روغن زیتون مقام نخست و ایران در تولید کنسرو زیتون مقام دهم دنیا را به خود اختصاص داده است، میزان برداشت میوه زیتون در دنیا سالانه بیش از ۱۷ میلیون تن و تولید روغن زیتون نیز به ۳.۳ میلیون تن می رسد.

پریچهر برگزاری دوره‌های تخصصی، ارائه مشاوره‌های فنی و کارشناسی به باغداران زیتون، ارائه نهال‌های یارانه دار و اصلاح و توسعه باغ های زیتون را از برنامه‌های این دفتر برای بهبود شرایط کمی و کیفی تولید برشمرد.

پریچهر گفت: برای توسعه ۲۵۰۰ هکتار سطح باغ‌ها برای امسال، نهال یارانه دار در اختیار باغداران قرار می‌گیرد و آنان می‌توانند با مراجعه به شهرستان مربوطه و ارائه مستندات لازم، نهال یارانه دار دریافت کنند.

وی، راه اندازی باشگاه تولید کنندگان زیتون با عملکرد بیش از پنج تن در هکتار را یاداور شدو اظهارداشت: نزدیک به ۴۶۰ نفر واجد شرایط برای عضویت در این باشگاه شناسایی شده‌اند.

مجری طرح زیتون کشور تعداد بهره برداران زیتون را ۴۰ هزار نفر ذکر کرد و گفت: وزارت جهاد برای اعضای این باشگاه برنامه‌های آموزش هرس، پیوند و تغذیه را دارد و کار آموزش به طور جدی در همه مناطق تولید در چارچوب افزایش عملکرد کمی و کیفی تولید صورت خواهد گرفت.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا