اجتماعیاقتصادیصنعت و تجارتمحیط زیست

جزئیاتی جدید از انتقال آب عمان به شرق؛ خصوصی‌های خراسان‌های جنوبی و رضوی پروژه را اجرا می‌کنند

استاندار سیستان و بلوچستان می‌گوید، بخش‌های خصوصی خراسان‌های جنوبی و رضوی به ویژه صنایع فولاد و سنگ آهن در پروژه انتقال آب عمان به سه‌ استان سرمایه‌گذاری می‌کنند.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از تسنیم از چابهار، شورای عالی آب در سندی مصوب کرده 17 استان کشور از آب دریا قضای حاجت کنند، استان‌هایی خشک و بی‌آب که سال‌هاست کارشناسان نسبت به درخط قرمز قرار گرفتن منابع‌شان هشدار می‌دهند.
کارشناسان می‌گویند انتقال آب از دریاهای آزاد راه‌حلی منطقی و علمی برای تامین منابع آبی کشورهای در خطر است؛ داده‌های سازمان ملل هم می‌گوید باآنکه خلیج فارس محدود است اما کشورهای حوزه خلیج روزانه 40 میلیون مترمکعب از آب این دریا را شیرین و برای شرب و صنعت و حتی کشاورزی آنهم نه کشاورزی اقتصادی بلکه کشاورزی استراتژیک و کاشت محصولاتی هم‌چون گندم استفاده می‌کنند.
داده‌ها و اطلاعات آماری وزارت نیرو می‌گوید از میان 17 استانی که قرار است با آب دریاها قضای حاجت کنند؛ یزد، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و صدالبته سیستان و بلوچستان وضعیتشان وخیم است و به منابعی آب جدید فورا نیاز دارند. برای مثال داده‌های وزارت نیرو می‌گوید: منابع آبی خراسان رضوی با کسری مخزن یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعبی در سال مواجه هستند و ھم اکنون چا‌ه‌ها و منابع زیرزمینی سھم 80 درصدی در تامین آب آشامیدنی استان شش میلیون و 400 ھزار نفری خراسان رضوی را دارند. خراسان رضوی حتما تا چندسال آینده به منابع آبی جدید برای مصارف خود نیاز دارد.
انتقال آب از تنگه هرمز به استان‌های یزد و کرمان با جدیدت درجریان است و در سفر اخیر رییس جمهور به این دو استان پروژه‌هایی افتتاح شده که چشمشان برای تامین آب به همین انتقال است.

سیستان و بلوچستان درصدر بحران‌داران آبی ایران

انتقال آب عمان هم حالا وارد فاز اجرایی شده است و سیستان و بلوچستان چشم به راه آن؛ وزارت نیرو می‌گوید سیستان و بلوچستان درصدر بحران‌داران آب در ایران است، پایین‌ترین شاخصه دسترسی به آب بهداشتی و آشامیدنی را در ایران دارد و حدود 700 هزار نفر از جمعیت آن عمدتا در روستاها فاقد شبکه آب هستند و سقایی و با تانکر آبرسانی می‌شوند.

استاندار سیستان و بلوچستان می‌گوید: با توجه به خشکسالی‌ها و باتوجه به این که عمده نیاز آبی منطقه سیستان و زاهدان از رودخانه هیرمند به عنوان منبعی ناپایدار تامین می‌شود و هم‌چنین با توجه به اینکه عمده روستاهای بلوچستان منابع و شبکه آب ندارند و با چاه‌ها و تانکرهای آبرسانی سیار آبرسانی می‌شوند، انتقال آب برای سیستان و بلوچستان ضروری‌ست.

احمدعلی موهبتی می‌افزاید: در طرح انتقال آب عمان 228 میلیون مترمکعب برای سیستان و بلوچستان، 60 میلیون مترمعکب برای خراسان جنوبی و 110 میلیون مترمکعب هم برای خراسان رضوی در نظر گرفته شده است.

وی تاکید می‌کند: با توجه به اینکه دولت برای اجرا پروژه پول و اعتباری ندارد و پروژه توسط بخش خصوصی اجرا می‌شود، متقاضی خصوصی به علت وجود صنایع فولاد و سنگ آهن خواف در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی‌ست که قدرت مانور بیشتری دارند اما پروژه با همکاری هر استان اجرا خواهد شد.

موهبتی در پاسخ به سوالی درباه برآورد 3.9 میلیارد دلاری مجری پروژه نیز می‌گوید: این برآورد فقط برای انتقال به سیستان و بلوچستان گفته شده که باتوجه به روند تکمیل مطالعات برآورد سرمایه‌گذاری سه استان بیشتر است و با تکمیل مطالعات اعلام می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: درحال حاضر یک تکنولوژی شیرین‌ کردن آب بدون آنکه هیچ آبی به دریا برگردد و از پساب هم محصولات باارزش استیصال شود وجود دارد که به صورت پایلوت درحال اجراست و به محض پاسخگو بودنش در مقیاس بزرگ، این تکنولوژی در مقیاس صنعتی و برای انتقال آب عمان اجرا خواهد شد.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا