اجتماعیدسته‌بندی نشدهشهریمیراث فرهنگی

مراسم تودیع و معارفه ای کاملا متمایز برای قدردانی از خدمات سید عباس عظیمی

سرویس فرهنگی؛ به گزارش اختصاصی پایگاه خبری-تحلیلی اقتصاد روز، بیش از 120 هنرمند پیشکسوت طراز اول در رشته های سینما ، تاتر ، موسیقی ، تجسمی ، شعر ، ادبیات داستانی ، هنرهای سنتی ، معماری با همراهی خانواده ، به جلسه معارفه سید عباس عظیمی مدیر جدید مجموعه فرهنگی و هنری برج آزادی رنگ و لعابی متفاوت دادند .جلسه ای که بسیاری از پیشکسوتان به دلیل کرونا نتوانستند در آن شرکت کنند.اولین جلسه ی معارفه که با این تعداد هنرمند تشکیل و عملا تبدیل به جلسه ی قدردانی از خدمات عظیمی در مسئولیت قبلی در موسسه هنرمندان پیشکسوت شد.
همچنین روزنامه “همدلی” به قلم کوروش شیرازیان نوشت:دیروز برج آزادی بنا بود میزبان جلسه معارفه سیدعباس عظیمی به‌عنوان مدیرعامل جدید این مجموعه و البته تودیع علیرضا حفیظی که یک سال ردای مدیرعاملی آن را به تن داشت، باشد. با ورود به درگاه فرهنگسرای آزادی اما معلوم می‌شد که این جلسه با دیگر جلسات خشک و خسته‌کننده فرمایشی فرق‌هایی بسیار دارد. عطر حضور موی سپیدکرده‌های عرصه‌های مختلف هنری جای‌جای آزادی را پر کرده بود. تعداد این چهره‌ها آنقدر زیاد بود که امکان ذکر نام همگی‌شان در این نوشته فراهم نشد. اردشیر صالح‌پور اجرای برنامه را بر عهده داشت. او سخن را از اهمیت برج آزادی به‌عنوان اثری منحصربه‌فرد درزمینه معماری ایرانی آغاز کرد و به هنرنمایی خارق‌العاده «حسین امانت» معمار برجسته کشورمان در خلق این شاهکار پرداخت. درباره تکه‌سنگ‌هایی که از جوشقان کاشان آورده بودند تا نمای برج آزادی را با آن آذین ببندند، گفت و درباره معماری سه دوره تاریخ ایران که در این اثر ماندگار تلفیق شده‌اند.
امید به ثبت جهانی برج آزادی تا سال ۱۴۰۰
در ادامه علیرضا حفیظی در آخرین روز حضورش در آزادی پشت تریبون آمد تا درباره فعالیت‌های او و همکارانش در طول یک سال مدیرعاملی در این مجموعه سخن بگوید. او گفت که مقدمات ثبت جهانی آزادی از سوی یونسکو انجام شده و تا سال ۱۴۰۰ امیدوار است این اتفاق دل‌انگیز رخ بدهد. بعدازآن خسرو حکیم‌رابط را دعوت کردند تا بیاید برای سخن گفتن درباره مدیرعامل جدید؛ سیدعباس عظیمی. این هنرمند پیشکسوت عرصه تئاتر اما دلی پردرد داشت و از موسسه‌ای گفت که با راندن عظیمی رونق از آن رخت بربسته و از دانشگاهی حرف زد که می‌توانست با ماندن سیدعباس عظیمی با حضور این‌همه پیشکسوت در موسسه هنرمندان پیشکسوت به راه بیفتد اما نگذاشتند. بعدازآن داریوش ارجمند که صاحب بیانی شیوا و البته لحنی محکم است، پشت تریبون حاضر شد و از دورانی حرف زد که موسسه هنرمندان پیشکسوت حتی یک اتاق هم نداشت و ارجمند از کوشش‌های عظیمی سخن گفت؛ کوشش‌هایی که امروز موسسه هنرمندان پیشکسوت را صاحب خانه و آمفی‌تئاتر و استودیوی ضبط موسیقی و امکانات فراوان دیگری کرده است. او از تصمیم وزیر ارشاد و معاون هنری این وزارت خانه هم به‌تندی انتقاد کرد و گفت: وزیران و مدیران و مسئولان می‌آیند و می‌روند اما تاریخ درباره اقدامات ما قضاوت خواهد کرد.
مغضوبین حذف می‌شوند
بعد از او نوبت به هوشنگ توکلی رسید. این بازیگر پیشکسوت عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون از نظرگاه دیگری به جابه‌جایی سیدعباس عظیمی اشاره کرد و گفت:«او را باید مدیری خوش‌شانس در سیستم جمهوری اسلامی به‌حساب آورد چون در این سیستم مغضوبین به‌کلی حذف می‌شوند، اما این فرصت نصیب عظیمی شده تا امروز سکان‌دار برج آزادی باشد.» علی پویان هم یکی از پیشکسوتانی بود که آمد برای تقدیر و تجلیل از عباس عظیمی. او هم گفت امروز وقتی به فضای برج آزادی نگاه می‌کنید می‌بینید که بسیاری از پیشکسوتان عرصه‌های مختلف هنری گرد هم جمع شده‌اند. چون عظیمی بر اساس شرح وظایف کار نمی‌کرد. او عاشقانه گام بر می‌داشت و نیمه‌شب بر بالین هر هنرمندی که به کمکش احتیاج داشت حاضر می‌شد. امروز ما آمده‌ایم تا بگوییم آقایانِ وزارت ارشاد قدر او را بدانید.
قدردانی از رسانه‌هایی که چشم بر منافع‌شان بستند
پس از چندی از عباس عظیمی خواستند تا بیاید و چند کلامی سخن بگوید. او هم حرف‌های جالبی برای گفتن داشت. عظیمی این را گفت که قبل از حضورش پشت تریبون بارها و بارها با خودش تمرین کرده تا بتواند جملاتی را به زبان بیاورد برای قدردانی از این‌همه محبتی که پیشکسوتان عرصه هنر به او داشته‌اند، اما هر بار به سد جملاتی تکراری برخورد کرده است. در ادامه او شروع کرد به قدردانی. سخنش به رسانه‌ها رسید و بایکوتی که او و موسسه هنرمندان پیشکسوت در چند ماه گذشته تجربه‌اش کرده بود. در ادامه این‌طور گفت:«از رسانه‌هایی که دلسوزانه در این سال‌ها حمایت‌مان کردند؛ از خبرنگاران و عکاسان که با شور و حال وصف‌نشدنی برنامه‌های موسسه را منتشر کردند تشکر می‌کنم، به‌ویژه دوستانی که در سه ماه اخیر با بایکوت خبری گلایه‌ها و اعتراضات پیشکسوتان به وظایف رسانه‌ای خود ادامه دادند و عملاً چشم بر هرگونه منافع مادی و معنوی خود بستند. حرف دراین‌باره بسیار دارم و در این شرایط مصلحت بر سخن نگفتن است.»
بعد از آن از برخی اهالی رسانه هم دعوت کرد تا به روی صحنه بیایند و هنرمندان حاضر آنان را تشویق کنند و به نشانه قدردانی به هرکدام از آنان سبد گلی هدیه کند. او یکی‌یکی نام افرادی را به زبان آورد و گفت:«استاد بیرانوند مدیرمسئول و صاحب‌امتیاز روزنامه‌ی وزین صدای ملت، دکتر پرویز عطایی مدیرمسئول پایگاه تحلیلی و خبری اقتصاد روز، مسئولین روزنامه همدلی و سایت موسیقی کوک به‌ویژه دوست رسانه‌ای خوبم علی نامجو و همسر گرامی‌اش، خبرگزاری تسنیم و یاسر یگانه خبرنگار حوزه مربوطه و جناب سید رضا اورنگ از پیشکسوتان دلسوز رسانه و هنر و…»
عکسی به یادگار
در ادامه مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی برای سخن گفتن با حاضران پشت میکروفون قرار گرفت. او به سابقه آشنایی طولانی‌مدتش با عظیمی اشاره کرد و گفت:«من اطمینان دارم او با تلاش، مدیریت و تقوایی که دارد اینجا هم موفق خواهد بود. ما همه تلاشمان را کردیم تا بتوانیم از حضور او استفاده کنیم و امروز واقعاً خوشحالم که می‌توانیم از دانش و تخصص او در مدیریت برج آزادی بهره ببریم.» بعدازآن هم هدایایی به علیرضا حفیظی داده شد تا نوبت به اعطای حکم مدیرعاملی عظیمی برسد. با پایان این جلسه همه پیشکسوتان گرد هم جمع شدند و همراه باهم پله‌های برج آزادی را بالا رفتند تا زیربنای میدان آزادی عکسی به یادگار بگیرند؛ عکسی که همچون بقیه تصاویر به‌جامانده از دوران حضور عباس عظیمی در موسسه هنرمندان پیشکسوت و در کنار موی سپید کرده‌های هنر این ملک، در آینده خاطرات زیادی را با خود حمل خواهد کرد. در ادامه با عباس عظیمی هم‌کلام شدیم تا برایمان از حضورش در قامتی جدیت بگوید. او درباره مدیریت برج آزادی گفت: «بحث گردشگران خارجی بسیار مهم است، امیدوارم بازدید از این شاهکار معماری که در دنیا جزء برترین است، در لیست تورهای داخلی و خارجی به‌عنوان گزینه ثابت قرار بگیرد.» وقتی از او درباره اتفاقات پیش‌آمده برایش در روزهای پایانی مدیریت در موسسه هنرمندان پیشکسوت پرسیدیم، گفت:«به هر صورت با گذشته خداحافظی می‌کنم و به آینده و مسئولیت جدید می‌اندیشم. این برج می‌تواند محل تلاقی برنامه‌های هنرمندان پیشکسوت و جوان باشد و دروازه تلاقی و وحدت و همدلی هنر اقوام ایرانی.»
موسسه‌ای که حالا مدعی پیدا کرده است
عظیمی چند کلامی هم خطاب به استانداران حرف زد و توضیح داد: «حداقل کاری که استانداران هر استان باید بکنند، همراهی برای نصب یکی از مهم‌ترین نمادها و المان‌های فرهنگی، هنری، گردشگری، اجتماعی یا اقتصادی است که واقعاً ضرورت دارد در این خصوص بیندیشند و اقدام کنند. مشکلات عبور و مرور بازدیدکنندگان از برج آزادی هم یکی از چالش‌های مزمن بر سر راه توسعه این مکان است.» عظیمی در این باره هم گفت:«این میدان زیرگذرهای بیشتری می‌خواهد، خطر دائما بازدیدکنندگان را تهدید می‌کند.» لحظه‌ای بعد نوبت به سیاهه طولانی قدردانی‌های سید عباس عظیمی رسید. او ادامه داد:«از همکاران خودم در موسسه هنرمندان پیشکسوت که مثل برادران و خواهرانم همراهی‌ام کردند و هیچ‌گاه یاد و خاطرات سردی و گرمی و فراز و نشیب‌های موسسه را با آنان فراموش نخواهم کرد. از همه هنرمندان عزیز، بزرگان هنر کشور که خدمتگزار خودشان را مثل همیشه به مهر نواختند، تشکر ویژه دارم.» حمایت آنان در گذشته باعث شد تا موسسه‌ای درست شود و پا بگیرد که هیچ‌کس روزگاری برایش تره هم خرد نمی‌کرد! آنها حمایتش کردند تا امروز نگین انگشتری خدمت و تکریم هنرمندان پیشکسوت شود و مدعی پیدا کند .حمایت‌های آنان در تاریخ فرهنگ و هنر ایران‌زمین ثبت شد.
تا پایان عمرم از سرمایه‌ام مراقبت می‌کنم
از عظیمی خواستیم تا از تأثیرگذارترین افراد در یاری‌رسانی به او در این مسیر نام ببرد و او گفت:«اسم بردن برایم بسیار سخت است چون همه نقش داشتند، ولی اجازه بدهید حداقل به نمایندگی از جمع زحمت‌کشان نام استاد داریوش ارجمند را ببرم که واقعاً حق پدری بر گردن این موسسه دارد. از دکتر نوبخت و مشاورین و یارانش به‌ویژه دکتر بردیا صدر نوری که امروز جایش اینجا خالی بود، از دکتر کاراندیش عزیز و مجموعه مدیران و کارشناسانش در معاونت و مسئولیت قبلی و فعلی و البته از بسیاری دیگر که شاید باید در فرصتی دیگر نام آنان را بیاورم، هم باید قدردانی کنم.»
وقتی پیشکسوتان یکی‌یکی با او خداحافظی می‌کردند و دیدار را به‌روزهایی نه چندان دور موکول کردند، سیدعباس عظیمی گفت:«این محبت‌های پدرانه و مادرانه یا برادرانه و خواهرانه تماماً برای من سرمایه‌ اجتماعی به‌حساب می‌آید و به‌جرئت می‌توانم بگویم که لطف خداست که شامل حال یک خدمتگزار کوچک در حوزه فرهنگ و هنر شده است. قطعاً تا آخر عمرم از این سرمایه مراقبت خواهم کرد و از بابت این سرمایه‌ معنوی فخر خواهم فروخت. این همان عاقبت‌به‌خیری است که بزرگان فرهنگ و هنر یک کشور بزرگ، دعایت کنند و برایت خیر بخواهند. هرچند که همیشه گفته‌ام به‌تناسب این محبت‌ها مسئولیت‌های اجتماعی این‌جانب نیز بالاتر می‌رود و دل‌شوره‌هایم برای انجام درست این وظایف اجتماعی را افزایش می‌دهد.» او که حالا مدیرعامل یکی از مهم‌ترین اماکن فرهنگی هنری شهر تهران شده است، در پایان سخنانش هم به جایگاه ویژه‌ای که برج آزادی می‌تواند پیدا کند، اشاره کرد و توضیح داد:«قطعاً دست همکاری‌های صمیمانه‌ شهرداری تهران و سازمان‌های مرتبط، وزارت میراث فرهنگی و تمامی نهادهای فرهنگی را می‌فشاریم. ما جز با همکاری مشترک نمی‌توانیم ظرفیت‌های این برج و میدان را به ظهور برسانیم. امیدوارم بحث ثبت جهانی این بَنای زیبا به نتیجه برسد و بتوانم تمام‌کننده پیگیری‌های مدیران گذشته باشم.»

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا