صنعت و تجارتکشاورزی

حیات انسان در معرض مخاطرات و تهدیدات زیست‌محیطی است

سعید شعبانی .دبیر همایش آب و خاک و تغییر اقلیم استان مازندران

سعید شعبانی .دبیر همایش آب و خاک و تغییر اقلیم استان مازندران   در ارتباط با بحران خشکیدن دریاچه ارومیه بیانیه ای صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد روز متن این بیانیه به شرح زیر است :

بنام خالق هستی مردم شریف و مسئولین محترم  امروزه، بیش از هر زمان دیگری، حیات انسان در معرض مخاطرات و تهدیدات زیست‌محیطی است و کوچک‌ترین کوتاهی بشر در احیا و حفظ آن، جبران‌ناپذیر، غیرقابل برگشت و فاجعه‌بار خواهد بود.

از این رو می‌‌بایست مسئله محیط زیست نسبت به سایر مسائل مبتلابه جوامع، در اولویت و محل توجه همگانی قرار گرفته و هر گونه سیاستگزاری و برنامه‌ریزی، الزامات و بایسته‌های محیط زیستی را بطور کامل مورد توجه و امعان نظر قرار دهد.

از جمله این مخاطرات و بحران‌های زیست‌محیطی پیرامون ما، خشک شدن و مرگ دریاچه ارومیه است که علاوه بر نابودی این اثر طبیعی بی‌نظیر و بسیار مهم و موثر در اکوسیستم منطقه، اثرات زیست‌محیطی مخرب آن منطقه شمال غرب و حتی کل کشور بخصوص دریا خزر را در معرض تهدید قرار داده است.

وقوع این فاجعه بیانگر حدود چهار دهه حکمرانی غیرعلمی و بدون تدبیر در مدیریت مصرف آب‌های تجدید شونده ( توسعه اراضی آبی و الگوهای کشت آب‌بر، احداث صنایع آب‌بر بدون بازچرخانی آب مصرفی،  احداث تعداد ۶۱سددر غرب کشور بدون رعایت مطالعات زیست‌محیطی و رعایت حقابه زیستی، حفر بیش از حد چاه‌های مجاز و غیر مجاز) از ۸۰۰هزار حلقه به یک میلیون دوبیست هزار حلقه رسیده است اکنون نمود عینی و نتیجه ملموس آن در این فاجعه هولناک زیست‌محیطی آشکار شده ‌است.

درحالیکه زندگی حداقل ۵ میلیون نفر در شهرها و روستاهای اطراف دریاچه ارومیه و حداقل۵ /۳ میلیون نفر جمیعت مازندران و سایر مناطق با خطرات جدی مواجه  است، با کمال تاسف، نمایندگان، مقامات و مسئولین امر به جای توجه جدی و تلاش موثر برای احیای دریاچه و دریا خزر  جلوگیری از تبعات سنگین خشک شدن آن‌، به دور از نگاه و نظر مردم، دنبال طرح‌ها و لوایحی هستند که نه تنها ضرورت و الزامی ندارند، بلکه موجب تشدید مشکلات اجتماعی و آزردگی روح و روان اکثریت هم‌میهنان می‌شوند.

تداوم خشک شدن دریاچه ارومیه و کما رفتن دریا خزر  نیافتن راهکار احیا و جلوگیری از تبعات بعدی آن، گواه این حقیقت خواهد بود که ما نتوانستیم!  لذا اکنون جایی برای تعلل و تردید باقی نمانده که کشور باید از تخصص، تجارب، دانش و تحقیقات و مطالعات مراکز دانشگاهی و علمی داخلی و بین‌المللی در زمینه مدیریت منابع آب‌های تجدید شونده، محیط زیست و منابع طبیعی استفاده کند، که در غیر آن، شاهد پیامدهای ناگوارتر و تلخ‌تر از این هم خواهیم بود، همانگونه که هر روز شاهد خشک شدن تالابها، رودخانه‌ها و… ، و حتی کاهش سطح آب دریای خزر هستیم.

سعید شعبانی .دبیر همایش ضمن اظهار نگرانی شدید از این فاجعه دردناک از مقامات عالی حاکمیت علی‌الخصوص جناب آقای رئیسی رئیس جمهور محترم   می‌خواهد:  احیای دریاچه ارومیه پیش کش دریا خزر را دریابید.

تنزل شمال غرب ایران تجربه خوبی باید برای دولت و دولتمردان باشد. سطح  احیای دریاچه ارومیه از سطح ملی به استانی، مانند دولت قبل جایگاه آن را در سطح ملی با مسئولیت معاون اول یا معاونت رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست تعریف نموده و  از ظرفیت علمی دانشگاههای کشور و تجربیات جهانی و نیز از ظرفیتهای قانونی بین المللی مانند کنوانسیونهای رامسر،تنوع زیستی، حفاظت گونه های مهاجر و زیست کره یونسکو استفاده نماید.

مصوبات ستاد احیا با پشتوانه های قوی علمی در ارتباط با حقابه دریاچه، تغییر الگوی کشت و آبیاری، کاهش و تثبیت سطح زیر کشت بطور دقیق  و بدون تنازل و اغماض اجرا شوند. مشاغل جایگزین برای امرار معاش کسانی که در حوزه دریاچه و دریا خزر  دچار آسیب شغلی میشوند تعریف فنی شوند.

بجای نگاه امنیتی به مسائل دریاچه، مسئولیت های همگانی، ترویج و اشاعه و مشارکت‌های مردمی در اجرای طرحهای مصوب ستاد احیا جلب و تقویت شوند.

تخلفات و قصور سازمانها و نهادهایی که در اجرای مصوبات و برنامه‌های  ستاد احیا و  انجام وظایف بی مبالاتی نموده و یا می نمایند، مورد رسیدگی قضایی قرار گیرد.

شعبانی خاطر نشان کرد: با توجه به داشتن نیروهای متخصص در حوزه آب و محیط زیست و نیز پایگاه اجتماعی خود، آمادگی خود را برای همکاری در اجرای برنامه‌ها و اقدامات موثر برای موجود آب و خاک و احیای داشتن دریای خزر اعلام همکار داریم.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا