اجتماعیاقتصادیبانک و بیمه

دستورالعمل نحوه‌ بازگشت ارز حاصل از صادرات ابلاغ شد

به گزارش روز دوشنبه اقتصاد روز به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، در این بخشنامه آمده است: بانک مرکزی مکلف است فقط برای واردات کالا و خدمات صادرکنندگانی تخصیص و تأمین ارز کند که نحوه بازگشت ارز آنها به چرخه اقتصادی کشور مطابق ساختار تعیین شده، مشخص باشد.
در این بخشنامه، چگونگی بازگشت ارز حاصل از صادرات برای صادرکنندگانی که مجموع صادرات سالانه آنها تا یک میلیون یورو، بیش از یک میلیون یورو تا سه میلیون یورو، بیش از سه میلیون یورو تا 10 میلیون یورو و بیش از 10 میلیون یورو است، تعیین تکلیف شده است.

** صادارت تا یک میلیون یورو
صادرکنندگانی که مجموع صادرات سالانه آنها تا یک میلیون یورو است، از فروش ارز در «سامانه نیما» معاف هستند.
این گروه از صادرکنندگان می توانند ارز صادراتی را در ازای واردات کالا و خدمات مورد نیاز چرخه تولید یا تجارت خود پس از ثبت سفارش استفاده کنند. همچنین این گروه از صادرکنندگان می توانند با تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت ارز صادراتی خود را به صورت مستقیم برای واردات کالا، به دیگر واردکنندگان و البته پس از ثبت سفارش واگذار کنند.
در عین حال این گروه می توانند ارز صادراتی خود را به صورت حواله یا اسکناس به بانک‌ها و صرافی‌های مجاز با ثبت در «سامانه نظارت ارز (سنا)» عرضه کنند.

** صادرات یک تا سه میلیون یورو
صادرکنندگانی که مجموع صادرات سالانه آنها بیش از یک میلیون یورو تا سه میلیون یورو است، مکلف اند 50 درصد ارز صادراتی را به «سامانه نیما» واگذار کنند؛ البته ارز صادراتی آنها تا سقف یک میلیون از فروش ارز در «سامانه نیما» معاف است.
این گروه می توانند ارز صادراتی را در ازای واردات کالا و خدمات مورد نیاز چرخه تولید یا تجارت خود پس از ثبت سفارش استفاده کنند.
همچنین آنها می توانند با تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت، ارز صادراتی را به صورت مستقیم برای واردات کالا به دیگر واردکنندگان پس از ثبت سفارش واگذار کنند. در عین حال آنها می توانند درآمد ارزی خود را به صورت حواله یا اسکناس به بانک‌ها و صرافی‌های مجاز با ثبت در «سامانه نظارت ارز (سنا)» عرضه کنند.

** صادرات سه تا 10 میلیون یورو
صادرکنندگانی که مجموع صادرات سالانه آنها بیش از سه میلیون یورو تا 10 میلیون یورو است، مکلفند 70 درصد ارز صادراتی را در «سامانه نیما» عرضه کنند.
درآمد ارزی این گروه نیز تا سقف یک میلیون از فروش ارز در «سامانه نیما» معاف است، اما بقیه ارز را باید به چرخه اقتصاد بازگردانند. در عین حال، آنها می توانند ارز صادراتی را در ازای واردات کالا و خدمات و هزینه‌های بازاریابی مورد نیاز چرخه تولید یا تجارت خود پس از ثبت سفارش استفاده کنند.

** صادرات بیش از 10 میلیون یورو
صادرکنندگانی که مجموع صادرات سالانه آنها بیش از 10 میلیون یورو است، نیز مکلفند 90 درصد ارز صادراتی را در «سامانه نیما» عرضه کنند.
این گروه تا سقف یک میلیون از فروش ارز در «سامانه نیما» معاف هستند، اما باید بقیه ارز را باید به چرخه اقتصاد بازگردانند.
همچنین این گروه از صادرکنندگان می توانند ارز صادراتی خود را در ازای واردات کالا و خدمات و هزینه‌های بازاریابی مورد نیاز چرخه تولید یا تجارت خود پس از ثبت سفارش استفاده کنند.
علاوه بر این، فروش در «سامانه نیما» بیش از درصد مشخص شده در هر یک از سه دسته یادشده امکان‌پذیر است.
براساس این بخشنامه، همه صادرات انجام شده از 22 فروردین 97 مشمول این مصوبه خواهند بود.
به گزارش ایرنا، هفته گذشته در نشست برگزار شده با حضور رئیس کل بانک مرکزی و شماری از اعضای اتاق بازرگانی ایران، اختلاف صادرکنندگان، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی در مورد پیمان سپاری ارزی برطرف و مقرر شد بخشنامه اصلاحی آن از طرف بانک مرکزی ابلاغ شود.
در نشست صادرکنندگان با رئیس کل بانک مرکزی، «مظفر علیخانی» معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق ایران، «حسین سلاح ورزی» نایب رئیس اتاق ایران، «عدنان موسی پور» رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران، «جمشید نفر» دبیر کل کنفدراسیون صادرات ایران و «رضی میری» فعال بخش خصوصی در زمینه صادرات و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران حضور داشتند.
به گفته «رضی میری»، بانک مرکزی پیش از ابلاغ بخشنامه ای در زمینه پیمان سپاری ارزی، مفاد آن را با بخش خصوصی در میان گذاشت.
وی ادامه داد: بانک مرکزی در این زمینه پیشنهادهای خود را مطرح کرد و بخش خصوصی در مورد برخی از موارد چانه زنی کرد و در نهایت به نتیجه رسیدیم که با توجه به شرایط موجود، هم مورد تائید ما و هم مورد تائید بانک مرکزی است.
قرار بود این بخشنامه پیش از ابلاغ به تایید شورای هماهنگی سه قوه برسد و سپس ابلاغ شود.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا