دسته‌بندی نشده

روز جهانی آب؛ تلاش جهانی برای نجات آب

سازمان ملل متحد هر سال به‌مناسبت روز جهانی آب در ۲۲ مارس مصادف با دوم فروردین، شعاری را با محوریت رفع چالش‌های جاری و آتی آب و با هدف برگزاری جهانی توسعه آب در نظر گرفته و اعلام می‌کند.

به گزارش اقتصاد روز به نقل از خبرگذاری صدا و سیما، امسال، شعار “آب برای همه” محور برنامه‌های این مناسبت اعلام شده و در ایران نیز به منظور پاسداشت آب در این روز برنامه‌ریزی شده است.
در همین زمینه، پوستر‌هایی نیز با الهام از شعار روز جهانی آب منطبق با فرهنگ کشور ایران طراحی و منتشر شده است.
این گزارش حاکی‌است؛ ­­با توجه به مصادف بودن روز جهانی آب با تعطیلات نوروز در ایران، با هماهنگی فرابخشی به‌عمل آمده میان سازمان‌های مرتبط با موضوع آب از جمله سازمان‌های دولتی، غیر دولتی و سازمان‌های مردم نهاد، ۱۳ اسفند ماه که نوروز آب و رودخانه‌ها بر اساس تقویم ایران باستان بوده، به‌عنوان­ روز ملی آب نامگذاری و طی سال‌های گذشته مراسم بزرگداشت آن با پیام‌ها و یا حضور مقامات ارشد برگزار شده است.
بر اساس این گزارش، تعیین شعار «آب برای همه» از سوی سازمان ملل متحد، منطبق بر دستور کار ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار بوده و نشان دهنده این موضوع است که همگام با پیشرفت توسعه پایدار هر فردی باید از آن سود ببرد و بدین معنا که هر کس در هر جای کره زمین و با هر ملیت و قومی که باشد، دسترسی به آب برای او یک حق انسانی است. ­
این گزارش می‌افزاید، روز جهانی آب نخستین ­بار در سال ۱۹۹۲، در بیست و یکمین دستور جلسه کنفرانس محیط زیست و توسعه سازمان ملل (UNCED) در شهر “ریودوژانیرو” برزیل رسماً مطرح شد.
روز جهانی آب، همه ساله در ۲۲ مارس (دوم فروردین ماه) جشن گرفته می‌شود.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا