اجتماعیاشتغالاقتصاد مقاومتیتعاون و کارآفرینیشهری

سهم 26درصدی روستاییان از تولید ملی

عسکری آزاد مطرح کرد:

رئیس کل هیات مدیره بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در بازدید از غرفه توانمندی‌های روستائیان و عشایر در نمایشگاه بین المللی تهران گفت: دو هدف اصلی بنیاد برکت رشد اقتصادی و توزیع درآمد در کشور است که باید به آن توجه کرد.

به گزارش اقتصادروز، محمود عسکری آزاد افزود: در کشور ما توزیع درآمد مناسب نیست و یکی از علت‌های آن پایین بودن سطح درآمد روستائیان است. برای حل مشکل روستا از طریق توسعه زیر ساخت‌ها در 40 سال گذشته اقدامات زیادی انجام دادیم اما، چون اشتغال به کشاورزی و دامداری محدود شده خیلی از جوانان در روستاها نمی‌مانند و در حال حاضر رشد جمعیت روستایی ما منفی 7 دهم درصد است.

چگونه می‌توانیم جمعیت را به روستاها برگردانیم

وی عنوان کرد: در بنیاد برکت مطالعه کردیم مشکل روستائیان فقط با اعطای وام حل نمی‌شود و علاوه بر دامداری و کشاورزی باید به صنعت و خدمات هم توجه کرد و با افزایش درآمد و اشتغال روستائیان را به روستاها بازگردانیم که در این امر نیاز به 5 سرمایه  انسانی (جوانان تحصیلکرده که عرق به منطقه خود دارند)، اجتماعی(کارهای جمعی که توسط روستائیان گروهی انجام می شود)، مالی(سرمایه گزاری از طریق بنیاد)، طبیعی( آب و هوا و موقعیت جغرافیایی) و امکانات فیزیکی( زیرساخت هایی که دولت فراهم می کند) است که مجموع  این 5 سرمایه و طرح‌های آسمان، سحاب، آفتاب و مهتاب اشتغال زایی را افزایش می‌دهد.

رئیس کل هیات مدیره بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام تصریح کرد: امسال در 6 هزار روستا 19 هزار طرح اجرایی شده است؛ در هر شهرستان یک کمیته اشتغال و یک کارگروه توسعه اشتغال ایجاد کردیم.

عسکری آزاد در ادامه گفت: امسال 350 نفر تسهیل گر کارشناسی و کارشناسی ارشد طی یک دوره دو هفته‌ای آموزش لازم را دیده‌اند که هر تسهیلگر 15 نفر را تحت پوشش آموزشی قرار خواهد داد.

مسئول طرح‌های اشتغال زایی بنیاد برکت افزود: تسهیل گر کارمند ما نیست و به ازای کاری که انجام می‌دهد مبلغی را دریافت  و این مبلغ را ظرف مدت 3 سال طی نه مرحله دریافت می‌کند.

وی گفت: 3 سال برای اجرای هر طرح زمان نیاز است و تاکنون  کمتر از یک درصد تاخیر در پرداخت وام توسط کسانی که وام دریافت کرده‌اند داشتیم.

وی افزود: امسال 15 هزار طرح و سال آینده 100 هزار طرح اشتغال زایی ایجاد خواهیم کرد؛ همچنین 100 هزار طرح در روستاها بطوریکه  150 هزار شاغل مستقیم و 150 هزار شاغل غیر مستقیم ایجاد شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این طرح‌ها و اقدامات راه حلی برای مهاجرت معکوس و توزیع عادلانه تر درآمدها به شمار می‌رود.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا