صنعت و تجارتنفت و انرژی

صنعت پتروشیمی‌ باید به سمت صادرات کالای با ارزش افزوده بالا حرکت کند

سرپرست تاپیکو در بازدید از پتروشیمی خراسان:

سرپرست شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) گفت: صنعت پتروشیمی برای خلق ثروت بیشتر و تامین منفعت ملی باید به سمت صادرات کالاهای با ارزش افزوده بالا حرکت کند.

به گزارش اقتصاد روز از روابط عمومی تاپیکو، دکتر بابک افقهی روز سه شنبه در دیدار با مدیران بخش های گوناگون پتروشیمی خراسان اظهار کرد: پتروشیمی ها نباید صرفا به میزان و یا مقدار کالای صادراتی متمرکز شوند بلکه باید برآورد کنند تولید چه کالایی با توجه به هزینه هایی که می شود، ارزش افزوده بیشتری برای مجموعه دارد.

وی افزود: پتروشیمی خراسان نیز بر اساس این رویکرد باید در سال های آینده به سمت محصولاتی با حاشیه سود بالا حرکت کند.

دکتر افقهی ادامه داد: حرکت به سمت محصولات تولیدی با ارزش افزوده بالا به مجموعه جهت گیری خواهد داد و به سمت همکاری بیشتر با دانش بنیان ها سوق پیدا خواه کرد.

سرپرست تاپیکو با تاکید بر اینکه در بخش تولید نباید به روزمرگی بسنده کنیم، گفت: به عنوان مثال پیش بینی می‌شود طی دهه‌های آینده بسیاری از محصولات مبتنی بر انرژی فسیلی از چرخه رقابت خارج شود و دنیا به سمت منابع انرژی می رود که با محیط زیست سازگار تر هستند بنابراین باید تحول دیجیتالی و هوشمند سازی در بخش های گوناگون در دستورکار قرار گیرد.

وی تصریح کرد: خیلی از پتروشیمی ها دنیا نیز توسعه دیجیتالی را در اولویت های کاری خود قرار داده اند.

دکتر افقهی با بیان اینکه تبدیل تاپیکو به هلدینگ صادرات و سرمایه گذاری در دستورکار است، خاطرنشان کرد: در سال های اخیر به بحث توسعه بازار و محصولات کمتر توجه شده است به گونه ای که این شرکت می خواهد تاپیکو تبدیل به یک هلدینگ صادرات و سرمایه گذاری شود.

سرپرست شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین گفت: خوشبختانه در سال های اخیر شرکت های دانش بنیان نیز به کمک مجموعه های پتروشیمی آمده اند و باید از این ظرفیت برای خلق فرصت های جدید استفاده کرد.

وی افزود: در تمامی کشورها جامعه نخبگان و دانش بنیان ها پشتیبان تولید بوده اند اما این امر در کشور متاسفانه کمرنگ است به گونه ای که دانشگاه کار خود را انجام می دهد و صنعت نیز درگیر کار خود است.

تاکید بر جذب نیروهای بومی در پتروشیمی خراسان

دکتر افقهی با تاکید بر جذب و اشتغالزایی نیروهای بومی در پتروشیمی خراسان، گفت: فلسفه ایجاد مجموعه های صنعتی بزرگی در مناطق محروم افزایش عدالت اقتصادی و اشتغال برای مردم آن منطقه است.

سرپرست شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین افزود: در مجموعه هایی همانند پتروشمی خراسان نیز فرصت های شغلی باید در اختیار نیروهای بومی قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: پتروشیمی خراسان باید برای این منطقه خلق ثروت کند و محلی برای توسعه اشتغالزایی باشد.

بازدید از پتروشیمی خراسان، دیدار با کارکنان و بازدید از طرح انتقال پساب بجنورد به پتروشیمی از برنامه های سفر یکروزه مدیرعامل تاپیکو به خراسان شمالی بود.

محصولات شرکت پتروشیمی خراسان بیش از ۶۶ درصد سبد صادراتی استان خراسان شمالی را به خود اختصاص داده است.

طرح مجتمع پتروشیمی خراسان از سال ۱۳۷۱ آغاز و در بیش از چهار سال با صرف هزینه ۵۲۴ میلیون دلار و ۵۲۰ میلیارد ریال ساخته شد و در تیر ماه ۱۳۷۵ با حضور رئیس جمهور وقت مورد بهره برداری قرار گرفت.

پتروشیمی خراسان واقع در بجنورد سالانه ۶۲۰ هزار تن کود شیمیایی اوره، ۳۳۰ هزار تن آمونیاک، ۲۰ هزار تن کریستال ملامین و ۵۰۰ تن ازت مایع تولید می کند.

براساس اعلام پتروشیمی خراسان در نیمه نخست امسال ۶۵ میلیون و ۳۰۱ هزار دلار کالا از این شرکت صادر شده و این میزان صادرات، بیش از ۷۰ درصد صادرات کل استان خراسان شمالی را به خودش اختصاص داده است.

پتروشیمی خراسان واقع در بجنورد سالانه ۶۲۰ هزار تن کود شیمیایی اوره، ۳۳۰ هزار تن آمونیاک، ۲۰ هزار تن کریستال ملامین و ۵۰۰ تن ازت مایع تولید می کند.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا