صنعت و تجارتگردشگری

نگاهی به عملکرد دو سالانه وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی

میترا یزدچی

وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در دو سال نخست دولت سیزدهم اقدامات مختلفی انجام داده که شایان توجه است. سید عزت الله ضرغامی ، وزیر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گزارش دو ساله نخست فعالیت خود در این مسئولیت منتشر کرد.

بر اساس این گزارش در طی دو سال گذشته این وزارتخانه موفق به عقد 34 تفاهمنامه با دیگر ارگانها و دستگاه های اجرایی از جمله نیروی انتظامی ، صندوق توسعه ملی ، وزارت راه و شهرسازی کمیته امداد امام خمینی و .. شده است .

در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به نهضت تفویض اختیار به مدیران کل استانی آمده است که این اقدام نیز با هدف تمرکز زدایی و مقابله با بروکراسی صورت گرفته است .

بازدید وزیر از ۱۸۰ شهر و ۱۸ روستا حل مشکلات برداشتن موانع و ایجاد هماهنگی با مسئولین بومی و ملی در میدان اختصاص شعبه ویژه قضایی ۱۰۲۵ دادگاه کیفری با موضوع میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از دیگر اقدامات این وزارتخانه است .

رشد سه برابری گردشگری ایران

رشد سه برابری گردشگری ایران نسبت به میانگین رشد جهان گردشگری جهان بعد از کرونا بر اساس گزارش رسمی سازمان جهانی گردشگری ، اخذ بیش از 30 مصوبه حمایتی و تشویقی در توسعه سرمایه‌گذاری گردشگری ، انتقال سند مالکیت اراضی بدون محاسبه ارزش افزوده ناشی از سرمایه‌گذاری ،  اعطای ۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات به پروژه‌های گردشگری ، شناسایی و معرفی اراضی ملی مستعد برای اقتصاد سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری و تصویب سوخت یارانه‌ای برای کشتی‌های تفریحی از دیگر اقدامات دو سال گذشته وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی است .

ثبت جهانی روستای کندوان به عنوان نخستین روستای گردشگری ایران در سازمان جهانی گردشگری ، رفع موانع و تسریع در صدور روایات گردشگری ود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا ، رفع موانع و تسریع در صدور روادید گردشگران ورودی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا ،

اقدامات بین المللی

جذب بیش از ۹ میلیون گردشگر ورودی به کشور از ابتدای دولت تا پایان مهر ۱۴۰۲ ، رشد ۳۸ درصدی آمار گردشگران ورودی در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل ، افتتاح بیش از ۱۲۶۵ پروژه گردشگری با حجم رمایه‌گذاری ۳۱۵۰۰ میلیارد تومان و افزایش ظرفیت ۲۹۹۲۱ تخت جدید اقامتی و ایجاد اشتغال جدید برای ۳۴۷۴۹ نفر و رفع مشکل بیش ۵۰ پروژه بزرگ گردشگری به صورت مرحله ای ( آشوراده گلستان ، حیران اردبیل ، گل گهر سیرجان ، سیب لند دماوند ) از دیگر اقدامات وزارت گردشگری ، صنایع دستی و میراث فرهنیگ در دو سال گذشته بوده است .

ثبت جهانی ۵۴ کاروانسرای تاریخی در دوران ساسانی تا قاجار ، استرداد 3506 لوح هخامنشی از کشور آمریکا و سی شیء تاریخی – فرهنگی از انگلستان از دیگر اتفاقات مهم در این دوران بوده است .

ثبت جهانی ۵ عنصر ناملموس شامل خوشنویسی ، یلدا ، مهارت ساختن نواختن ساز عود ، هنر سوزن دوزی ترکمن و پرورش کرم ابریشم و ثبت جهانی شهرهای دزفول و کاشان با تائید شورای جهانی صنایع دستی از دیگر اقدامات این وزارتخانه در این دوره بوده است .

 

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا