صنعت و تجارتگزارش ویژهنفت و انرژی

چشم جهانیان به بازار پتروشیمی آسیا و اقیانوسیه ، ایران از این بازار چه سهمی دارد ؟

برآوردهای جهانی نشان می دهد بازار محصولات پتروشیمی روز به روز پر رونق تر می شود بطوریکه میزان درآمدزایی محصولات پتروشیمی از 616.65 میلیارد دلار در سال 2023 تا سال 2032 به 1,041.79 میلیارد دلار میرسد .

در این میان بازار پتروشیمی آسیا و اقیانوسیه بیش از سایر بازارها رشد کرده و پیش بینی شده درآمدزایی آن از  570.44 میلیارد دلار در سال 2023 به 947.48 میلیارد دلار در سال 2032 می رسد .

آسیا و اقیانوسیه به‌ویژه کشورهایی مانند چین و هند که در حال صنعتی شدن و شهرنشینی سریع هستند بیش از بقیه کشورها از این صنایع استفاده خواهند کرد .

Asia Pacific Petrochemical Market Size 2023 to 2032

 

رشد صنعتی بخصوص صنایعی مانند ساختمان سازی، خودروسازی و تولید باعث افزایش تقاضا برای محصولات پتروشیمی می شود بر همین اساس همواره تقاضا در آسیا و اقیانوسیه تقاضا برای محصولاتی مانند پلاستیک، محصول اصلی صنعت پتروشیمی، به طور مداوم در حال افزایش است.

پلاستیک ها به طور گسترده در بسته بندی، ساخت و ساز، کالاهای مصرفی و خودروسازیها استفاده می شود و به رشد کلی بازار پتروشیمی کمک می کند.

پیش بینی می شود ظهور کاربردهای جدید محصولات پتروشیمی فرصت های بالقوه ای را برای بازیگران بزرگ بازارهای جهانی ایجاد کند.

بر اساس داده های منتشر شده توسط آژانس بین المللی انرژی در سال 2018، تولید ترموپلاستیک ها در بازه زمانی 2020 تا 2050 بیش از دو برابر خواهد شد تا بتواند تقاضای مصرف کنندگان در سراسر جهان را برآورده کند علاوه بر این، پتروشیمی های بزرگ بین المللی در حال افزایش ظرفیت خود برای حضور فعال تر و بیش از پیش در این بازار هستند .

داده‌های بخش پتروشیمی آژانس بین‌المللی انرژی نشان می دهد تقریباً تمام مناطق بجز اروپا تولید مواد شیمیایی اولیه را تا سال 2050 افزایش خواهند داد .

رشد جمعیت جهانی و شهرنشینی تقاضا برای طیف گسترده ای از کالاهای پتروشیمی مانند مواد شیمیایی، پلیمرها و پلاستیک ها را افزایش می دهد.

در کشورهای نوظهور، محصولات پتروشیمی به دلیل رشد اقتصادی و صنعتی شدن به طور فزاینده ای در تولید، ساخت و ساز و سایر فرآیندهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند.

تحولات فناورانه، به ویژه در فرآیندهای تولید محصولات پتروشیمی، می تواند منجر به کاهش قیمت، کارایی بیشتر و ایجاد کالاهای جدید و مبتکر شود.

میزان دسترسی به مواد خام مانند گاز طبیعی و نفت خام بر هزینه تولید پتروشیمی ها تاثیر می گذارد. مناطقی که دسترسی آسان به مواد اولیه دارند اغلب دارای مزیت رقابتی هستند.

سرمایه‌گذاری‌های تحقیق و توسعه (R&D) با تسهیل ایجاد فناوری‌ها، رویه‌ها و محصولات جدید، رشد و نوآوری در بخش پتروشیمی را تحریک می‌کند.

پتروشیمی ها با توسعه بازار کارشان تلاش می کنند روش‌های سازگار با محیط‌ زیست و پایدارتر را با قوانین سختگیرانه انتشار گازهای گلخانه‌ای و دفع زباله و با افزایش آگاهی عمومی از مسائل زیست‌محیطی توسعه دهد.

انواع محصولات پتروشیمی مورد تقاضا را می توان تحت تاثیر تغییر گرایش ها و ترجیحات مصرف کننده، مانند تمایل فزاینده به محصولات سازگار با محیط زیست یا محصولات زیستی قرار داد.

آینده بازار جهانی پتروشیمی

Petrochemical Market Size 2023 to 2032

بازیگران پیشرو فعال در صنعت پتروشیمی جهانی بر افزایش تولید پتروشیمی برای ارتقای جایگاه خود و کسب مزیت رقابتی در بازار جهانی تمرکز دارند.

مناطق آسیا و اقیانوسیه، ایالات متحده و خاورمیانه به شدت سرمایه گذاری می کنند تا ظرفیت پردازش پتروشیمی را برای برآوردن تقاضای مشتری تامین کنند.

بر اساس داده های منتشر شده توسط Hydrocarbon Processing’s Construction Boxscore، از سال 2016 تا 2018، حدود 280 پروژه جدید پتروشیمی اعلام شده است که نشان دهنده افزایش 42 درصدی نسبت به قبل است. که می تواند تاثیر زیادی بر رشد صنعت پتروشیمی داشته باشد.

ساختار هزینه در صنعت پتروشیمی می تواند تحت تأثیر نوسانات قیمت جهانی انرژی، به ویژه قیمت گاز طبیعی و نفت خام باشد که می تواند بر تصمیمات سرمایه گذاری و سودآوری تأثیر بگذارد.

پتروشیمی ها بیشترین شرکتهای ارزآور ایران

بررسی شرکتهای ارزآور ایران نشان می دهد صادرات محصولات پتروشیمی در سال مالی ۱۴۰۱ با  16 میلیارد دلار درآمد ارزی بیشترین میزان ارزآوری را در بین 500 شرکت ارزآور کشور داشته اند .

با این وجود ایران هنوز ظرفیتهای زیادی در این حوزه دارد که بکر مانده و با بالفعل کردن آنها می توانیم سهم بیشتری از بازار پتروشیمی آسیا و خاورمیانه را داشته باشیم.

استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان از جمله در زمینه کاتالیستها یکی از ظرفیت های نوپای حوزه پتروشیمی کشور است . ایران همچنین با تهیه سند جامع کاتالیست به جمع کشورهای صادر کنندگان کاتالیست پیوست که حاصل اعتماد به شرکت های دانش بنیان داخلی است.

در سال پیش روی نیز ایران درصدد است با یکپارچگی و همکاری صادرکنندگان محصولات پتروشیمی حضوری موفق‌تر و پایدار در بازارهای جهانی داشته باشد.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا