اجتماعیبهداشت و درمانشهری

نذر خون، فرهنگ حسنه از جنس ایثار

 نذر خون از جمله گام های حسنه در راه انتقال فرهنگ اسلامی و رهروی ائمه اطهار (ع) است که ایثار و از خود گذشتگی مردم را به ویژه در ایام و ماه های مذهبی سال همچون محرم و رمضان به نمایش می گذارد.

خون ماده ای حیاتی است که زندگی انسان ها به بود و نبود آن بستگی دارد،از سوی دیگر با توجه به اینکه اهدای خون و تامین نیازهای خونی بیماران از جمله چالش های مهم بخش درمانی کشور محسوب می شود که نیازمند ترویج و تشویق اقشار مردم برای سهیم شدن در این اقدام انسان دوستانه است، سازمان انتقال خون چند سالی است که طرح ماندگار و انسان دوستانه با عنوان نذر خون را در ماه های مذهبی سال با هدف تامین خون برای بیماران نیازمند اجرا می کند.

به تاکید کارشناسان  این رفتار نیکو جایگزین بسیاری از شیوه های غلط عزاداری از جمله قمه زنی شود تا ثواب و اجر معنوی آن برای عاشقان ابا عبدالله منظور شود.بنا به تاکید بسیاری از پزشکان رابطه نزدیکی بین قمه زنی و بیماری هایی از جمله هپاتیت، ایدز و … وجود دارد و چه بهتر که افراد به جای این شیوه نامناسب عزاداری، خون مباح خود را در رگ های همنوعان خود به جوشش درآورند.

انجمن هپاتیت ایران بصورت رسمی اعلام کرد که قمه زنی یکی از موارد و راههایی است که می تواند افراد جامعه را در معرض بیماری خطرناک هپاتیت قرار دهد.

** قمه زنی را به نذر خون تبدیل کنید

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان به همه عزاداران مولا امیرالمومنین (ع)  توصیه کرد که قمه زنی را به نذر خون تبدیل کنند.به گزارش اقتصاد روز مجید زینلی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اقدام این افراد برای شرکت در اهدای خون باعث می شود تا علاوه بر تضمین حفظ سلامتی خود، در درمان و نجات بیماران نیازمند سهیم باشند

وی تصریح کرد: روزانه افراد زیادی از جمله بیماران کلیوی و تالاسمی در این استان به خون نیاز دارند که روزه داران و افراد متدین استان می توانند با شرکت در طرح نذر خون برای کمک به این بیماران، موجب تداوم فرهنگ اسلامی در یاری محرومان و درماندگان شوند.

مدیرکل انتقال خون اصفهان با اشاره به اینکه با اهدای خون، یک بیمار نیازمند از مرگ نجات می یابد، تصریح کرد: روش هایی همچون حجامت کردن و قمه زنی می تواند سلامت شخص را به خطر اندازد در حالی که اهدای خون زیر نظر متخصصان انتقال خون و با تجهیزات بهداشتی انجام می شود و سلامت افراد را تهدید نمی کند.

وی همچنین  از آمادگی مرکز انتقال خون میدان خواجو اصفهان، کاشان، نجف‌آباد، خوانسار و شهرضا در شب های قدر  بعد از افطار از ساعت 21 برای  خونگیری از اهداکنندگان در استان خبر داد.

زینلی بیان کرد : از اول ماه مبارک رمضان تا شب نوزدهم این ماه بیش از 6 هزار نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون استان مراجعه کردند.

وی یادآور شد: خوشبختانه استقبال از اهدای خون در شب اول قدر بسیار خوب بود به طوری که بیش  از ۵۵۰ نفر اهداکننده به مراکز انتقال خون استان مراجعه کردند که ۴۵۰ نفر از آنها موفق به اهدای خون شدند.

مدیرکل انتقال خون اصفهان در خصوص افرادی که موفق به اهدای خون در شب‌های قدر نمی‌شوند گفت: روزها در 2 نوبت صبح و عصر مرکز دایر است و بعد از شب‌های قدر در ایام ماه رمضان تا ساعت 24 خون‌گیری ادامه دارد.

وی در خصوص ساعت کار مرکز انتقال خون خواجو گفت: ساعت کار در ایام ماه رمضان از هفت و نیم صبح تا ساعت 18 و 30 دقیقه و پس از افطار  از ساعت 21 تا 2 نیمه شب خواهد بود.

 

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا