اجتماعیاشتغالاقتصادیبهداشت و درمانتعاون و کارآفرینیشهریمحیط زیستمسکن و شهرسازیمیراث فرهنگی

کرونا فرصتی برای مرور الگوهای زندگی فراهم کرده است

یک فعال و کارشناس محیط زیست گفت: همه گیرشدن بیماری کرونا فرصتی برای جامعه بشری فراهم آورد تا دیگر بار الگوهای زندگی خود را مرور کند و راه مسالمت آمیزتری را برای زیستن خود در سیاره‌ای که بیش از حد مورد بهره‌برداری قرار داده است، بیابد.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ایرنا،دکتر «شهرام نادری» در ارتباط با تاثیرات کرونا بر محیط زیست افزود: سوالی که پیش می آید این است که آیا این همه می تواند از سرعت تغییرات اقلیمی و آسیب های زیست محیطی بکاهد پاسخ خیر است.

وی اظهارداشت: در گذشته بالاخص رکود اقتصادی سال های پیش روندی مشابه به وقوع پیوست اما جان گرفتن دوباره فعالیت های اقتصادی با توان حداکثری بر روند انتشار آلاینده ها بیش از گذشته افزود.

وی اضافه کرد: اکنون نیز، میزان رشد مصرف منابع طبیعی در جهان به مرز انفجار رسیده است. تنها امید دوستداران محیط زیست این است که در فرصتی که به الاجبار در خانه می مانیم نگاهی دوباره و بازبینی مجدد به فعالیت ها و فرآیندهایی بیاندازیم که می تواند حذف و یا باروش های کم آلاینده تر جایگزین گردند.
وی در ادامه تصریح کرد: با اعلام سازمان بهداشت جهانی بیماری کرونا به‌ عنوان یک بیماری همه‌گیر شناخته شد و این بیماری علاوه بر ابعاد گسترده بهداشتی اثرات زیست‌محیطی نیز در برداشت.

این کارشناس محیط زیست در ارتباط با تاثیرات ویروس کرونا بر محیط زیست گفت: کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در نتیجه کاهش فعالیت‌های اقتصادی و کاهش تقاضا برای سوخت به وجود آمد. تعطیلی مدارس؛ دانشگاه ها و فعالیت‌های اقتصادی باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای شده به‌ طوری‌که در چین میزان انتشار ۲۵ درصد کاهش‌ یافته است.

وی اظهارداشت: در اسپانیا از زمان شیوع ویروس میزان ترافیک در زمان پیک ۱۴ درصد کاهش‌یافته است.کاهش ترافیک هوایی در مقایسه با چند ماه نخست سال جاری ۶۷ میلیون مسافرت هوایی تقلیل یافته و برخی خطوط هوایی اعلام نموده‌اندکه پروازهایشان تقریباً خالی از مسافر است. وب‌سایت flightradar اعلام کرده که ترافیک هوایی در سطح جهان ۴.۳% کاهش نشان می‌دهد که این کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را در برخواهد داشت.

او در ادامه گفت: برآوردهای آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که تقاضا برای نفت در سال جاری روند رو کاهش خواهد داشت که این تأثیر بالایی بر بازار انرژی در سطح جهان خواهد گذاشت. در حالی‌که تقاضا برای سوخت به‌ منظور حمل‌ و نقل کاهش نشان می‌دهد مصرف انرژی رایانه‌های خانگی به دلیل قرنطینه شدن و انجام خریدهای آنلاین یا استفاده از موتورهای جستجوگر رو به افزایش است. گزارش کشور آلمان نشان‌دهنده افزایش انتقال دیتا به سطح ۹.۱ ترابات در ثانیه از زمان شیوع کرونا در آلمان است که روندی بی‌سابقه را نشان می‌دهد.

وی به تولید زباله نیز اشاره کرد و گفت: افزایش استفاده از ظروف یک‌بارمصرف در حالی به وجود آمده است که تا به‌ حال نشانه‌ای از انتقال این ویروس از طریق غذا یافت نشده است. افزایش دورریزماسک‌های صورت و تجهیزات پزشکی یک‌بار مصرف به ویژه آن دسته از تجهیزاتی که با بیماران کرونایی در تماس بوده است از جمله اثرات این بیماری است.

این کارشناس محیط زیست افزود: صرفاً در شهر ووهان چین میزان تولید این‌گونه پسماندها به ۲۰۰ تن در روز می‌رسد که می‌بایست تحت شرایط خاص سوزانده و دفن شوند. طبق آمار رییس مرکز سلامت و محیط کار در سال ۱۳۹۵ بیش از ۹۰ درصد بیمارستان های کشور به اتوکلاو تجهیز شده اند در صورتی که بی خطر سازی پسماندها طبق استانداردهای موجود صورت گیرد این مهم می تواند باقیمانده ویروس کرونا را از پسماندهای بیمارستانی از بین ببرد.

نادری افزود: مصرف مواد ضدعفونی‌کننده و افزایش شست و شوی البسه و استحمام باعث افزایش مصرف آب و تولید فاضلاب و نیز بار آلی ناشی از افزایش مصرف شوینده ها می‌شود؛ که لزوم وجود تصفیه پیشرفته جهت حذف مواد نیتروژنه و فسفره از فاضلاب را تأکید می‌کند این در حالی است که عمده تصفیه‌خانه های کشور فاقد سیستم حذف نیتروژن و فسفر از فاضلاب است. افزایش مصرف آب بالاخص در بخش خانگی در حالی صورت میگیرد که کشور در شرایط بحران کمبود آب است.

او در ادامه به تأثیر بر نرخ مرگ‌ و میر نیز اشاره کرد: کاهش آلودگی هوا در یوهان چین با بهتر کردن کیفیت هوای شهرها باعث حفظ جان چهار هزار کودک زیر پنح سال و ۷۳ هزار بیش از ۷۰ سال شده است میزان بقای حاصله بیش از ۲۰ برابر مرگ‌ و میر ناشی از ابتلا به کرونا است.

به گفته وی، روزانه ۴۳ نفر در جاده های ایران در اثر تصادفات جاده ای جان خود را از دست می دهند که کاهش ترافیک جاده ای می تواند این رقم را کاهش دهد گرچه آماری از آن در منابع خبری منتشر نشده است.

او تصریح کرد: طبق آمار به دست آمده، میزان مصرف جهانی منابع طبیعی از ۶ میلیارد تن در سال ۱۹۰۰ به بیش از ۴۹ میلیارد تن در سال ۲ هزار رسیده و با ادامه روند موجود میزان مصرف جهانی منابع طبیعی تا سال ۲۰۵۰ به بیش از ۱۴۰میلیارد تن خواهد رسید.

این کارشناس محیط زیست در ادامه گفت: با شیوع کرونا و اعمال سیاست های قرنطینه، شاهد کاهش فشار بر منابع به دلیل نیمه تعطیل شدن بازار و کاهش تقاضا در اقلام مصرفی به خصوص مصرف غیرضرور هستیم.

نادری افزود: خرید مازاد به مناسبت اعیاد بالاخص در بخش پوشاک در حالی اتفاق می افتد که می دانیم صنعت پوشاک دومین صنعت آلاینده بعد از صنایع پتروشیمی است و در سال گذشته بیش از ۱۰ میلیارد لباس در سطح دنیا تولید شده است. مصرف گرایی و خرید بی رویه در جامعه امروزی فشار بسیار بالایی را بر منابع زمین وارد کرده است که قرنطینه شدن و کاهش خریدهای غیرضرور از بار این فشار می کاهد.

وی در پایان گفت: لازم می دانم از همه مدافعان سلامت در تمام سطوح به‌ خاطر جانفشانی و تلاش فوق‌العاده ستودنی خود برای شکست بیماری کرونا و نجات جان هموطنان سپاسگزاری کنم.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در کرمانشاه راعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته با ابتلا پنج نفر به بیماری کرونا آمار کل مبتلایان استان به ۱۶۳ نفر رسید که ۱۵ نفر از این افراد فوت شده اند.

محمدابراهیم شکیبا گفت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون ۸۰۲ بیمار مشکوک به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری شدند که ۶۷۹ نفر از آنان ترخیص شده اند.

رییس مرکز بهداشت کرمانشاه با بیان اینکه اکنون ۱۰۸ نفر بیمار حاد تنفسی در بیمارستان های استان بستری هستند، افزود: بر اساس آمار تاکنون ۷۴ نفر در شهرستان کرمانشاه، ۱۲ نفر در اسلام آبادغرب، ۳۲ نفر در سنقر، ۱۹ نفر در کنگاور، پنج نفر در هرسین، سه نفر در صحنه، هشت نفر گیلانغرب، سه نفر در جوانرود، چهار نفر در پاوه و سه نفر در سرپل ذهاب به کرونا مبتلا شده‌اند.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا