اجتماعیمسکن و شهرسازی

‍ اقسام وام مسکن ۴۰ تا ۱۶۰ میلیونی با سود جدید

با کاهش سود تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم از ۹.۵ به ۸ درصد اقساط پرداختی و سود تمام دوره این وام برای متقاضیان تعدیل و نسبت به گذشته به صرفه‌تر شد.

به گزارش اقتصاد روی به نقل از ایسنا، صندوق پس انداز مسکن یکم طرحی بود که بعد از رایزنی‌های زیاد بین وزارت راه و شهرسازی، بانک مسکن و بانک مرکزی در نهایت در سال ۱۳۹۴ در بانک مسکن به مرحله اجرا درآمد. این وام در ابتدا تا سقف ۴۰ تا ۸۰ میلیون تومان بود و شرایط آن به گونه‌ای که متقاضی باید برای دریافت این تسهیلات برای دوره یک ساله سپرده‌گذاری کرده و در نهایت مبلغ مورد نظر را دریافت می‌کرد. دوره بازپرداخت این تسهیلات حداکثر ۱۲ سال و سود پرداختی در ابتدای شروع به کار صندوق حدود ۱۴ درصد بود، اما در ادامه با تغییراتی در پرداخت تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم، مبلغ وام برای زوجین ویژه‌ شد، به گونه‌ای که بین ۸۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان تغییر کرد.

بر این اساس مبلغ وام صندوق پس انداز مسکن یکم برای انفرادی در تهران ۸۰ میلیون تومان، شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۶۰ میلیون و برای سایر مناطق تا ۴۰ میلیون تومان است. برای زوجین نیز در تهران تا ۱۶۰ میلیون تومان، شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۱۲۰ میلیون و سایر مناطق تا ۸۰ میلیون تومان اختصاص پیدا می‌کند. به این ترتیب متقاضی اگر به طور انفرادی اقدام کند، می‌تواند نصف مبلغ وام مورد نظر را برای یک دوره سپرده‌گذاری کرده و در سررسید یک ساله مبلغ خود را دریافت کند. به عنوان مثال متقاضی وام ۸۰ میلیونی، ۴۰ میلیون تومان سپرده می‌خواهد و بعد از یک سال ۸۰ میلیون وام به اضافه ۴۰ میلیون سپرده‌گذاری شده را دریافت می‌کند.

اما در حدود سه سالی که از راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن یکم می‌گذرد سود اختصاص یافته به تسهیلات آن به تدریج کمتر شد تا اینکه از حدود ۱۴ درصد ابتدای دوره به ۹.۵ درصد رسید. این در حالی است که بر اساس مصوبه جدید شورای پول و اعتبار در روز گذشته(سه شنبه) سود تسهیلات این بخش مجددا کاهش یافته و از ۹.۵ به ۸ درصد رسیده است. این اختلاف ۱.۵ درصدی بار دیگر موجب کاهش اقساط دوره و در نهایت سود کلی که به تسهیلات آن اختصاص پیدا می‌کند، خواهد شد.

همچنین بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار سود وام تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم در بافت‌های فرسوده نیز از ۸ به ۶ درصد کاهش یافته است.

در جدول زیر مبلغ وام‌های ۴۰ تا ۱۶۰ میلیون تومانی صندوق پس انداز یکم بعد از تغییر نرخ سود از ۹.۵ به ۸ درصد با فرش دوره بازپرداخت ۱۲ ساله مورد محاسبه قرار گرفته است.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا