اجتماعیاشتغالشهری

آسیب‌های اجتماعی؛ زیر ذره‌بین کمیته امداد امام خمینی(ره)

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی گفت: کمیته امداد در راستای کاهش و یا رفع آسیب‌های اجتماعی فعالیت‌هایی در حوزه‌های مختلف انجام می‌دهد.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ایسنا، رضا سلم‌آبادی اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی به دسته‌ای از نابسامانی‌ها و ناهنجاری‌های رفتاری افراد یک جامعه چه به صورت فردی و یا جمعی اطلاق می‌شوند که ریشه در بی نظمی‌ها، کژکارکردی‌های پدیده‌های اجتماعی و پیامدهای نامطلوب آن‌ها دارد.

وی افزود: این آسیب‌ها غالبا باعث رنجش روانی، جسمی و مادی اقشار خاص و آسیب‌پذیر جامعه می‌شود و در نتیجه با منع قانونی و یا قبح اخلاقی و اجتماعی روبرو می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی بیان کرد: نبود تفریحات سالم، بیکاری، کم رنگ شدن عوامل و ارزش‌های معنوی و دینی، ازدواج‌های ناموفق و عوامل خانوادگی از جمله طلاق، اعتیاد، زندانی شدن سرپرست خانواده و …، از جمله عوامل تشدیدکننده آسیب‌های اجتماعی هستند.

سلم‌آبادی ادامه داد: همچنین خشکسالی‌های پی در پی و از بین رفتن مزارع کشاورزی در چند ساله اخیر نیز از دیگر عوامل مهم است که باعث مهاجرت سیل عظیم روستاییان به شهرها شده است، به طوری که بسیاری از روستاهای استان خالی از سکنه شده و روستاییان به مناطق حاشیه مرکز استان مهاجرت کرده و سبب گسترش پدیده حاشیه نشینی شده و بیشتر این افراد به خرده‌فروشی موادمخدر، تکدی‌گری و زباله‌گردی و … مشغولند.

وی با اشاره به حضور فعال تیم کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی استان در مناطق حاشیه نشین به منظور کنترل آسیب‌های موجود در منطقه، افزود: این نهاد دوره‌های آشنایی اشتغال خانگی برای زنان خانه‌دار و جویای کار در مناطق حاشیه‌نشین را برگزار می‌کند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی با اشاره به برپایی کارگاه‌های حرفه‌آموزی و تولید صنایع‌دستی به منظور توانمندسازی افراد ساکن در مناطق حاشیه‌نشین با مساعدت دانشگاه، فنی و حرفه‌ای، میراث فرهنگی و کمیته امداد و سپاه، اظهار کرد:

سلم‌آبادی با اشاره به فروش محصولات تولید شده در کارگاه‌های افتتاح شده در این مناطق به منظور کسب درآمد برای افراد و ایجاد انگیزه برای اشتغال، تصریح کرد: کارگاه‌های تجمیعی قالی‌بافی در نزدیکی مناطق حاشیه‌نشین نیز برپا شده است.

وی افزود: متاسفانه کمیته امداد از اعتبارات کمیته ملی آسیب‌های اجتماعی استانداری هیچ اعتباری دریافت نکرده است و دو طرح پیشنهادی در راستای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی تهیه و به استانداری ارسال، اما متاسفانه تایید نشده است.

مقابله با اعتیاد

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی با اشاره به عضویت فعال امداد امام(ره) استان در کمیته کنترل و آسیب‌های اجتماعی شهرستان بیرجند، اظهار کرد: مشاوره فردی و گروهی در روستاهای دارای مزر مشترک با کشور افغانستان توسط مشاورین امداد و کارشناسان نیروی انتظامی و برگزاری دو دوره آموزش تخصصی مددکاری اعتیاد ویژه مددکاران و مشاوران از اقدامات کمیته امداد در حوزه اعتیاد است.

سلم‌آبادی با اشاره به تربیت نیروی انسانی متخصص از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی و دوره‌های بازآموزی در زمینه پیشگیری اولیه از اعتیاد، افزود: برگزاری کارگاه‌های راهنمایی و مشاوره گروهی با محوریت آسیب اجتماعی اعتیاد برای 2854 نفر، برپایی نمایشگاه دائمی آسیب‌های اجتماعی با همکاری بهزیستی و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان و برگزاری نمایشگاه پیشگیری از اعتیاد به صورت موقت به منظور آگاه سازی خانواده‌های در معرض آسیب در تمامی ادارات نیز از دیگر اقدامات در این حوزه است.

وی ادامه داد: مشاوره فردی با افراد شناسایی شده و تلاش برای درمان این افراد با ایجاد انگیزه لازم برای ترک اعتیاد، ارائه خدمات حمایتی به طور ویژه برای افراد بهبود یافته به منظور پیشگیری از برگشت مجدد به اعتیاد و همچنین تشویق و ترغیب سایر معتادین برای درمان، ارجاع افراد معتاد به کلینیک‌های ترک اعتیاد، پرداخت هزینه ترک به کلینیک‌های ترک اعتیاد و معرفی افراد بهبودیافته برای شرکت در کلاس‌های NA از دیگر اقدامات انجام شده برای درمان اعتیاد است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی ادامه داد: برگزاری جلسات مشاوره‌ای برای افراد بهبود یافته در شهرستان‌هایی که دسترسی افراد به کلاس‌ها مقور نیست، پیگیری مجدانه وضعیت افراد بهبودیافته، پرداخت هزینه‌های درمانی به ویژه داندانپزشکی برای افراد بهبودیافته، استفاده از تسهیلات وام اشتغال شش ماه پس از ترخیص، پرداخت وام قرض الحسنه دو میلیون تومانی توسط بانک‌های عامل سطح استان براساس تفاهمات صورت گرفته برای افراد بهبودیافته از دیگر اقدامات در این حوزه است.

سلم‌آبادی بیان کرد: شناسایی افراد معتاد در قالب تیم کنترل و کاهش آسیب اجتماعی شهرستان و ارجاع افراد معتاد شناسایی شده به مراکز درمانی، برگزاری اردوی آموزشی با همکاری سازمان زندان‌ها برای خانواده‌های زندانی برای 200 نفر از زنان زندانی با جرم مواد مخدر و برگزاری جلسات مشاوره فردی و گروهی و راهنمایی گروهی در سال گذشته که این دوره اردویی در زمستان سال جاری نیز برگزار خواهد شد.

کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از طلاق

وی با اشاره به اقدامات این نهاد در راستای کنترل و کاهش طلاق، تصریح کرد: ارتقاء وضعیت حمایت اجتماعی زنان مطلقه، ارتقاء وضعیت بهزیستی روانشناختی زنان مطلقه، ارائه راهبردهای مقابله‌ای زنان مطلقه، ایجاد روحیه نشاط و شادابی در بین زنان مطلقه، برگزاری کارگاه‌های مشاوره‌های برای زنان مطلقه و تشویق به ازدواج مجدد، برگزاری دوره‌های مشاوره گروهی ویژه دختران در آستانه ازدواج و برگزاری دوره‌های مشاوره‌ای ویژه نوعروسان و دادن آگاهی لازم در خصوص مهارت‌های زندگی از جمله این اقدامات است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی بیان کرد: ارائه خدمات مشاوره‌ای از ازدواج به دختران و نوعروسان به صورت فردی و گروهی(قبل،حین و بعد از ازدواج)، برگزاری کارگاه‌های آسیب‌شناسی طلاق با استفاده از اساتید مجرب، توجه ویژه به سبک زندگی ایرانی اسلامی، برگزاری جلسات مشاوره‌ای برای خانواده‌های متارکه به منظور بازگشت مجدد به زندگی و جلوگیری از طلاق از دیگر فعالیت‌هاست.

سلم‌آبادی با اشاره به تهیه بانک اطلاعاتی زنان مطلقه تحت حمایت استان، افزود: طرح تحقیقات بررسی میزان تاب‌آوری زنان مطلقه در برابر مشکلات زندگی نیز اجرا شده است.

کاهش آسیب حاشیه‌نشینی

وی با اشاره به فعالیت‌های این نهاد در کاهش آسیب حاشیه‌نشینی، افزود: اجرای طرح صیانت، توانمندسازی و اشتغال خانواده‌های ساکن در مناطق حاشیه‌نشین با همکاری بسیج دانشجویی، بهزیستی، حوزه و دانشگاه، برگزاری کلاس‌های جرات مندی در کارگاه‌های تجمیعی اشتغال در این مناطق به صورت هفتگی توسط مشاورین امداد در طی دو سال گذشته، اجرای طرح توانمندسازی خانواده‌های ساکن در مناطق حاشیه‌نشین با همکاری سپاه پاسداران، سازمان تبلیغات و فرمانداری‌ها و اعزام دو تیم اردوی جهادی به مناطق حاشیه‌نشین به منظور بهبود وضعیت زندگی آن‌ها از دیگر اقدامات برای کاهش این آسیب اجتماعی است.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا