صنعت و تجارتکشاورزی

آژیر قرمز برای اقلیم جهان به‌صدا درآمد!

سعید شعبانی رئیس خانه کشاورز و دبیر همایش آب وخاک و تغییر اقلیم  استان مازندران طی نشت با نماینده (فائو) رجا گاندو و دکتر شریتمدار و مهندس کشاورز وزیر اسبق جهاد کشاورزی،در گزارش اخیر روز ملی آب  با ویدویی کنفرانس سازمان هواشناسی جهانی (WMO) که سال ۲۰۲۳ رکوردهای قبلی را شکسته و گرم‌ترین سال ثبت‌شده بوده و دمای جهانی به سطوح بی‌سابقه‌ای رسیده‌ است.

این سال با وقایع اقلیمی قابل توجه و شدیدی مشخص شده است که فوریت رسیدگی به تغییرات اقلیمی را تأکید می‌کند. خانم سلست سائولو، دبیرکل WMO، وضعیت را به عنوان “آژیر قرمز” برای اقلیم جهانی معرفی کرده و اشاره کرده است که ۹ سال گذشته، از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۳، گرم‌ترین سال‌ها بوده‌اند، انتظار می‌رود که رویداد ال‌نینو گرم در سال ۲۰۲۳، گرما را در سال ۲۰۲۴ بیشتر تشدید کند.

این یک هشدار مهم است که جهان در حال نزدیک شدن به عبور از آستانه بحرانی گرمایش ۱.۵ درجه سانتی‌گراد تعیین‌شده توسط توافقنامه پاریس است، که نیاز به اقدام فوری و قاطع جهانی برای مقابله با تغییرات اقلیمی را نشان می‌دهد.

گزارش WMO بر اثرات ویرانگر تغییرات اقلیمی در بخش‌های مختلف تأکید دارد و افزایش سوءتغذیه را به دلیل تأثیرات ترکیبی از خطرات هیدرومتئورولوژیکی، همه‌گیری COVID-19، و درگیری‌های طولانی مدت نشان می‌دهد.

همچنین به جابجایی جمعیت‌ها به دلیل رویدادهای شدید آب‌وهوایی اشاره می‌کند که شرایط میلیون‌ها نفر را که قبلاً در وضعیت آوارگی بودند، بدتر کرده‌ است.

شاخص‌های آب‌و‌هوایی گزارش روندهای نگران‌کننده‌ای را آشکار می‌سازند، مانند رکوردهای بی‌سابقه در غلظت گازهای گلخانه‌ای، ذوب بی‌سابقه یخچال‌های طبیعی، از دست دادن قابل توجه یخ در گرینلند، و پایین‌ترین سطوح ثبت شده یخ دریای انتارکتیک.

علاوه بر این، گزارش بر رسیدن محتوای حرارتی اقیانوس‌ها به بالاترین سطوح ثبت شده جدید تأکید دارد، که بر سرعت افزایش گرمایش اقیانوس‌ها در دو دهه گذشته تأکید می‌کند.

اثرات اقتصادی -اجتماعی و محیط زیستی این تغییرات آب‌وهوایی عمیق هستند. به‌عنوان مثال، شرق آفریقا شاهد بدترین خشکسالی در ۴۰ سال گذشته بود که منجر به بحران شدید امنیت غذایی برای بیش از ۲۰ میلیون نفر شده‌ است.

پاکستان با سیلاب‌های ویرانگری روبرو شد که بیش از ۱۷۰۰ قربانی و خسارات اقتصادی به ارزش ۳۰ میلیارد دلار به‌جای گذاشت. اروپا و چین شاهد موج‌های گرمای بی‌سابقه‌ای بودند که میلیون‌ها نفر را تحت تأثیر قرار داد و پیامدهای گسترده تغییرات اقلیمی را بیشتر نمایان ساخت.

دبیرکل سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش، یافته‌های WMO را به عنوان «تاریخ‌نامه‌ای از آشوب اقلیمی» توصیف کرده، که بر سرعت فاجعه‌بار تغییرات اقلیمی و تأثیرات ویرانگر آن بر زندگی‌ها و معیشت‌ها در سراسر جهان تأکید می‌کند همچنین ضرورت اقدامات فوری و تسریع شده برای مقابله با تغییرات اقلیمی را تکرار کرده و بر نیاز به کاهش‌های عمیق‌تر و سریع‌تر انتشارات برای محدود کردن افزایش دمای جهانی به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد تأکید دارد.

او همچنین بر ضرورت افزایش قابل توجه سرمایه‌گذاری‌ها در سازگاری و تاب‌آوری، به‌ویژه برای جوامع آسیب‌پذیرتر که کمترین نقش را در ایجاد بحران داشته‌اند، تأکید کرده است.

با وجود داده‌های نگران  کننده، دلایلی برای خوش‌بینی وجود دارد، به‌طوری‌که افزودن ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در سال ۲۰۲۳ تقریباً ۵۰ درصد افزایش یافته‌ است که بیشتر توسط انرژی خورشیدی و بادی رهبری می‌شود.

گزارش بر اهمیت سیستم‌های هشدار زودهنگام چند خطره مؤثر تأکید دارد و خواهان اقدام فوری در مذاکرات آتی تغییرات اقلیمی سازمان ملل (COP28) است تا به برنامه‌های اقدام اقلیمی جاه‌طلبانه متعهد شوند، ظرفیت‌های انرژی‌های تجدیدپذیر را سه برابر کنند، کارایی انرژی را دو برابر کنند و سوخت‌های فسیلی را با یک زمان‌بندی واضح مطابق با محدودیت ۱.۵ درجه از دور خارج کنند.

این گزارش‌ها خواستار همکاری و اقدام فوری جهانی برای کاهش تأثیرات تغییرات اقلیمی و سازگاری با آثار اجتناب‌ناپذیر آن هستند. تأکید بر نیاز حیاتی به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، گذار به منابع انرژی تجدیدپذیر و اجرای استراتژی‌ها برای افزایش تاب‌آوری جهانی در برابر آثار منفی تغییرات اقلیمی است.

تغییراقلیم و آلودگی هوا یک هشدار بی بو است لذا کمیابی آب و فشار تقاضا ی مختلف برآن به تنهاتر ایران بلکه در بسیار از کشورهای جهان در حال گسترش است و به ترتیب بسیاری از جوامع کمبود زیست محیطی ،اجتماعی، و اقتصادی ،آبرا تجربه می کنند در حال حاضر حدود پنجاه درصد از مردم و حدود ۷۵ درصد کل زمین های کشت آبی در خطر و کمبود آب قرار دارند و به همین دلیل هر سال اجلاس جهان بحران آب و گرمایش،زمین و فرونشست زمین و تغییر اقلیم را هشدار می دهد …‌ ما چگونه ما شده ایم

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا