صنعت و تجارتکشاورزی

اجرای ۱۰ هزار هکتار نهال‌کاری برای بیابان‌زدایی در البرز

از زمانی که عملیات بیابان‌زدایی در استان آغاز شد، تاکنون حدود ۱۰ هزار هکتار نهال‌کاری در اراضی بیابانی صورت گرفته که ۵۰۰۰ هکتار آن بعد از تأسیس استان البرز اجرا شده است.

به گزارش اقتصاد روز، حامد فرضی با اشاره به وسعت فضاهای بیابانی استان اظهار کرد: در مجموع ۴۵ هزار هکتار فضای بیابانی در البرز وجود دارد که ۳۱ هزار هکتار آن جزو کانون‌های بحرانی بیابان محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: عمده کانون‌های بحرانی بیابان در البرز در حاشیه رودخانه شور قرار گرفته که به دلیل بالا بودن میزان رس و سطح سفره آب‌های زیرزمینی، امکان احیای آنها از طریق اجرای پروژه‌های بیولوژیکی دشوار است.

وی افزود: بر این اساس در مناطق بحرانی بیابانی البرز بیشتر برنامه حفاظتی برای جلوگیری از گسترش فضاهای بیابانی در دستور کار قرار گرفته است.

این مسئول با اشاره به اجرای پروژه‌های بیابان زدایی در استان افزود: امسال از محل صندوق توسعه ملی و درآمد عمومی حدود ۵۸۰ میلیون تومان اعتبار برای اجرای پروژه‌های بیابان‌زدایی در قالب پروژه مراقبت و آبیاری به مساحت ۱۱۰ هکتار، اجرای پروژه مدیریت چرا به مساحت ۱۱ هزار و ۵۰۰ هکتار و تهیه طرح مدیریت مناطق بیابانی به مساحت هزار هکتار اختصاص یافته است.

فرضی با اشاره به اجرای  پروژه نهال کاری برای جلوگیری از گسترش بیابان در استان اضافه کرد: اغلب گونه‌هایی که در راستای اجرای این پروژه در گستره بیابانی استان کشت می شود مقاوم به خشکی  بوده که تاغ، قره داغ و آتریپلکس بخشی از این گونه ها هستند.

مدیرکل منابع طبیعی البرز گفت: از زمانی که عملیات بیابان‌زدایی در استان آغاز شد، تاکنون حدود ۱۰ هزار هکتار نهال‌کاری در اراضی بیابانی صورت گرفته که ۵۰۰۰ هکتار آن بعد از تأسیس استان البرز اجرا شده است.

منبع: ایستا

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا