اجتماعیمیراث فرهنگی

انتخاب و تاکید بر موضوع و محتوای چهار فصل سال باعث پیوستگی و تداوم برگزاری منظم این نمایشگاه های هنری خواهد شد

بهداد نجفی، هنربان و از هنرمندان نمایشگاه خزان:

نگارخانه شلمان از روز جمعه 26 شهریور میزان نمایشگاهی هنری با عنوان ” خزان “شده است. در این نمایشگاه، آثاری از هنرهای تجسمی در رشته های نقاشی، عکاسی و مجسمه سازی با هنربانی (کیوریتوری) بهداد نجفی اسدالهی به نمایش گذاشته شده است.
” خزان ” دومین نمایشگاه فصلی بهداد نجفی از ابتدای سال جاری تاکنون است و قرار است پس از آن نمایشگاه هایی با موضوع زمستان و بهار نیز برگزار شود.
انتخاب عنوان فصول برای این نمایشگاه ها ، حاکی از نگاه دقیق این هنرمند و همکاران او است چراکه طبیعت خود از زیباترین جلوه های بصری است و این هنرمندان با به تصویر کشیدن فصول مختلف ، گوشه ای از خلقت زیبای آن را در پیش چشم ما قرار داده اند.
بر همین اساس گفتگویی با بهداد نجفی، هنربان (کیوریتور) این رویداد داشتیم. آنچه در پی می آید حاصل این گفتگوست.
نمایشگاه نقاشی خزان شامل چند اثر ، از چند هنرمند است؟
نمایشگاه نقاشی خزان شامل بیست و سه اثر هنری مختلف اعم از نقاشی، نقاشی-خط ، مجسمه و عکس است. برای کیوریت کردن این نمایشگاه 9 تن از هنرمندان و اساتید باسابقه که سبک کارشان با موضوع نمایشگاه تناسب داشت با من همراهی داشتند. دو اثر نقاشی از خودم هم در سبک آبستره – اکسپرسیونیسم در اندازه 100 *70 در این نمایشگاه به نمایش در آمده است .
این گروه چطور شکل گرفت؟
انتخاب گروه هنرمندان با مشاوره آقای علی مزارعی، مدیریت گالری شلمان صورت گرفته است. انتخاب آثار هنرمندان و اساتید گرامی برای شرکت در این نمایشگاه ، پس از بررسی و با توجه به موضوع و فضای نمایشگاه صورت گرفته و برای بازدید به نمایش درآمده است . در واقع سعی کردیم آثاری که در این رویداد هنری ارائه می شوند در عین تنوع ، دارای نوعی یکپارچگی محتوایی و اشتراک موضوعی باشد.

چطور شد که این نام ( فصل خزان ) را برای نمایشگاه تان برگزیدید؟
در حال حاضر و تحت شرایط حاکم بر زندگی مردم ناشی از لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی خواه ناخواه در تمام دنیا فعالیت های اجتماعی و هنری تحت تاثیر قرار گرفته و محدودیت هایی ایجاد شده است. بنابراین ما هم درصدد بودیم تا یکسری فعالیت های دنباله دار و پیوسته را برای فعال شدن هرچه بیشتر هنرمندان و رونق فعالیت های هنری انجام دهیم. در این راستا اولین حرکت ما برگزاری نمایشگاهی هنری با همکاری گالری شلمان بود که چون در فصل تابستان برگزار شد، نام آن را تموز ( تابستان ) گذاشتیم. نمایشگاه دوم نیز چون قرار شد در فصل زیبای پاییز در همان گالری شلمان برگزار شود نام آن را خزان قرار دادیم. فصلی بودن زمان بندی این نمایشگاه ها و خصوصیات منحصر به فرد هر فصل از نظر زیبایی های بصری و و تاثیر خاص هر کدام بر فعالیت ها و جریان زندگی انسان ها، اساس نام گذاری آنها قرار گرفته است. در واقع هر فصلی رنگ و طبیعت و مناظر خاص خودش را دارد و زیبایی های آن تابلویی از تابلوهای زیبای آفرینش است.
گزینش فصول علاوه بر ایجاد انگیزه موضوعی، در زمینه خلاقیت و تنوع سبک و تکنیک نیز انتخاب های بی شماری را برای هنرمندان به ارمغان آورده و همانطور که ذکر شد موجب پیوستگی در کار نیز می شود چراکه هر سه ماه فصول تغییر کرده و این امر عاملی مناسب برای تداوم تحرک و خلق آثار جدید می باشد.
این نمایشگاه، فروش هم دارد؟
معمولا نمایشگاه های هنری برنامه فروش هم دارند، البته این مسئله به تمایل هنرمند نیز مرتبط است. برخی از هنرمندان ممکن است در مقاطعی تمایل به فروش آثارشان نداشته باشند و یا برخی از آثار خود را برای مجموعه شخصی خود نگهداری نمایند. همچنین ممکن است گاهی وقتها آثاری از مجموعه های شخصی به شکل امانی در نمایشگاه به نمایش درآید ؛ اما در مجموع معمولا نمایشگاه ها ، آثار به نمایش در آمده را به فروش می رسانند. نمایشگاه های ما هم به همین ترتیب است و با توجه به تصمیم و نظر هنرمندان آثارشان با قیمت های کارشناسی شده قابل فروش می باشد .
البته در نمایشگاه هایی که بنده افتخار هنربانی آن را دارم ، سعی می کنم هدف اصلی را ارائه آثار فاخر از اساتید و هنرمندان قرار دهم و درواقع فروش در درجه دوم قرار بگیرد چراکه معتقدم اگر نمایشگاهی شامل آثار قابل توجه و هدف اصلی آن گسترش و ترویج هنر و فعالیت های هنری باشد ،فروش هم قطعا اتفاق خواهد افتاد.

آیا در سایر نگارخانه ها هم اقدام به برگزاری یا شرکت در نمایشگاه ها می نمایید؟
در حال حاضر دقیقا همزمان با این نمایشگاه که من هنربان آن هستم، چهار اثر من نیز در نمایشگاه دیگری با نام ” خط تا نقش ” و هنربانی استاد رضا علیزاده، در نگارخانه سرزمین هنر ( آرت لند ) به نمایش گذاشته شده است. در آن نمایشگاه حدود هشتاد اثر از شصت هنرمند با سبک و تکنیک های ازاد از سراسر ایران در آن شرکت کرده اند. در آن نمایشگاه نیز من با شخصا با چهار اثر سبک آبستره اکسپرسیونیسم در ابعاد 100* 70 شرکت نموده ام.
با همفکری آقای مزارعی ، مدیریت محترم نگارخانه شلمان، درصدد هستیم برگزاری این نمایشگاه ها را گسترش دهیم و شاید در فصل آینده و یا یا فصل بعد از آن ، بتوانیم با گردآوری اثار بیشتر از هنرمندان و اساتید هنر، بطور همزمان در چند گالری نمایشگاه داشته باشیم.
علاوه براین قابل ذکر است که از ابتدای سال جاری تاکنون 3 نمایشگاه گروهی دیگر نیز با هنربانی بنده در سایر نگارخانه های تهران برگزار شده و من افزون بر مدیریت و برگزاری نمایشکاهها شخصا در تمام آنها با آثار نقاشی خود افتخار حضور در بین هنرمندان و اساتید را نیز دارم.
آیا شما از طبیعت پاییزی الهام گرفته اید؟ و اگر بله چطور؟
بله ، من خودم در دو اثری که در این نمایشگاه ارائه کردم دقیقا طبیعت پاییزی را مد نظر قرار داشته و سعی کردم از رنگهای پاییزی در خلق آثار با سبک کار خودم که آبستره است استفاده نمایم.
آیا برای ترسیم زیبایی های طبیعت به محل یا منطقه خاصی می روید؟
من خودم برای ترسیم آثاری که محتوای آنها طبیعت است سعی می کنم تاحد امکان در فضای مرتیط در طبیعت قرار بگیرم. معمولا از مناطق کوهستانی و جنگلی استان های شمالی کشور مان الهام می گیرم.

در زمان ترسیم این تصاویر که زحمت زیادی هم دارد ، راجع به خلقت آن هم فکر کرده اید؟ چقدر ابن کار شما را به یاد خدا انداخته است؟
قطعا تفکر و ارتباط معنوی با گوناگونی و زیبایی های منحصر به فرد طبیعی هر فصل و نگریستن به آهنگ تغییر رنگها و خصوصیات زیبایی شناسی و رشد و دگرگونی در آن موجب ارتباط هرچه بیشتر انسان با خالق هستی و پی بردن به اینکه این چنین دقت، زیبایی و گوناگونی ها فقط می تواند کار خداوند متعال باشد می گردد.
فارغ از بجث هنر و فعالیت های هنری من همواره سعی می کنم در تمامی مراحل زندگی به یاد خدا باشم و تنها بر او تکیه کنم.
آیا این نقاشی ها در رابطه با ترغیب مردم در حفظ طبیعت موثر بوده اند؟
من معتقدم که انتخاب نام فصول مختلف و ارتباط هرچه بیشتر مردم با طبیعت می تواند به شکل مستقیم و غیر مستقیم در مرتبط کردن مردم و طبیعت برای حفظ و احترام به آن ، پاکیزه نگهداشتن و آسیب نرساندن به آن ، موثر باشد و یادآوری می کند داشتن زندگی خوب و توسعه پایدار ما فقط در گرو حفظ و احترام به طبیعتی است که در آن زندگی می کنیم.

در پایان اگر سخنی برای گفتن دارید بفرمایید؟
در آخر باید از مادر عزیزم خانم منصوره حاجی باباتبریزی یاد کنم. کسی از کودکی مرا با دنیای زیبای هنر آشنا کرده و همچنان اولین راهنمای من در تمام کارهای هنری بوده است. ایشان همچنین موسس، مالک و مدیر موزه مردم شناسی تبریزی در شهرستان نوشهر هستند .
بر همین اساس من از وقتی چشم به جهان بازکردم ، تقریبا هر روز در محیطی کاملا هنری بزرگ شده ام. در آتلیه مادر دائما با نقاشی، رنگ ، مجسمه سازی و سایر کارهای هنری ارتباط برقرار کردم، که خیلی روی من تاثیرگذار بود. از طرف دیگر پدرم که کارخانه نساجی داشتند و باز هم با رنگ و نقش مرتبط بودند. از این رو زندگی ما همواره با رنگ، طرح و فرم سر و کار داشته است.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا