اجتماعیشهری

درخشش یک ایرانی در جمع برترین‌های جایزه آلبرتین

پنج اثر نامزدهای نهایی «جایزه فرانسوی آلبرتین» در حالی معرفی ‌شد که نام یک ایرانی در میان آثار می درخشد.

به گزارش اقتصاد روز به نقل از ایرنا، سایت سفارت فرانسه در آمریکا نوشت: پنج اثر برگزیده با نویسندگانی به کشورهای گوناگونی تعلق دارند اما به زبان فرانسه صحبت می‌کنند، نشان می‌دهد که زبان و ادبیات مرزها را درنوردیده است.

در این لیست پنج نفره، سه زن و دو مرد حضور دارند که از کشورهای فرانسه، روآندا، مراکش، جزیره‌ی موریتیوس (در شرق ماداگاسکار) و ایران هستند.

کتاب‌های «Small Country» «کشور کوچک» از گیل فِی، «Waiting for Tomorrow» «در انتظار فردا» از ناتاشا اپنا، «The Perfect Nanny» «دایه‌ تمام عیار» از لیلا سلیمانی، «The Order of the Day» «نظم روز» از اریک وویلارد و «Disoriental» «از شرق‌ بریده» از نگار جوادی است که برای مخاطبان امریکایی از زبان فرانسه به زبان انگلیسی برگردانده شده است.

نگار جوادی، نویسنده ایرانی تبار متولد 1350 در تهران است، پدرش علی اصغر حاج‌سیدجوادی از مبارزان و مخالفان رژیم سابق بود. نگار در یازده سالگی به همراه مادر و خواهرش از مرزهای غربی کشور خارج شد و به فرانسه رفت، وی اکنون به فیلم‌نامه‌نویسی مشغول است و در پاریس زندگی می‌کند

جایزه 10 هزار دلاری آلبرتین جایزه‌ای ادبی است که برنده آن را خوانندگان آمریکایی با رای مستقیم به طور آنلاین انتخاب می‌کنند، این جایزه به رمان‌ها و داستان‌های فرانسوی که به زبان انگلیسی ترجمه‌شده تعلق می‌گیرد و هشت‌هزار دلار از این مبلغ به نویسنده و دوهزار دلار به مترجم پرداخت می‌شود.

آلبرتین قرائتخانه و کتابفروشی مرکز فرهنگی سفارت فرانسه در نیویورک و محل برگزاری رویدادهای فرهنگی است که بیش از چهارده هزار عنوان کتاب کلاسیک و معاصر از سی کشور فرانسه زبان را به مخاطبان آمریکایی، عرضه می کند.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا