اقتصاد مقاومتیاقتصادیصنعت و تجارت

 در ایران دیگاه مثبتی نسبت به مخترعین وجود ندارد

مدیرعامل شرکت تعاونی به‌رشد معتقد است در کشور ما دیدگاه مثبتی نسبت به مخترعین وجود ندارد و برخوردی که شایسته این قشر نخبه باشد به چشم نمی‌خورد.

به گزارش اقتصاد روز؛داود صفایی، مدیرعامل شرکت تعاونی به‌رشد که دارای دکترای ارتباطات در گرایش روزنامه‌نگاری می‌باشد، در حاشیه بازدید از پایگاه خبری نبض نفت و در یک گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما گفت: بعد از فعالیت ۲۰ ساله در حرفه روزنامه‌نگاری و تدریس در دانشگاه به دلیل ثبت اختراع برادرم و حمایت مالی از ایشان وارد این حوزه شدم.

وی در خصوص دستگاه اختراع شده اذعان کرد: کار این دستگاه رسوب‌زدایی است. به واسطه شغل خود و با تحقیق و تفحص موفق به توسعه تولید آن شده‌ام. نمونه اصلی این دستگاه خارجی است ولی طراحی آن کاملا ایرانی می‌باشد. ۷۵ درصد آن در کشور و تنها ۲۵ درصد آن از خارج وارد می‌شود. دستگاه فوق بر روی کلیه دستگاه‌های خانگی و برودتی، آبگرمکن، پکیج‌ و تجهیزات صنعتی قابل نصب است. همچنین رسوب تجهیزات را برطرف می‌کند.

صفایی افزود: بیشتر تجهیزات صنعتی ما وارداتی هستند. نصب این دستگاه چرخه عمر آنها را افزایش می‌دهد. در کشورهای دیگر اکثر کمپرسورها تا هفتاد سال طول عمر دارند ولی عمر مفید آنها در ایران بین پنج تا هفت سال است. یکی دیگر از مزیت‌های دستگاه تولیدی ما بهینه‌سازی مصرف برق و گاز است. همچنین برای انجام کارهای اجرایی بسیار مفید می‌باشد.

مدیرعامل شرکت تعاونی به‌رشد ضمن گلایه از صنعت نفت و وزارت نیرو تصریح کرد: صنعت نفت و وزارت نیرو به دلیل عدم اطلاع نسبت به کارایی این دستگاه هیچ‌گونه اقدامی انجام ندادند.

وی در خصوص همکاری با شرکت گاز اظهار داشت: ما با شرکت گاز سه سال همکاری داشتیم و در این خصوص تاییدیه معتبر کسب کرده‌ایم. یکی از انتقادات ما این است که این تاییدیه مورد قبول شرکت‌های دیگر نیست. مشکل دیگر در پذیرفته شدن مناقصات شرکت‌هایی است که فاقد تاییدیه و مجوز هستند و دستگاه آنها از سوی مراجع علمی پشتیبانی نمی‌شوند.

صفایی در مورد تامین تولید دستگاه فوق و موانع موجود در ادارات دولتی تاکید کرد: ما برای تامین تولید در کشور از هیچ نهادی درخواست حمایت نکرده‌ایم چون چرخه‌های اداری بسیار نا کارآمد هستند و باعث اتلاف وقت در این حوزه می‌شود. ادارات مالیات و بیمه در انجام کارها مانع‌تراشی می‌کنند و شرکت ما به عنوان یک واحد تولیدی و تعاونی از هیچ‌گونه تسهیلاتی بر‌خوردار نیست.

مدیرعامل شرکت تعاونی به‌رشد در خصوص استاندارد دستگاه و کم‌لطفی مسئولین این حوزه گفت: یکی دیگر از ایرادهایی که به محصولات ما نسبت می‌دهند عدم اخذ استاندارد از کشورهای معتبر است که هزینه دریافت آن بسیار زیاد می‌باشد ولی این موضوع فقط بهانه‌جویی است چون اجناس ما به لحاظ استاندارد با کشورهای کانادا و آلمان برابری دارد.

وی ضمن اظهار تاسف از دیدگاه موجود در کشور نسبت به مخترعین تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما دیدگاه مثبتی نسبت به مخترعین وجود ندارد و برخوردی که شایسته این قشر نخبه باشد به چشم نمی‌خورد در حالی که حمایت از مخترعین باعث شکوفایی و تقویت انگیزه در آنها می‌شود. بازنگری در سیستم‌های مرتبط با این موضوع ضروری است‌. تنها نهادی که در این راستا اقداماتی انجام داده ریاست جمهوری می‌باشد که نیازمند توسعه بیشتر در این زمینه است‌.

صفایی در خصوص عملکرد صنایع کشور اظهار داشت: امتیاز دادن به صنعت باید به صورت بخش‌بندی انجام شود. امتیاز کلی من عدد ۹۵ است. در خصوص پژوهشگاه ملی گاز نیز ۹۵، پژوهشگاه نفت عدد ۶۰ و پژوهشگاه وزارت نیرو عدد ۵۵ می‌باشد. در بخش بهداشت و محیط زیست امتیاز شرکت گاز پایین است. برای دیده‌ شدن باید اهداف آنها سازمان‌دهی شوند

منبع: نبض نفت

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا