اجتماعیشهریمسکن و شهرسازی

روند صدور پروانه ساختمانی در تهران همچنان فساد انگیز است

عضو شورای شهر 

به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ایرنا، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: روند صدور پروانه در تهران همچنان رانت زا و فساد انگیز است.

به گزارش ایرنا محمد سالاری روز یکشنبه در یکصد و چهل و هفتمین جلسه شورا پس از ارائه گزارش معاون شهرسازی از عملکرد این معاونت، افزود: شهردار سابق تهران مصاحبه و نامه نگاری و اعلام کردند تا پایان سال ۹۷ فرآیند صدور پروانه کوتاه و اصلاح می‌شود اما این فرآیند نسبت به ۱۰ سال گذشته طولانی‌تر، رانت زاتر و فسادانگیزتر شده است.

وی گفت: این گزارش پیش از ارائه در صحن، در کمیسیون مورد بررسی قرار می‌گرفت.

سالاری در ادامه با اشاره به عملکرد دفاتر خدمات الکترونیک گفتقرار بر این بود اگر این دفاتر تخلفی کردند به سرعت رسیدگی و دفاتر متخلف حذف و مجوز دفتر دیگری صادر شود.

عضو شورای تهران افزود: همچنان شهروندان برای صدور پروانه باید به شهرداری و دفاتر مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه توقع می‌رود در بازه سه ماهه این مشکل حل شود گفت: در دهه‌های گذشته معاونت معماری و شهرسازی به محلی برای تأمین درآمدهای شهرداری تبدیل شده و مأموریت‌های خود را انجام نمی‌دهد.

سالاری گفت: این معاونت به معاونتی برای دور زدن قوانین معماری و شهرسازی تبدیل شده است.

عضو شورای تهران تأکید کرد: تکالیفی که در خصوص طرح‌های موضعی به این معاونت واگذار شده و تاکنون انجام نشده است ودر حال حاضر شهرسازی مناطق با بخشنامه کار می‌کند.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی با بیان اینکه ۱۱ سال از ابلاغ طرح جامع و ۷ سال از ابلاغ طرح تفصیلی گذشته است، گفت: در شورای شهر تهران مصوب شده است که طرح تفصیلی آسیب شناسی و میزان تحقق آن محقق شود که تاکنون این کار انجام نشده و ما تصویر روشنی از میزان اجرایی شدن طرح تفصیلی نداریم.

وی با اشاره به نرخ عوارض ساخت و ساز و یکسان نبودن آن در تمام مناطق، گفت: باید نرخ عوارض به روزرسانی می‌شد اماتعارضات نامتعارف و جدی در تعیین این نرخ‌ها وجود دارد.

سالاری گفت: به طور مثال در یک بلوک شهری برخی از پلاک‌ها ۲۰۰ درصد، برخی ۲۰ درصد و برخی نیز کاهش داشته‌اند که باید این اشکالات برطرف شود.

 

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا