اجتماعیشهری

شروطی که طرح اسوه را الگوترین طرح قرآنی خواهد کرد/ نیاز به اعزام ۱۰۰۰ قاری مبلغ

حجت‌الاسلام حمید محمدی بیان کرد:

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مراسم اختتامیه نهمین دوره طرح اسوه در سخنانی با اشاره به اینکه طرح اسوه می‌تواند به الگوی تمام طرح‌های قرآنی تبدیل شود، گفت: اگر برخی پیش‌شرط‌ها رعایت شود، این امر محقق خواهد شد. به گزارش اقتصاد روز به نقل از ایکنا، راسم اختتامیه نهمین دوره طرح آموزشی – تربیتی اسوه عصر امروز هفتم شهریورماه در حسینیه امام خمینی(ره) شورای عالی قرآن و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، عبدالرسول عبایی، پیشکسوت قرآنی کشور، محمدعلی خواجه پیری، رئیس کارگروه قرآنی بنیاد خاتم الاوصیاء و جمع دیگری از فعالان قرآنی کشورمان برگزار شد.

در بخشی از این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی طی سخنانی با اشاره به اینکه آینده بسیار درخشان و روشنی را برای اعضای طرح اسوه پیش‌بینی می‌کند، به جمله‌ای از آیت‌الله‌العظمی بهجت اشاره کرد و گفت: نقل است که ایشان فرموده‌اند که عجیب است که ما از قرائت قرآن غفلت داریم، آیه گوش دادن به کلام خدا لازم‌تر از گوش دادن به کلام شخصیت‌های مهم نیست؟ هنگامی که قرآن را از حفظ می‌خوانیم، صوت آن حاکی از قرآن واقعی و وجود مسکون آن است، یعنی در هنگام خواندن قرآن، قرآن را ایجاد می‌کنیم و به آن وجود می‌دهیم و هستی می‌بخشیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از نیازهای جامعه ما این بوده است که بتوانیم قاریان خوشخوانی را از دوران کودکی و نوجوانی تربیت کنیم تا بتوانیم در سطح بین‌المللی چهره آنها را نشان دهیم، افزود: این نوع قاریان که جامعه ما به آنها نیاز دارد، باید دارای چند ویژگی باشند.

محمدی تصریح کرد: اول اینکه این دسته قاریان بتوانند با حنجره طلایی خود با زیباترین شکل ممکن، صدای خدا را نشان دهند و این صدا را در اعماق قلب انسان بنشانند. ویژگی دوم اینکه با تلاوت زیبای خود معانی را نیز منتقل کنند و قرآن را از ذهن به قلب منتقل کنند. یعنی قرآن وارد باطن شود. در مقام بالاتر قاری حافظ عامل قرآن را در تمام جوارح خود به زبان بیاورد، یعنی زبان او با قرآن سخن بگوید، چشمش با قرآن ببیند و … اگر چنین فردی در سطح جامعه منتشر شود و مسلط به چند زبان خارجی شود، بسیار اثرگذار خواهد بود.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه تربیت قاریان مسلط به زبان‌های خارجی نیاز امروز جامعه ماست، اظهار کرد: یکی از نیازهای واقعی امروز جامعه ما اعزام بیش از ۱۰۰۰ قاری مسلط به زبان خارجی و مسلط به تبلیغ دین در سطح جهان برای نشر معارف ناب قرآنی با قرائت اهل بیت(ع) است. ما امروز در این بخش کمبود جدی داریم.

محمدی در ادامه خطاب به مسئولان طرح اسوه بیان کرد: یکی از کارها تسلط بر معارف قرآن کریم است که حاضران در این طرح باید در این حیطه نیز توانمند شوند. زمانی یکی از قاریان جوان و البته برجسته را به کشورهای مختلف اعزام کردیم که بازخوردهای بسیار موفقی را به همراه داشت. علت را که بررسی کردیم، متوجه شدیم این قاری (جواد فروغی) قبل از قرائت در مورد آیات به زبان انگلیسی سخنرانی می‌کند تا معانی آیات کاملاً تبیین شود و در ادامه آیات را قطعه قطعه با توضیحات و با صدای بسیار دلنشین تلاوت می‌کند و پس از آن نیز در پایان تلاوت زیبایی را انجام می‌دهد.

وی اذعان کرد: این قاری در دورانی از طرف سازمان فرهنگ و ارتباطات به خارج اعزام شد و هر بار که به یک کشور اعزام شد، هر مرتبه از مرتبه قبل موفق‌تر و پرفروغ‌تر و پرنفوذتر و موثرتر ظاهر شد. مسیری که حاضران در طرح اسوه طی می‌کنند، مسیری است که می‌توانند حرف اول را در تبلیغ قرآن کریم در سطح جهان بزنند که البته شروط خاصی دارد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی اظهار کرد: یکی از شروط این است که حاضران در طرح اسوه مسلط به زبان‌های خارجی شوند و در ادامه نیز آشنایی با اخلاق قرآنی و تجلی قرآن در تمام حرکات و سکنات است. لذا یکی از وظایف والدین، تربیت قرآنی است. آموزش و پرورش و موسسات قرآنی نیز باید در این راه کمک کنند. چیزی که در طرح اسوه بسیار چشمگیر است، تربیت هنری و هنر تربیتی بر اساس قرآن است.

وی با تأکید بر اینکه تربیت هنری و هنر تربیتی بر اساس قرآن باعث شده تا طرح اسوه به طرحی متفاوت تبدیل شود، گفت: طرح قرآنی در کشور بسیار اجرا می شود، اما طرح اسوه ممتاز و متفاوت است. باید کاری کنیم که همزمان هم عقل و هم قلب نوجوان تحت تأثیر هنرهای قرآنی قرار گیرد. خود نوجوان قاری که متحول شود، آن وقت است که می‌تواند بقیه را نیز متحول کند. قرآن که توسط قاری تلاوت می‌شود، باید همزمان بر قلب و ذهن مستمع تأثیر بگذارد تا بتواند در وجود یک جوان جریان‌ساز شود. این آن نقطه‌ای است که ما می‌خواهیم به آن برسیم و شما می‌توانید به آن برسید.

محمدی با بیان اینکه طرح اسوه گذشته، تصمیم آینده روشن قرآنی برای زمان حال است، گفت: این طرح گذشته‌ای را حکایت می‌کند که تجربه‌ای برای آینده است، آینده‌ای بسیار روشن در وضعیتی که در حال حاضر در آن واقع شده‌ایم، است. بنابراین امروزِ طرح اسوه حکایت از گذشته درخشان ما دارد که آینده‌ای درخشان‌تر انتظار آن را می‌کشد. بنابراین طرح اسوه می‌تواند برای طرح‌های دیگر اسوه باشد، یعنی خود طرح اسوه طرح های دیگر باشد.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا