اجتماعیشهریگزارش ویژه

آخرین وضعیت و دغدغه های مردمی شهرستانهای محلات ، دلیجان و مناطق وابسته

قابل توجه مردم فهیم و شریف محلات،دلیجان و مناطق وابسته

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی اقتصاد روز و بنابر گزارش خبرگزاری های، صداوسیما ، ایرنا و مهر وجود ظرفیت های عظیم معادن غنی سنگ در شهرستان محلات باعث شده درآمدهای سرشاری نصیب فعالان این حوزه اقتصادی شود و در نهایت سطح کلی رفاه در این شهر بالا رود اما از سوی دیگر این بالارفتن سطح رفاه تفاوت های فاحشی را در سطوح درآمدی بالا و پایین در این منطقه ایجاد کرده است.
از سوی دیگر محلات، شهری با آب و هوای مطبوع و جاذبه های گردشگری فراوان از جمله منطقه گردشگری آبگرم، منطقه گردشگری سرچشمه و دهکده های گل و گیاهان زینتی است که سالانه حجم زیادی از گردشگران داخلی و خارجی را به این منطقه می کشاند و این عامل هم در گرانی کالا و خدمات در این شهر بی تاثیر نیست.
هم اکنون محلات در استان مرکزی به شهری گران مشهور است که سطح قیمت کالاها و خدمات در آن نسبت به شهرهای اطراف افزایش محسوسی نشان می دهد و همین عامل باعث شده که سرمایه های زیادی از شهر خارج شده و به سمت بازار شهرهای دیگر از جمله خمین، قم و تهران سرازیر شود.
تنوع کالاها کم و قیمت ها بالا است
یکی از همشهریان محلاتی گفت: تنوع کالاها در محلات زیاد نبوده و امکان انتخاب مناسب برای مشتری فراهم نیست.
وی افزود: اکثر کالاهایی نیز که در شهر وجود دارند، تفاوت قیمت قابل توجهی با کالاهای مشابه در خارج از شهر دارند و همین عامل سبب شده تا خرید همشهریان به شهرهای همجوار هدایت شود.
امسال، بازار محلات در رکود است
رئیس اداره اصناف شهرستان محلات گفت: امسال بازار محلات در رکود است و به دلیل رکود موجود در بازار، تفاوت قیمت زیاد در بازار مشاهده نمی شود.
انصاری افزود: تخلفات عمده در شهر بیشتر در زمینه درج نکردن قیمت ها یا ارائه ندادن فاکتور خرید است و بازرسان قیمت ها را براساس قیمت فاکتور خرید بررسی می کنند که براساس فاکتور خرید، امسال مشکل گران فروشی چندانی مشاهده نمی شود.
وی خاطرنشان کرد: نرخ سود اجناس مختلف بر اساس هر صنف متفاوت است. مثلا در صنف میوه فروش و برای میوه های فاسد شدنی تا ۳۵ درصد، برای پوشاک تا ۲۰ درصد و برای لوازم خانگی تا ۱۵ درصد لحاظ کردن سود بر اساس فاکتور مجاز است و بسته به هر صنفی فرق می کند.
انصاری افزود: در بخش پوشاک مشکلی که وجود دارد این است که ما نیروی متخصص لازم را نداریم، چرا که انواع پارچه ها و تولیدی های متنوعی وجود دارد که تشخیص نوع و قیمت آن ها بسیار مشکل است و بازرسان اتاق اصناف شهرستان تنها کاری که می توانند انجام دهند نظارت براساس فاکتور است.
خرید مردم از شهرهای همجوار خود عامل گرانی در محلات است
رئیس اصناف محلات اظهار داشت: در محلات سنگین بودن میزان اجاره مغازه ها یکی از عوامل گرانی است چراکه اجاره یک مغازه در مرکز شهر محلات با اجاره مغازه در مرکز استان برابری می کند.


نقدینگی بالا، عامل گرانی در محلات است
محمدرضا اکبری، استاد اقتصاد، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی محلات گفت: در محلات سطح عمومی قیمت ها شامل کالاها و خدمات نسبت به شهرهای اطراف بالاتر است که دلیل اول این موضوع، وجود حجم پول و نقدینگی بالا در شهرستان است.
توزیع نابرابر درآمدها، سطح قیمت ها را بالا برده است
این عضو هیئت علمی دانشگاه عامل بعدی را عاملی اجتماعی و اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد: توزیع نابرابر درآمد در محلات نسبت به شهرهای مجاور بر افزایش قیمت ها دامن زده است. درآمدهای کلان فعالیت های مرتبط با معدن و سنگ که اصلی ترین درآمد شهرستان است، بین همه خانوارهای شهر توزیع نمی شود بلکه به گروه های فعال در این حوزه تعلق دارد که تفاوت زیادی با درآمد سایر اقشار ایجاد کرده است.
اکبری افزود: در چنین شرایطی تقاضای کالاها و خدمات لوکس به شدت افزایش می یابد و تمایل به سمت خودروهای لوکس و گران قیمت، مسکن لوکس و غیره افزایش می یابد.
وی تصریح کرد: به طور کلی سطح قیمت ها را تا حد زیادی گروه های بالای درآمدی تعیین می کنند چون در منطق بازار، فروشندگان قیمت عرضه شان را براساس بالاترین سطح پرداخت مشتری مشخص می کنند.
وی گفت: در این شرایط، موضوع تفاوت قیمت ها با شهرهای بزرگ مجاور حفظ خواهد شد و طبیعی است که برخی همشهریان برای برخورداری از قیمت های مناسب تر، کالاها و خدماتشان را از شهرهای مجاور تهیه می کنند و به این منظور متحمل هزینه وقت و سفر می شوند.
اکبری افزود: به نظر می رسد راهکار موثری برای جلوگیری از صرف پول ها و مبالغ در خارج شهرستان وجود ندارد، حتی ابتکار دوشنبه بازار نیز به بازار فروشندگان شهرهای مجاور تبدیل شده و به معنی خروج منابع پولی از اقتصاد شهرستان است.
حضور کمرنگ مدیران استانی در دلیجان
فرماندار دلیجان بیان کرد: متاسفانه حضور مدیران استانی در سطح شهرستان دلیجان کم است به طوری که مردم برای انجام برخی از امور باید به مرکز استان مراجعه کنند و این موضوع نارضایتی های مردمی را به همراه داشته است.
وی ادامه داد: بهره گیری مناسب از دولت الکترونیک کمک می کند که بسیاری از اقدامات از این طریق انجام و بخشی از مشکلات مردم را کاهش دهد
وی به مشکلات شهرستان دلیجان اشاره کرد و افزود:طرح تعریض خیابان امام که از خیابان های اصلی شهر و در مسیر کریدور قرار دارد چند سالی است که به دلیل نبود منابع مالی به صورت ناقص اجرا شده و این موضوع سیمای شهری را خراب کرده است.
وی ادامه داد: در صورتی که این طرح باید به عنوان یک طرح ملی و استانی دیده شود و با تخصیص اعتبارات هر چه زودتر تکمیل شود.
نداشتن کلاس درس به اندازه کافی در شهرستان قابل قبول نیست
رئیس شورای اسلامی دلیجان به وضعیت نامناسب مکان های آموزشی در شهرستان اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش شهرستان در حال فلج شدن است حتی در شهرستان کلاس درس به اندازه کافی نداریم این شرایط اگر برای یک شهرستان محروم بود پذیرفتنی بود ولی برای شهرستان دلیجان قابل قبول نیست.
دلاوری به وضعیت نامناسب جاده مشهد اردهال به دلیجان اشاره کرد و افزود: متاسفانه این محور وضعیت مناسبی ندارد به طوری که شاهد حوادث ناگواری در این محور بوده ایم.
تبعیض استانداری در تخصیص بودجه
وی با تاکید بر اینکه تبعیض در تخصیص بودجه در استان وجود دارد و مسئول این تبعیض هم استاندار مرکزی است گفت: تعیین مناطق محروم هر شهرستان بر عهده استاندار است،برخی از شهرستان ها از موضوع محرومیت برخوردار هستند و اعتبارات بیشتری را دریافت می کنند ولی شهرستان دلیجان علیرغم اینکه دارای مناطق محروم است از این اعتبارات برخوردار نیست.
رئیس شورای اسلامی دلیجان اظهار کرد: تامین نشدن حقابه دلیجان از سد ۱۵ خرداد؛ غیر استاندارد بودن تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی، پرداخت نشدن سرانه آموزشی، بهداشتی و … اتباع بیگانه در شهرستان، بی توجهی به دانشگاه پیام نور دلیجان و … از دیگر مشکلات دلیجان است.
دلاوری با اشاره به اینکه اجرای هر کاری با شاخص رضایت مندی مردم انجام می شود خاطرنشان کرد: امیدواریم مسئولین استان با اقداماتی که انجام خواهند داد رضایت مردم دلیجان را کسب کنند.
رئیس شورای اسلامی شهر محلات:
مشکلات موجود در محلات موجب شده مردم به انتزاع از استان رغبت پیدا کنند
غلامعلی یار محمدی، رئیس شورای اسلامی شهر محلات در این جلسه گفت: انسان موجودی اجتماعی است که نیاز به تعامل با یکدیگر دارد.
یارمحمدی با اشاره به اینکه اکثر مردم محلات نسبت به مسئولین بدبین هستند افزود: این بد بینی به این خاطر است که وعده های مسئولین محقق نشده است.
وی ادامه داد: علاوه بر این عدم حضور مسئولین استانی در شهرستان باعث دلنگرانی و دلی زدگی مردم نسبت به مسئولین شده است و مردم حس خوبی نسبت به مسئولین ندارند.
یارمحمدی اظهار کرد: مشکلات آبگرم محلات، عدم تخصیص سهم ۱۵ درصد معادن به شهرستان، ایجاد نشدن دانشکده پیرا پزشکی، احداث نشدن اردوگاه کمیته امداد، پروژه های نیمه تمام و .. از مهمترین مشکلات موجود در شهرستان است که باعث ایاد نارضایتی در بین مردم شده است.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا