اجتماعیبهداشت و درمانشهری

ناقلین سالم بدون علامت، مهم ترین افراد در انتقال ویروس کرونا و آنفلوآنزا

مهم ترین افراد در انتقال دو بیماری کووید ۱۹ و آنفلوآنزا ناقلین سالم بدون علامت هستند که با توجه به شرایط فعلی مردم باید شست و شوی دست ها – فاصله اجتماعی – استفاده از ماسک را جدی بگیرند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: با ادامه مسیر تحول طغیان کووید۱۹، مقایسه‌هایی میان این بیماری با آنفلوآنزا انجام شده است، اگرچه هر دو ویروس موجب بیماری تنفسی می‌شوند، با این حال تفاوت‌های مهمی میان این دو و شیوه انتشار آن‌ها وجود دارد که دانستن این تفاوت‌ها برای اجرای اقدامات بهداشت عمومی در پاسخ به هر یک از این دو ویروس حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه کووید۱۹ و آنفلوآنزا علایم مشابهی دارند، افزود: هر دو، بیماری تنفسی ایجاد می‌کنند؛ بیماری‌ تنفسی ناشی از این دو ویروس به صورت طیفی از ناخوشی، از بدون علایم و با علایم خفیف، تا شدید و یا حتی مرگ بروز می کند.

دکتر دلشاد گفت: هر دو ویروس از طریق تماس و قطرک‌های تنفسی منتقل می‌شوند در نتیجه، اقدامات بهداشتی نظیر رعایت بهداشت دست‌ها و آداب بهداشت تنفسی و استفاده از ماسک (سرفه در آرنج خمیده یا دستمال کاغذی و بلافاصله دور انداختن آن) به طور یکسان برای پیشگیری از ابتلا به هردو بیماری مهم هستند.

وی سپس به تفاوت‌های کووید۱۹ و آنفلوآنزا اشاره کرد و گفت: سرعت انتقال، تفاوت مهم میان این دو ویروس است؛ دوره نهفتگی یا کمون (از زمان ابتلا تا بروز علایم) در آنفلوآنزا نسبت به کووید۱۹ کوتاه‌تر و فاصله سرایت آن (زمان بین سرایت به نفر بعدی) نیز کوتاه‌تر است.

دکتر دلشاد افزود: براساس برآوردهای انجام شده، فاصله سرایت کووید-۱۹ تا ۱۴ روز است در حالی که فاصله سرایت ویروس آنفلوآنزا ۳-۵ روز است و این بدان معناست که آنفلوآنزا سریع‌تر از کووید۱۹ انتشار پیدا می‌کند.

منبع: ایسنا

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا