اجتماعیاقتصاد مقاومتیدسته‌بندی نشده

نباید هیچ کس به خودش اجازه قانون گریزی بدهد

رییس قوه قضاییه:

رییس قوه قضاییه با تاکید بر اجرای عدالت گفت: نباید هیچ کس به خودش اجازه قانون گریزی بدهد.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از مهر، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در مراسم تجدید میثاق با امام راحل و شهدا گفت: یاد شهدای هفتم تیر را گرامی می‌داریم در این چهل سال بعد از انقلاب دستگاه قضائی مبتنی بر فقه تلاش‌های زیادی انجام داده است.
وی افزود: لکن با آنچه که باید در اجرای عدالت فاصله دارد و باید تلاش کنیم این فاصله کاهش یابد تا در تراز قضائی امیر المومنین و امام راحل باشد.
رئیسی تصریح کرد از آموزه‌های امام اجرای عدالت بود رهبری در تبیین شخصیت امام تحول در اجرای عدالت را برشمردند. مسیله اجرای عدالت از مهمترین مسائل است وقتی می‌گوئیم اجرای عدالت یعنی مجریان در قوه اجرا عادلانه اجرا و قضات عادلانه اجرا کنند. مردم باید عدالت را دریابند و وقتی به دستگاه قضا مراجعه می‌کنند گویی به پدری مهربان مراجعه کنند.
رئیس قوه قضائیه از قضات سراسر کشور تشکر کرد و گفت امیدواریم در این دوره تحول کاری متفاوت انجام گیرد. کار متفاوت یعنی اجرای عدالت و امروز می‌توان گفت نظارت پذیری ضد ارزش است و هیچکس به خودش اجازه قانون گریزی ندهد.
وی افزود: مدیران باید نظارت را به عنوان یک اصل بپذیرند. اگر امام می‌گوید میزان رای ملت است این شعار نبوده بلکه یک حقیقت است. امروز رهبری معظم به ما تاکید دارند که آیا رضایت مردم بیشتر شده است؟ در دوره تحول ما به کرامت توجه ویژه ای خواهیم داشت.
رییس قوه قضاییه افزود: حقوق بشر ما از بطن اسلام و انقلاب مطرح می‌شود و اساس قانون اساسی ما توجه به انسان و حقوق انسان است. امروز در دنیا چگونه حقوق انسان را نادیده می‌گیرند؟ خشم علیه بی عدالتی هرگز از بین نمی‌رود و امیدواریم این خشم و اشتعال جرقه‌های آن دامن سلطه را بگیرد.
وی در ادامه در باره ویژگی‌های شخصیتی و انقلابی شهید بهشتی و نقش ایشان در قوه قضاییه، اظهار کرد: از ویژگی های مهم مرحوم شهید بهشتی ولایت مداری بود و آن روزهایی که به ایشان بسیار اهانت می‌کردند و او را مورد ظلم و ستم قرار می دادند، یادم هست که در مسجد الجواد در مقابل عده‌ای که می گفتند چرا حرف نمی‌زنید، فریادشان این بود که امام به ما فرموده اند سکوت و سکوت. آنجایی که ایشان پای خود و آبرویش مطرح است، وقتی بحث ولایتمداری است، خیلی قهرمانانه می گوید اگر من امروز حرف نمی‌زنم، به خاطر امر امام است؛ چون امام فرموده‌اند که نباید ما جامعه را دچار تزلزل کنیم؛ لذا ولایت مداری دکتر بهشتی زبانزد خاص و عام است.
آیت الله رییسی با اشاره به نگاه مدیریتی و تشکیلاتی شهید بهشتی، اظهار کرد: مقوله ولایت فقیه را امام (ره) بال و پر دادند. البته نه اینکه ولایت فقیه را در تاریخ اسلام فقط امام (ره) گفته باشند؛ بلکه در طول تاریخ بعد از آغاز فقه اجتهادی، همه بزرگان فقها بحث ولایت فقیه را با نوعی از اختیارات مطرح کردند؛ اما امام (ره) دراین دوره این دکترین حکومت اسلامی را مطرح کردند که بحث جدیدی بود و کسی که برای نظریه ولایت فقیه امام (ره) ساختارسازی کرد، مرحوم ایت الله دکتر بهشتی بود.
رییس دستگاه قضا سومین نکته پیرامون شخصیت شهید بهشتی را معماری برای دستگاه قضایی عنوان کرد و گفت: نقش آیت الله شهید دکتر بهشتی در دستگاه قضایی مبتنی بر فقه و حقوق، نقشی برجسته بود. امروز در نگاه قضات ما آیت الله دکتر بهشتی به عنوان معمار دستگاه قضایی مطرح است و حقیقتاً اخلاص ایشان که از مهم ترین ویژگی ها و خصوصیاتشان بود، کمک کرد که اقداماتشان ماندگار و شخصیتشان برای دستگاه قضایی و تاریخ همیشگی باشد، امیدواریم که بتوانیم ایشان را بهتر بشناسیم و بتوانیم به آنچه که ایشان گفتند، عمل کنیم.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا