اجتماعیمیراث فرهنگی

هزار و ۱۰۰ بازی بومی و محلی در ایران شناسایی شد

رییس فدراسیون ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی – محلی گفت: هزار و ۱۰۰ نوع بازی بومی – محلی در کشور شناسایی شده که در قالب اطلس ۳۴۰ بازی با هزار صفحه به چاپ رسیده است.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ایرنا، اغلامرضا جعفری در خلخال اظهارداشت: این اطلس با هدف معرفی بهتر و بیشتر بازی‌های بومی ایران در جهان تدوین و با حضور نماینده یونسکو در قزاقستان رونمایی شد.

وی با بیان اینکه طی مجلدهای بعدی بازی‌های باقیمانده نیز مستندسازی می‌شوند، افزود: با توجه به شرایط بازار معرفی ۳۴۰ بازی در کتابی با هزار صفحه بیش از ۲۵۰ میلیون ریال هزینه داشته و از این رو مستندسازی همه بازی‌ها نیازمند کمک‌های ویژه است.

وی از برنامه‌ریزی مدون برای اجرای جشنواره‌های ورزش‌های بومی و سنتی در ۴۴۰ شهرستان کشور در دهه فجر امسال خبر داد و اظهارکرد: انتظار از همه مسوولان دست‌اندرکار برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و ورزشی همکاری لازم با هیات‌های ورزش روستایی و بومی و محلی در اجرای بهینه این جشنواره‌ها است.

وی گفت: در حال حاضر ۲۷ صدم درصد از مجموع اعتبارات مالیات برارزش افزوده کشور به توسعه ورزش روستایی ، بومی و محلی اختصاص یافته است.

وی بیان‌کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه کشور رشد و توسعه ورزش روستایی ، بومی و محلی و نیز توسعه متوازن و توزیع مساوی اعتبارات و امکانات مورد نیاز این ورزش در سر لوحه امور فدراسیون ورزش روستایی ، بومی و محلی قرار گرفته است.

جعفری رویکرد جدید فدراسیون را بهره‌گیری از ظرفیت‌های آموزشی برای ارتقای مهارت زندگی در بین جامعه روستایی کشور ذکر کرد و اظهارداشت: همانندسازی و ارتقای سطح سلامت و بهره‌وری روستاییان و عشایر یکی از اولویت‌های فدراسیون ورزش روستایی است.

او افزود: معرفی فرهنگ ارزشی ایرانی در دنیا یکی از اهداف اصلی ما در عرصه بین‌الملل است و برای احیا و ترویج بازی‌های سنتی و بهره‌مندی از کارکردهای علمی بازی‌ها با رویکرد فرهنگی تلاش می‌کنیم.

رییس فدراسیون ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی، محلی همچنین گفت: ارزش‌های فرهنگی در عرصه بین‌المللی از طریق برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی معرفی خواهد شد.

او اظهارکرد: جشنواره‌های معرفی اقدام ایرانی و آیین و رفتارهای اجتماعی به عنوان میراث فرهنگی ناملموس جامعه محسوب شده و تلاش می‌کنیم تا با توسعه این جشنواره‌ها این میراث گران‌بها را حفظ و احیا کنیم.

وی اجرای این برنامه‌ها و فعالیت‌ها را مشروط به تامین منابع مالی دانست و گفت: انتظار داریم نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تدوین بودجه سنواتی ۹۹ توجه خاصی به این مساله داشته باشند.

عمو زنجیر باف، قایم باشک، کلاغ پر، گل یا پوچ، لی لی، هفت‌ سنگ، وسطی ، چیلینگ آقاج ، بش‌ داش ، داژبال ، هفت سنگ ، طناب‌کشی ، خانه‌بازی و ده‌ها بازی دیگر که هر یک نامی آشنا برای نسل‌هایی از ایرانیان است، بازی‌های کودکانه فراموش شده‌ای که به تاریخ پیوسته و امروزه در کلان‌شهرها، شهرهای کوچک و حتی روستاهای کشور، جای خالی بازی‌های خلاقانه و مبتکرانه کوکان دیده می‌شود.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا