اجتماعیشهریمحیط زیست

کامیون ها متهم اصلی آلودگی هوای تهران هستند

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به این که سهم آلاینده منابع متحرک در تهران ۶۰ درصد است گفت: کامیون ها با ۱۵.۷ درصد بیشترین سهم را در آلودگی هوای تهران دارند.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ایرنا، حسین شهیدزاده در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه سهم منابع متحرک در تولید آلاینده شهر تهران بیش از سایر منابع است گفت: بعد از کامیون ها، سهم خودروهای سواری ۱۳.۹ درصد، موتورسیکلت ۱۰.۱ درصد، اتوبوس سرویس ۷.۴ درصد، اتوبوس واحد ۵.۷ درصد، مینی بوس ۴ درصد، تاکسی ۲.۱ درصد و وانت ۱.۸ درصد است.

وی تاکید کرد: اگر خودروهای دیزلی و موتورسیکلت ها ساماندهی شوند میزان آلایندگی در هوای تهران کاهش قابل توجهی پیدا خواهد کرد در این زمینه راهکارهایی از جمله نصب فیلتر بر روی خودروهای دیزلی و کامیون ها و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده ارائه شده است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: ۱۵۰ هزار کامیون و سه هزار اتوبوس دیزلی در استان تهران تردد می کنند که تنها بر روی ۱۰۰ اتوبوس فیلتر نصب شده است که این امر به خاطر اختصاص ندادن بودجه برای نصب فیلترها است.

وی خاطر نشان کرد: همچنین میانگین سن اتوبوس ها ۱۱ سال است این در حالیست که میانگین سن کامیون ها چندین برابر اتوبوس هاست که باید طبق قانون از رده خارج شوند ولی به خاطر شرایط اقتصادی کشور امکان پذیر نیست.

به گفته وی، بودجه ای برای از رده خارج کردن موتورسیکلت ها کاربراتور با جایگزین کردن موتورسیکلت های انژکتور پیگیری می کنیم تا با پرداخت وام بدون بهره راکبان را ترغیب به این اقدام کنیم.

سهم آلاینده های متحرک ۳۹.۲ درصد

شهید زاده به سهم آلاینده های منابع ثابت اشاره کرد و گفت: سهم آلایندگی صنایع ۱۷.۸ درصد، پایشگاه ۴.۴ درصد، نیروگاه ۱۲.۱ درصد، پایانه های اتوبوس ۲.۳ درصد، خانگی و تجاری ۲.۳ درصد، راه آهن و فرودگاه ۰.۴ درصد است.

وی اضافه کرد: نیروگاه منتظر قائم واقع در ۱۰ کیلومتری غرب تهران سهم قابل توجهی در تولید آلاینده شهر تهران دارد، در زمستان به خاطر اختصاص سهم گاز به مصارف خانگی، تجاری و اداری این نیروگاه از سوخت گاز محروم می شود و در نهایت از سوخت گازوئیل استفاده می کند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: سوخت گازوئیل در تولید آلایندگی موثر است و باعث آلودگی بخشی از هوای تهران می شود که با پیگیری سازمان محیط زیست نظارت و پایش بر واحدهای آلاینده در حال اجراست.

فعالیت ۳۵ ایستگاه اندازه گیری آلودگی هوا

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه ۲۱ ایستگاه اندازه گیری آلودگی هوا در مکان های مختلف تهران فعال است گفت: ۱۴ ایستگاه نیز توسط سازمان محیط زیست نصب شده است که اطلاعات دقیق را ارائه می کند.

وی تاکید کرد: آزمایشگاه مرجعی در دانشگاه صنعتی شریف دستگاه های سنجش آلودگی هوای تهران را مورد بررسی قرار می دهد تا با دقت اطلاعات ارائه و مورد آنالیز قرار گیرد.

شهیدزاده گفت: ایستگاه های اندازه گیری در مناطق شهری و ترافیکی نصب است و اطلاعات را به صورت برخط و ۲۴ ساعت گذشته ارائه می کند که میانگین همه ایستگاه ها استخراج و بر اساس آن تصمیم گیری می شود.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران خاموش بودن برخی از ایستگاه های سنجش را برای پایین آوردن لحظه ای کیفیت هوای تهران رد کرد و اضافه کرد: امکان دارد در لحظه ای برق این ایستگاه ها قطع شود ولی اینکه از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران قطع شود درست نیست.

وی خاطر نشان کرد: علت این که برخی از ایستگاه ها در لحظه ای شرایط ناسالم و برخی ایستگاه ها در همان شرایط سالم هستند به خاطر وجود غلظت های آلاینده ذرات معلق ناشی از ترافیک و یا فعالیت های عمرانی و صنعتی است که مبنای کار شرکت و تصمیم گیری ها بر اساس میانگین شاخص است.

راهکارهای عملیاتی بر اساس آنالیز اطلاعات

شهیدزاده از ارائه راهکارهایی در کاهش آلودگی هوای تهران به دستگاه های مختلف خبر داد و گفت: با دستگاه هایی از جمله سازمان محیط زیست، شهرداری، نیروی انتظامی و سایر نهادها هماهنگی های خوبی برقرار شده است و راهکارها بر اساس آنالیز دقیق اطلاعات ارائه شده است تا هر نهادی در حوزه کاری خویش وارد عمل شود.

وی گفت: این شرکت جایگاه قانونی و ورود به مسائل را ندارد بلکه بر اساس راهکارها برنامه کاهش آلودگی را ارائه می کند اینکه بعضی از افراد معتقد به سیاسی بودن موضوع آلودگی هوا هستند بدون شک سیاست بر روی همه مسائل تاثیر گذار است.

انتشار سیاهه شهر تهران بر مبنای سال ۹۶

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از انتشار دومین سیاهه شهر تهران بر مبنای سال ۹۶ خبر داد و گفت: این سیاهه مجموعه ای از داده های انتشار آلایندگی های مختلف از منابع گوناگون به تفکیک مکانی و زمانی است.

وی افزود: تهیه این سیاهه از ابتدای سال ۹۷ در دستور کار قرار گرفت و بعد از ۱۸ ماه زمان و بر اساس تایید مرکز همکاری های بین المللی ژاپن، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران منتشر شد.

شهیدزاده با اشاره به اینکه اولین سیاهه انتشار شهر تهران در سال ۹۴ (برای سال مبنای ۹۲)منتشر شد گفت: بر اساس این اطلاعات، اولین برنامه های کمی کاهش آلودگی هوا به پیشنهاد شهرداری تهران و دولت تدوین شد و مبنای بسیاری از سیاست های آیین نامه های اجرایی قانون هوای پاک قرار گرفت.

وی خاطر نشان کرد: ۱۰ جلد کتاب از سیاهه انتشار شهر تهران به صورت جزئی در حوزه های مختلف آلودگی هوای تهران تهیه و به چاپ رسیده است که به زودی بر روی سایت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران بارگزاری خواهد شد.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا