کشاورزیمحیط زیست

گناه از بین رفتن منابع طبیعی به گردن سردی هوا یا خشکسالی نیست

بهمن ایزدی فعال محیط زیست

فعال زیست محیطی با اشاره به روند تخریب جنگل ها و منابع طبیعی گفت: انداختن گناه و کم کاری خودمان به گردن گرمی و سردی ها و خشکسالی راه چاره عدم مدیریت ها نیست.

به گزارش اقتصاد روز، پیام‌های مردم روستای پاپون در خصوص کمبود نیروهای جنگلبانی در این منطقه و عدم سرکشی به موقع از جنگل وسیع کوهمره، با پیگیری‌هامشخص شد متأسفانه در منطقه بونَیَل روستای پاپون تعداد زیادی درخت بلوط توسط سودجویان قطع شده و مردم از مسئولان منابع طبیعی درخواست کردند چاره‌ای جهت گشت‌زنی در آن منطقه نیز انجام دهند.

بهمن ایزدی فعال محیط زیست که سال‌ها در خصوص حفاظت از منابع و محیط طبیعی فعالیت می‌کند  در این خصوص گفت: نگاهی به روند مدیریت منابع از گذشته تا امروز نشانگر اینست در عین اینکه منابع انسانی و فنی ما افزایش چشمگیری داشته اما همچنان دچار مشکلات بسیاری در زوال منابع هستیم.

وی با اشاره به اینکه روند کاهش بحران‌های محیط زیست به توجه جدی نیاز دارد افزود: انداختن گناه خودمان به گردن بادهای گرم و سرد و یا کاهش بارندگی و خشکسالی چیزی از کم کاری ما نمی‌کند.

این فعال محیط زیست با اشاره به نقش وزارت نیرو و وزارت کشاورزی افزود: متأسفانه روند مدیریتی غلط باعث شده بخش عمده‌ای از آسیب‌ها را در این زمینه مشاهده کنیم.

ایزدی با اشاره به تغییر کاربری اراضی در طی این سال‌ها گفت: بیشتر جنگل‌های طبیعی ما همانند جنگل‌های این منطقه توسط سودجویان و با استفاده از اهمال کاری‌ها تصرف شده، تغییر کاربری داده و تخریب شده است.

مدیر کانون سبز فارس خاطر نشان کرد: بطور مثال مراتع دشت وسیع بکان که مرتع بزرگ و ارزشمندی با ذخایر غنی بازمانده از رسوبات خاک بود و محل ییلاق عشایر با یک طرح غلط به عنوان اسکان عشایر و ساخت روستا وکشاورزی به عشایر داده شد.

ایزدی با اشاره به اینکه حرفه و فعالیت اصلی عشایر از دیرباز دامداری بوده است گفت: بدون هیچ تحقیقات کارشناسی این مرتع به عشایری داده شد امروزه نه تنها از این زمین‌ها هیچ استفاده کشاورزی نمی‌شود بلکه باعث سردرگمی عشایر شده است و بسیاری از این زمینه‌ها فروخته شده است و منابع طبیعی این خاک از دست رفته است.

محقق بیابان لوت با بیان اینکه طرح‌های این چنینی علاوه بر تخریب منابع طبیعی موجب آسیب به هویت ملی عشایر ما شده است بزرگترین ضربه را به سرمایه‌های اجتماعی و ملی مان زده است.

ایزدی در خصوص تخریب جنگل در منطقه پاپون و کوهمره نودان افزود: پیش از این عده‌ای با تأسیس کوره‌های زغال گیری در مناطق پرت و در دل این جنگل‌ها در همان مکان پس از قطع درختان اقدام به زغال گیری می‌کردند اما با جلوگیری از این روش دست به راه‌های جدیدی برای تخریب منابع و دستیابی به سود کوتاه مدت و بلند مدت کرده‌اند.

این فعال محیط زیست افزود: در شکل جدید از روش‌های دیگری استفاده می‌شود که از آن جمله قطع بریدن و تکه تکه کردن درختان و حمل آنها به محل‌های مورد نظر و ذغال گیری در بشکه‌های ۲۲۰ لیتری بزرگ است و یا فروختن تکه‌های چوب به مراکز زغال گیری.

ایزدی افزود: این نمونه از تخریب منابع طبیعی در بلندمدت باعث می‌شود تا آن منطقه از لحاظ قانونی عاری از درخت و درختچه‌های طبیعی و پوشش گیاهی مناسب شود و پس از آن این افراد از طریق‌های دیگر اقدام به دریافت مجوز تغییر کاربری اراضی و تأسیس کارخانه و یا مراکز تولید علوفه و غیره می‌نماید.

مدیر کانون سبز فارس وی با بیان اینکه نیازمند فعالیت فرهنگی جدی از سوی مسئولین و ارگان‌های مرتبط و همچنین خود مردم هستیم افزود: متأسفانه با تمام فعالیت‌های صورت گرفته در این زمینه و حتی مخالفت‌های قضائی از سوی دادستان همچنان به نگرانی‌های مردمی در این زمینه توجه جدی نمی‌شود و برخی از مدیران بدون توجه و یا بررسی صحیح اقدام به صدور مجوز می‌نماید.

ایزدی افزود: این مورد و تغییر این شرایط به تغییر رویه جدی در وزارت کشاورزی و نیرو نیاز دارد اینکه تحقیقات جدیدی در این زمینه صورت بگیرد مبنا بر اساس مشاهدات علمی و بررسی‌های زیست محیطی انجام شود همچنانکه فعالان مردمی در زمینه حفاظت از منابع طبیعی بارها اعلام آمادگی کردند که در این زمینه می‌توانند یاور ارگان‌های مرتبط همانند منابع طبیعی و حفاظت از محیط زیست باشند.

منبع: مهر

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا