صنعت و تجارتکشاورزی

اراضی کشاورزی مازندران معاینه پزشکی می شود

 استاندار مازندران حفظ محیط زیست شکننده استان را نیازمند تلاش و وفاق همگانی همراه با برنامه ریزی دانست و گفت که گسترش تحقیقات زمین شناسی پزشکی در استان در دستور کار قرار گرفته است .

به گزارش اقتصاد روز، محمد اسلامی روز دوشنبه در همایش ملی راهبردی مدیریت منابع آب و چالش های زیست محیطی در ساری افزود : از سازمان زمین شناسی خواستیم تحقیقات زمین شناسی پزشکی را گسترش دهد تا با تحقیقات پژوهشگران، تزریق سموم را به زمین های استان متوقف کنیم.
بر اساس آمارهای رسمی ، مازندران 430 هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که در آنها 72 نوع محصول کشت می شود . این استان در تولید 15 نوع محصول کشاورزی رتبه اول تا سوم را دارد .
وی مصرف بی رویه سموم کشاورزی در گذشته را یکی از مهم ترین جفاها به محیط زیست مازندران توصیف کرد و گفت : اراضی کشاورزی ما بقدر کفایت با مصرف سموم آلوده شده است و نباید اجازه دهیم بیشتر از این به اراضی کشاورزی و محیط زیست مازندران آسیب وارد شود.
نماینده عالی دولت در مازندران با تاکید بر این که ‘ با آلودگی آب ، خاک و هوا عرصه زندگی را برای خود تنگ کرده ایم ‘ ، افزود : متاسفانه آب، خاک و هوای ما آلوده شده است و از میراثی که متعلق به آیندگان است بیش از اندازه مصرف کرده ایم .
وی تاکید کرد : باید به خود بیاییم و در نگاهمان بازنگری کنیم و از رفتارها و سیاست های گذشته خود در این حوزه ها به صورت فردی ، جمعی ، خانوادگی ، ملی ، منطقه ای و بین المللی اجتناب و در رفتار و عملکردمان ، شیوه های نوین را جایگزین شیوه های گذشته کنیم.
اسلامی یکی از مهم ترین مصداق های بی توجهی به محیط زیست و منابع را وضعیت کم آبی و خشکسالی موجود در کشور از جمله مازندران دانست و گفت : واقعیت این است که از آب های تحت الارضی بیشتر از حد مجاز برداشت کردیم.
وی جبران بی مبالاتی های گذشته و جلوگیری از هرگونه آسیب رسانی بیشتر به محیط زیست در آینده را نیازمند پژوهش محور شدن اقدامات اجرایی دانست و تاکید کرد : باید با تجمیع همه پژوهش هایی که در بخش ها و دستگاه های مختلف انجام شده ، راهبردهای مطرح در مدیریت منابع آب و چالش های زیست محیطی به برنامه اقدام تبدیل شود و خروجی آن ها در صحنه و میدان قابل مشاهده باشد.
استاندار مازندران با تاکید بر این نکته که نباید اجازه داد با ایجاد آلودگی بیشتر در آب و خاک امنیت و سلامت غذایی کشور خطر بیفتد ، گفت : آنچه امروز در پژوهش ها به آن نیاز داریم این است که تحقیقات و پژوهش های ما برگرفته از مسایل و دغدغه ها باشد و به حل مساله منجر شود.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا