اجتماعیشهری

رئیس قوه قضائیه: رمز شناخت شب قدر شناخت مقام فاطمه (س) است

 رئیس قوه قضائیه گفت: باید نسبت به شب قدر و عظمت آن معرفت پیدا کرد و رمز شناخت این شب، شناخت مقام فاطمه (س) و درک مقام ولایت اوست که ولایت پیامبر (ص) و امام علی (ع) را حفظ کرد.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در آیین احیای دومین شب قدر در حرم مطهر امام رضا(ع)  افزود: بنا بر نص صحیح قرآن، لیله القدر شب نزول قرآن بر قلب مبارک نبی مکرم اسلام به عنوان کتاب هدایت انسان کامل است و حقیقت شب قدر، حقیقت سعادت انسان در پرتو الهی است.
وی اضافه کرد: هر سال یک شب قدر وجود دارد که در آن مقدرات یک سال انسان تنظیم می شود و بنا به گفته سلیمان نبی، امت پیامبر اسلام (ص) می توانند سوار بر راهور لیله القدر، ره ۱۰۰ ساله یا ره یک عمر را یک شبه بپیمایند.
رئیس قوه قضائیه گفت: صاحب شب قدر، ولی الله الاعظم است لذا در چنین شبی باید شب زنده داری کنیم و در خانه حضرت حق بیاییم زیرا زمان رقم خوردن تقدیر بندگان توسط پروردگار، شب توجه به کتاب قرآن و معلم آن و شب توجه به ولی زمانه است.
رئیسی با بیان این که حقیقت شب قدر حقیقت محمدیه است افزود: وظیفه ما در شبهای قدر، شب زنده داری، واکاوی زندگی گذشته، خلوت با حضرت حق، دیدن پرودگار در جایگاه غفران و بخشش و دیدن خود در جایگاه گنهکار و تبهکار است.
وی اضافه کرد: شب قدر، شب امید است و همه باید با امیدواری در خانه پروردگار متعال بیایند و کدورت ها و کینه ها را نسبت به دوستان از دل پاک کنند.
رئیس قوه قضائیه گفت: امام علی (ع) در آخرین لحظات زندگی خود، چند توصیه به فرزندانشان در قالب وصیت نامه داشتند که در واقع این توصیه ها خطاب به کل مسلمانان است.
رئیسی افزود: داشتن تقوای الهی و پروا از پرودگار در همه امور، پرهیز از دنیاپرستی و دنیامحوری در زندگی، گفتن سخن حق در هر حال، تلاش برای رسیدن به پاداش اخروی، دشمن بودن نسبت به ظالم و کینه داشتن از مستکبرین و ستمکاران،  یاور مظلومان بودن، توجه به اقامه نماز، دگرخواهی در پرتو خداخواهی، جهاد با مال و نفس و زبان، ایستادگی در برابر زشتی ها و پلشتی ها، از مواردی است که حضرت علی (ع) انجام آنها را در وصیت نامه خود توصیه کردند.
او امر به معروف و نهی از منکر را از دیگر توصیه های امام علی (ع) ذکر و بیان کرد: اگر حضرت علی (ع) در محراب به شهادت رسیدند، از جهت عادل بودن آن حضرت بود لذا برای اجرای عدالت در جامعه باید امر به معروف و نهی از منکر کرد و از آبرو مایه گذاشت.

*در فرهنگ اسلامی با ترویج کدخدا منشی و ریش سفیدی بسیاری از اختلافات می تواند توسط خود مردم حل می شود.

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بسیاری از مسائل پیش از آن که به دستگاه قضا ارسال شود با کدخدا منشی و ریش سفیدی نیک اندیشان در جامعه قابل حل است و اگر تلاش شود با ریش سفیدی و دخالت اطرافیان بین طرفین دعوا آشتی برقرار کرد از حجم پرونده ها در دادگستری ها کاسته می شود.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با تاکید بر ترویج احساس مسئولیت افراد  جامعه نسبت به فساد افزود: نباید اجازه داد، فساد، رشوه خواری و تبعیض در ادارات گسترش یابد و به طور قطع مردم متعهد و ولایی نسبت به بروز هر گونه فساد در جامعه واکنش نشان خواهند داد.
قرائت قرآن و دعای جوشن کبیر، سوگواری ذاکران اهل بیت (ع) و مراسم گذاشتن قرآن بر سر از دیگر بخشهای آیین احیای دومین شب قدر در حرم مطهر امام رضا (ع)   بود.

 

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا